رئیس سازمان امور اراضی خبر داد

راه‌اندازی سامانه ۱۳۱ مردمی حفاظت اراضی کشور

رئیس سازمان امور اراضی کشور راه‌اندازی سامانه ۱۳۱ ارتباطات مردمی برای حفاظت از اراضی کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۵۳۱۲۵۳
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ قباد افشار رئیس سازمان امور اراضی کشور امروز در نشست خبری با اشاره به آغاز به کار سامانه ارتباطات مردمی حفاظت از اراضی کشور، گفت: سامانه 131 ویژه ارتباطات مردمی برای حفاظت از اراضی کشاورزی از امروز به طور رسمی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: 300 اکیپ جدید گشت‌های مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور امسال ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: یگان‌های حفاظت اراضی کشور در مقابل تغییر کاربری از سال 92، با 15 اکیپ کار خود را آغاز و در سال 93 تعداد آنها به 130 اکیپ رسید.

افشار بیان داشت: 300 اکیپ شامل حداقل 900 نفر نیرو است که یک نفر نیروی انتظامی، یک نفر کارشناس جهاد کشاورزی و یک نفر هم راننده در این اکیپ‌ها حضور دارند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: برای حفاظت از اراضی حساس از جمله مراکز همه استان‌ها، حوزه نفوذ همه کلانشهرها، استان‌های شمال کشور و استان‌های البرز، اردبیل، قزوین و تهران حدود 600 اکیپ مورد نیاز است.

افشار بیان داشت‌: تمام گشت‌ها مجهز به سیستم ردیاب GPS هستند و مسیر حرکت خودروها توسط این سیستم کنترل می‌شود.

وی بیان داشت: تا کنون سامانه 131 در 14 استان راه‌اندازی شده و امیدواریم ظرف دو هفته آینده در تمام استان‌ها این سامانه فعال و راه‌اندازی شود تا از طریق آن مردم گزارشات خود را در حوزه کاربری‌های غیر مجاز، زمین‌خواری و غیره به سازمان اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه رویکرد دولت توجه به حفظ محیط زیست است، اظهار داشت: ما در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک در دنیا زندگی می‌کنیم و در چنین شرایطی باید منابع خود را حفظ کنیم. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی دو ماموریت تامین امنیت غذایی جامعه و حفظ منابع پایه را بر عهده دارد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: توجه به مسائل زیست‌محیطی، توجه خاص به حفاظت از اراضی کشاورزی و حفظ منابع از جمله نگاه دولت در دوره جدید به حفظ منابع است.

وی افزود: حدود 11.2 درصد از اراضی کشور به کشاورزی اختصاص دارد و از این میزان سالانه حدود 14 میلیون هکتار کشت می‌شود که بر این اساس کمتر از 10 درصد از اراضی کشور در چرخه تولید کشاورزی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: سالانه حدود 3.5 تا 4 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به دلایل مختلف در آن کشت صورت نمی‌گیرد که این دلایل می‌تواند آیش زمین یا بایر بودن زمین باشد.

وی با بیان اینکه فقط 10 درصد از اراضی کشور امنیت غذایی را تامین می‌کند اظهار داشت: ضریب تامین کالری برای جمعیت کشور از تولیدات داخل حدود 60 درصد است که هدف دولت رساندن آن در برنامه پنج ساله ششم به 80 درصد است.

وی بیان داشت:‌برای نائل شدن به این هدف باید وضعیت موجود زمین‌های کشاورزی را حفظ کنیم و همچنین میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم که مسئولیت حفظ این عرصه‌ها بر عهده سازمان امور اراضی کشور است.

وی بیان داشت:‌ سازمان برای انجام این وظیفه با چند چالش مواجه است و تصریح کرد: اولین تهدید تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که این بخش پرچالش‌ترین حوزه به شمار می‌رود و نزدیک به 3.5 هکتار زمین‌ها در حریم شهر و حاشیه روستاها در معرض تخریب است.

وی بیان داشت: چالش دوم خرد شدن اراضی و به همین دلیل تولید در بخش کشاورزی اقتصادی نیست.

افشار چالش سوم در زمینه حفظ اراضی کشاورزی را عدم اجرای آمایش سرزمین در کشور از دهه 40 به بعد عنوان کرد و اظهار داشت: از آن تاریخ تا کنون مطالعه دقیقی صورت نگرفته، به طوری که مشخص نشده که در کجا شهرها توسعه یابد و یا در کجا استقرار مراکز گردشگری انجام شود. همچنین مشخص نشده که در چه جاهایی صنعت رشد کند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: یکی از تهدیدها تغییر حقابه کشاورزی به غیر کشاورزی است.

افشار بیان داشت: طبق قانون اراضی بایر اگر اشخاص زمین خودشان را بدون عذر موجه کشت نکنند آن زمین از آنها گرفته می‌شود و گفت در صورت عدم کشت در زمین کشاورزی از سال دوم تا سال پنجم به آن فرد اخطار داده می‌شود و اگر بدون عذر موجه این کار ادامه یابد، زمین از کشاورز گرفته خواهد شد و به فردی که در آن کار کشاورزی انجام می‌دهد واگذار می‌شود.

وی افزود: حدود 1.5 هکتار زمین بایر وجود دارد که ما به دنبال این هستیم که این اراضی به کشاورزی برگردد.

وی بیان داشت: 1.5 هکتار زمین بایر به معنای عدم تولید 8 میلیون تن محصول کشاورزی است که این موضوع ما را متضرر می‌کند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: سال گذشته به حدود 15 هزار هکتار به صاحبان اراضی کشاورزی که بایر مانده‌اند اخطار داده شده و پیش‌بینی می‌شود این اخطارها به حدود 150 هزار هکتار برسد.

وی بیان داشت: البته در صورت تملک اراضی صاحبان ملک می‌توانند علیه حکم کمیسیون به مراجع قضایی اعتراض کنند.

وی بیان داشت: توصیه ما به مردم این است که قبل از خرید زمین با ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی مشورت کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به تخلفات دستگاه‌های دولتی اظهار داشت: 177 پرونده شناسایی شده که با مجوز دولت اجازه تغییر کاربری به تعاونی‌ها یا بعضی افراد داده شده است.

وی افزود: در مورد بنیاد مستضعفان تاکنون هیچ مورد تخلفی گزارش نشده است، اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اراضی عباس‌آباد مازندران ساخت و ساز غیرمجاز انجام داده به طوری که یک مجوز 20 درصدی برای ساخت‌وساز به این سازمان داده شده، 80 درصد برخلاف مجوز ساخت‌وساز انجام داده است.

افشار در ادامه بیان داشت: پرونده تخلف استاندار اسبق تهران در حال پیگیری است و همچنین پرونده تخلف و ویلاسازی یک چهره معروف ورزشی در مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در حال پیگیری است.

افشار از افزایش شناسایی تخلفات تغییر کاربری خبر داد و گفت: با به کارگیری گشت‌های حفاظت از اراضی تقریباً 50 درصد شناسایی‌ها افزایش یافته و برای بیش از 75 درصد پرونده‌ها در سال گذشته حکم صادر شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات در باره تغییر کاربری اراضی کشاورزی این بود که طرح‌های هادی روستایی را به داخل طرح محدوده روستاها الحاق می‌کردند و بدین ترتیب آن محدوده از حوزه سازمان خارج می‌شد و در آنجا اقدام به ساخت‌وساز با عنوان طرح هادی صورت می‌گرفت که طبق هماهنگی‌هایی که با بنیاد مسکن انجام شده الحاق اراضی به روستاها به صفر رسیده است.

وی بیان داشت: ما برای روستاییان و فرزندان آنها هیچ محدودیتی در زمینه ساخت و ساز نداریم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: در یک سال گذشته تغییر کاربری‌های بزرگ در زمین‌های کشاورزی انجام نشده است.

افشار با تأکید بر اینکه عدم اجرای طرح آمایش سرزمین از چالش‌های پیش‌روی حفظ اراضی کشاورزی است، بیان داشت: حدود 3.5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در حریم شهرها و حاشیه روستاها در معرض تخریب و تغییر کاربری قرار دارند.

ارسال نظرات