خبرهای داغ:
بازار چادر مشکی در دست واردکنندگان است؛
ایران با وجود دارا بودن بزرگترين بازار چادر مشكي دنيا و پرمصرف ترين كشور، در زمینه چادر مشکی تولید چشمگیری ندارد، تا بازار كشور در دست چادرهاي گران قیمت خارجی واردکنندگان نباشد و بانوان بتواند بدون دغدغه مالی و سلیقه ای پوشش مناسب عرف و شرع را تهیه کنند.
کد خبر: ۸۵۳۱۳۳۱
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸

به گزارش خبرگزری بسیج از همدان، شاید به توان به جرات گفت یکی از دغدغه های بانوان محجبه بحث مالی تهیه چادر با قیمت های گذاف است که علاوه بر هزینه ای که یک خانم مانتویی برای پوشش صرف می کند یک بانوی محجبه باید برای چادر هزینه کند و این مسئله ی مهمی است که یک بانوی مسلمان طبق تعالیم اسلام و قرآن علاقه مند به رعایت آن است چرا که ازنظر قرآن ، برای زن ،حق الله مطرح است یعنی این مقام واین حرمت وحیثت را خدای سبحان كه حق خود اوست به زن داده واز اوخواسته كه ازاین حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید یعنی زن باید كاملاً درك كند كه حجاب او تنها مربوط به خود اونیست وحجابزن حقّی الهی است و زن مسلمان دوستدار ادای این حق الهی است.

شبنم‌ها می‌نویسد؛ در واقع اسلام نسبت به نگهداری و مراقبت از این مخلوق الهی توجه زیادی داشته و بر همین اساس زنان را به داشتن حجب و حیا و داشتن حجاب کامل دعوت فرموده است. هرچند که در قرآن کریم و در روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) اشاره مستقیمی به استفاده از چادر، به شکلی که این روزها خانم های ایرانی استفاده می کنند، دیده نمی شود اما از مضمون آیات و روایات این نکته به دست می آید که مقصود از حجاب زنان، به چادر مشکی بسیار نزدیک است.

در واقع یکی از چالش‌های اساسی حجاباین است که چادری بودن در جامعه ایرانی، هزینه‌ای به مراتب بالاتر از مانتویی بودن دارد و شاید در آینده‌ای نزدیک، پوشش‌های سنتی نظیر چادر کالاهای تجملاتی شوند که تنها بعضی از افراد توان خریدش را داشته باشند!

نکته قابل توجه این است که دستگاه‌های مختلفی در امر حجاب و عفاف دخیل هستند و معضل بدحجابی با دخالت بیش از 20 دستگاه اصلاح‌پذیر است اما در این میان کسی به معضلات افراد محجبه‌ای که به دستور اسلام حجاب کامل اختیار کرده‌اند توجه نکرده است و همه درصدد رفع مشکلات بدحجابان هستند که البته امری لازم و نکوست.

امروزه به دلیل ورود سونامی بدحجابی با همراهی تبلیغات شبانه‌روزی ماهواره‌ها و رسانه های تبلیغاتی برون مرزی و در سایه کم توجهی مسئولین داخلی، پیدا کردن فروشگاهی که بتوان پوشش یک خانم محجبه که در عین رعایت اصول شرعی تنوع و به روز بودن را تأمین کند کار بسیار سختی شده است و گزارش میدانی بسیاری از رسانه‌ها ازجمله رسانه ملی حکایت از گلایه‌های مردمی دارد که برای پیدا کردن یک مانتوی شکیل،اسلامی و مطابق با عرف و شرع باید روزها و شاید هفته‌ها بگردند و گاهی اوقات کالای مورد علاقه خود را نیابند.

مسئله دیگرعدم امکان دسترسی راحت به فروشگاه‌های داری پوشاک اسلامی و قیمت‌های تعیین‌شده برای لباس‌های استاندارد بسیار گران و ظاهراً بدون نظارت است و عمدتاً خریداران این نوع از پوشاک را با مشکل مواجه می‌کند.

این معضل برای کسانی که حجاب چادر را انتخاب کرده‌اند بیش‌ازپیش است. جالب اینجاست که با توجه به اينكه ايران کشوری اسلامي و دارای جمعیت 70 میلیونی است، بيشترين ميزان مصرف چادر مشكي را در بين كشورهاي منطقه و حتي جهان به خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که بازار پررونق و مناسبي نيز در ايران به وجود آمده و كشورهاي شرق آسيا، به‌ویژه ژاپن و كره ‌جنوبي، كه در آن چادر مشكي مصرف نمی‌شود، نبض "بازار"چادر مشكي ايران را به‌دست گرفته‌اند و این به دلیل توليد نشدن چادر در کشور می باشد!

شاید بد نباشد نظر رئیس اتحادیه صنف پوشاک و تولیدات استان را در این زمینه بدانیم:

* فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی پایین است

حجت محمدی رئیس اتحادیه صنف پوشاک و تولیدات استان همدان با بیان این تولید پارچه چادر در کشور بسار اندک است و در استان همدان نیز شهر دارالمومنین است و بانوان علاقه خاصی به استفاده از چادر دارند هیچگونه تولیدات پارچه چادر و یا دوخت چادر به صورت تولیدی نداریم، گفت:عدم حمایت واقعی دولت از تولید کنندگان داخلی، نبود تسهیلات مورد نیاز و واردات بی رویه اجناس خارجی و استقبال مردم در استفاده از اجناس وارداتی مهمترین از جمله دلایل رکود تولید داخلی است.

وی افزود:در شرایط کنونی تولیدات نیاز مند صنعتی شدن و استفاده از دستگاه های پیشرفته می باشد که خود مستلزم هزینه های بالایی است و متاسفانه حمایت مسئولان همیشه در حد حرف و شعار باقی می ماند هر چند شرایط اقتصادی و وجود فضای ناسالم رقابتی نیز تاثیر گذار بوده است.

محمدی ادامه داد:حمایت مردم از تولیدات داخلی نیز موضوع قابل تاملی است که باید در جای خود به آن توجه شود.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک و تولیدات استان با ابراز تاسف در این مورد گفت: فرهنگ استفاده ما از تولیدات داخلی پایین است و بیشتر اوقات مشاهده می شود مردم از اجناس داخلی استقبال نمی کنند حتی اگر آن محصول ازکیفیت و قیمت مناسبی برخوردار باشد، بنابراین تولید کننده کالای داخلی بر ای فروش کالای خود آن را با برند خارجی عرضه می کند.

وی افزود: شرایط جغرافیایی استان همدان به گونه‌ای است که اجناس خارجی و خصوصا کالا های چینی به راحتی در بازار عرضه می شود و به دلیل تنوع محصولات و دسترسی آسان مردم به این محصولات تولید کنندگان داخلی توان رقابت با واردات را ندارند و این امر نیاز مند توجه بیشتر مسئولین می باشد.

انتهای پیام/


ارسال نظرات