معاون وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان با اشاره به اهمیت احداث خط آهن ایران و ارمنستان برای کشورش، گفت به احتمال بسیار، دولت ارمنستان به زودی بیانیه‌ای برای مشخص کردن موضع خود در مورد پروژه احداث این راه‌آهن منتشر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۳۱۲۵۵
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، آرتور آراکلیان گفت: به احتمال بسیار، دولت ارمنستان به زودی بیانیه‌ای برای مشخص کردن موضع خود در مورد پروژه احداث راه‌آهن میان ایران و این کشور منتشر خواهد کرد.

وی افزود: این پروژه برای دولت بسیار اهمیت دارد آنچنانکه یک بیانیه واضح در مورد آن منتشر خواهد کرد.

در عین حال این مقام ارمنستانی خاطرنشان کرد، مهم‌ترین شرط مهم آغاز احداث این خط آهن، برداشته شدن تحریم‌های ایران است.

بر اساس گزارش‌های اولیه رسانه‌ها، ولادیمیر یوکونین رئیس شبکه ریلی دولتی «آر‌ زد ‌اچ دی» روسیه گفته است: این خط آهن از نظر اقتصادی ارزشی ندارد.

«آر‌ زد ‌اچ دی»، مدیریت خطوط آهن قفقاز جنوبی، شرکتی که در خطوط آهن ارمنستان فعالیت می‌کند را برعهده دارد.

این اظهارات غوغایی در ارمنستان ایجاد کرده است و سبب شد تا «آر‌ زد ‌اچ دی» بیانیه رسمی منتشر کند.

در این بیانیه آمده است:برای این شرکت، احداث خط آهن ایران و ارمنستان از دیدگاه ژئوپلتیکی بسیار اهمیت دارد اما اجرای آن بدون حمایت دولت ارمنستان دشوار است.

توافق احداث این خط آهن توسط دولت‌های ایران و ارمنستان در سال 2009 به تصویب رسید. در سال 2012، شرکت سرمایه‌گذاری راضیا مستقر در دبی، امتیاز انحصاری 50 ساله برای احداث و مدیرت خط آهن 305 کیلومتری میان ایران و ارمنستان (موسوم به خط آهن جنوبی ارمنستان) را از دولت ارمنستان دریافت کرد.

اواخر سال 2013، شرکت راضیا مطالعات امکان‌سنجی این پروژه را انجام داد و هزینه 3.5 میلیارد دلاری برای آن را برآورد کرد. هزینه بالای این پروژه ناشی از منطقه کوهستانی است که این خط آهن از آن عبور می‌کند.

این خط آن، 305 کیلومتر است که 19.6 کیلومتر خط آهن ایران و ارمنستان از ایستگاه گاکارین در استان گغارکونیک تا آگاراک در استان سیونیک ادامه دارد و احتمالا بیش از 25 میلیون محموله در سال حمل خواهد کرد.

بر اساس بیانیه دولت ارمنستان، خط ‌آهن جنوبی ارمنستان، کوتاه‌ترین مسیر ترانزیتی از بنادر دریای سیاه به بنادر خلیج فارس را ایجاد خواهد کرد، یک کریدور ترانزیتی اصلی میان اروپا و ناحیه خلیج فارس ایجاد خواهد کرد.

ارسال نظرات