مدیر حوزه علمیه استان یزد:

فعل مبلغ از هزار عابد بهتراست/شاخص‌های تبلیغ اثرگذار و آسیب های تبلیغی

مدیر حوزه علمیه استان یزد گفت: مبلغ موفق کسی است که گفتار و کردارش یکی باشد و به همین دلیل یکی از علت های موفقیت پیامبران و ائمه در طول تاریخ رعایت همین اصل اساسی بوده است.
کد خبر: ۸۵۳۱۵۲۹
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در مصاحبه با خبرنگار حوزه اظهار داشت: اهمیت تبلیغ تا آن جاست که خداوند در قرآن کریم به پیامبر(ص) خود می فرماید: «اگر آنچه را برتو نازل کردیم تبلیغ نکنی، در واقع  رسالت خود را انجام نداده ای.» بنابراین در پرتو تبلیغ، راه سعادت و هدایت بر روی انسان ها گشوده و مبانی اصلی فرهنگ اسلامی تبیین و درونی می شود.

مبلغ موفق چه کسی است؟
وی گفت: مبلغ موفق کسی است که گفتار و کردارش یکی باشد و به همین دلیل یکی از علت های موفقیت پیامبران و ائمه در طول تاریخ رعایت همین اصل اساسی بوده است.
تبلیغ، باید به همراه تکریم انسان ها باشد/ خداوند در قرآن کریم در امر تبلیغ آرامش همراه با گفتاری مؤدبانه را از مبلغان خواسته است
مدیر حوزه علمیه استان یزد گفت: تبلیغ، باید به همراه تکریم انسان ها باشد؛ چرا که خداوند وجود آدمی را ارج نهاد و فرموده اند: .«وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَم؛ به تحقیق ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم»

وی اضافه کرد: در قرآن کریم، نمونه ای از تبلیغ کریمانه را از سوی حضرت موسی علیه السلام و برادرش هارون علیه السلام مشاهده می کنیم. آن گاه که خداوند آنها را به منظور هدایت فرعون به سویش فرستاد، سفارش می کند: «به نرمی و مالیمت با او سخن بگویید؛ شاید متذکر شود یا از خدا بترسد.» آرامش و وقار همراه با گفتاری لطیف و مؤدبانه، نمونه ای از رفتار کریمانه است که خداوند آن را از را از موسی و هارون و همه مبلغان الهی خواسته است.

گسترش دین خدا در گرو  تبلیغ/ قرآن کریم وظیفه اصلی پیامبران را تبلیغ آیین الهی دانسته است
حجت الاسلام و المسلمین شمس با اشاره به اینکه گسترش دین خدا در گرو  تبلیغ است گفت: قرآن کریم وظیفه اصلی پیامبران را تبلیغ آیین الهی دانسته است و اگر  امروزه عطر خوش وحی در قالب مذهب و آموزه های اخلاقی در میان آدمیان پراکنده شده، بدان سبب است که پیامبران، اولیای الهی و سپس مبلغان بزرگ دینی به خوبی از عهده امر تبلیغ دین برآمدند و در کار تبلیغ، هرگز کوتاهی نورزیدند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند، بندگانش را دوست دارد و یکی از نشانه های این دوستی آن است که بندگان را به حال خود رها نکرده است، بلکه به برکت تبلیغ و تلاش پیامبران، در بهروزی، نیک بختی و کمال روحی را بر آنان گشوده است.

ارائه تصویر درست از خداوند برای کسانیکه از خداوند فاصله گرفته اند /فعل مبلغ  از هزار عابد بهتر است
مدیر حوزه علمیه استان یزد تصریح کرد: بسیاری از انسان ها به واسطه آنکه شناخت درستی از پروردگارشان ندارند، در اثر گناه کردن، خود را از قرب الهی بی بهره می سازند که در این میان این مبلغان دینی هستند که می توانند با تبلیغ درست، تصویر درستی از پروردگار و آخرت ارئه دهند و آن ها را با خداوند متعال قهر کرده اند را آشنا و آشتی دهد.

وی عنوان کرد: مبلغین از جایگاه رفیعی در دین اسلام برخوردارند تا آنجا که امام صادق(ع) می فرمایند: آن کسیکه احادیث ما را روایت کند و دل های شیعیان ما را استوار سازد، اقدامش از هزار عابد بهتر است.

شرایط موفقیت در امر تبلیغ/ آسیب های تبلیغی چیست؟
حجت الاسلام و المسلمین شمس در خصوص شرایط موفقیت در امر تبلیغ گفت: مدارا با مردم بودن، خیرخواهی در مورد انسان ها، مردم شناسی مبلغ، شناخت فرهنگ و آداب و رسوم منطقه تبلیغی و ملی، در نظر گرفتن نیازها، کمبودها و مشکالت ویژه مردم هر منطقه و نیز توجه به میزان تحصیلات و سطح آگاهی های مردم و.. از شرایط اساسی کارآمدی امر تبلیغ به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه در واقع مهم در امر تبلیغ، ادای تکلیف و رساندن پیام است و اثرگذار بودن تبلیغ را می توان فرع بر اصل تبلیغ دانست افزود: نداشتن اطلاعات کافی از دین، بداخلاقی و عبوسی، پافشاری در رسیدن به نتیجه مقصود، عدم شناخت مردم منطقه تبلیغی و حتی عدم آشنایی با فنون روانشناسی دینی و علمی و.. از آسیب های تبلیغ است.

ارسال نظرات