پشنگ در نطق میان دستور:

تیم مذاکره‌کننده مصلحت نظام را دنبال کنند

عضو کمیسیون عمران در مجلس با اشاره به تأکیدات رهبری مبنی بر اخلاق سازنده، گفت: امیدواریم تیم مذاکره‌کننده با جدیت آنچه را که مصلحت نظام و کشور است تأمین کنند.
کد خبر: ۸۵۳۱۱۴۲
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از خانه ملت، حمیدرضا پشنگ در نشست علنی امروز سه شنبه (2 تیر) مجلس شورای اسلامی  در نطق میان دستور ضمن تبریک به مناسبت ماه مبارک رمضان، گفت:  اتحاد و اتفاق مسلمانان جهان اسلام را خواستارم و برادر کشی در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه  و حمله به یمن را محکوم می نمایم.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی، ضمن حمایت از تصمیمات دولت تدبیر و امید و تیم مذاکره کننده هسته ای، گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد مسائل هسته ای فصل الخطاب بوده است.

وی در ادامه افزود: امیدواریم تیم مذاکره کننده با جدیت آنچه مصلحت نظام است را تامین کنند، و این در حالی است که تاکید رهبری بر اخلاق سازنده مجلس و دولت جای تقدیر و تشکر دارد،

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به نکات بهبود شرایط اقتصادی، گفت: برای پویای اقتصاد مقاومتی و صادرات غبرنفتی و خروج از رکود انتظار می رود مسئولان اقتصادی، وزیر کشور و بانک ها با تلاش مضاعف اقدام نمایند، همچنین لازم است تا از بررسی طرح ها و لوایح در مجلس با همدلی و همزبانی با تاکید مقام معظم رهبری مانند  قانون رفع موانع تولید تشکر کنم.

پشنگ تاکید کرد: برنامه کارآمد و عملیاتی ششم توسعه با دقت بالا و بر اساس نیازمندی های کشور  باید تنظیم شود.

وی در ادامه با ایراد مشکلات حوزه انتخابیه خود، خطاب به دولت و سایر نمایندگان مجلس، گفت: استان سیستان و بلوچستان در سال های 65، 75 و 85 رتبه 31 توسعه یافتگی کشور را داشت و این در حالی است که بالای  70 درصد مردم استان زیر فقر متعارف زندگی می کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: با توجه به سیاست های بالادستی نظام و برنامه های سوم، چهارم، پنجم و برنامه ششم توسعه واقعیت نگران کننده این است که هرچند با رویکرد حداقلی و معیارهای جزئی مانند شاخص های زیرساختی برخورداری اقتصادی و توسعه انسانی وضعیت مناطق مختلف  و به ویژه استان توسعه نیافته سیستان و بلوچستان نسبت به گذشته بهبود یافته و در خلال برنامه روند رو به رشد داشته، اما بر اساس معیارهای توسعه ای عملکرد برنامه ها برای توسعه منطقه ای حتی در مقایسه با سطح ملی رضایت بخش و مطلوب نبوده است و با وجود اقدامات توسعه نیافته گی در سیستان و بلوچستان همچنان پابرجاست.

پشنگ با اشاره به شواهد و قراین افزایش شکاف توسعه ای استان سیستان و بلوچستان با سایر مناطق کشور، گفت: روند جذب سرمایه و سرمایه گذاری در استان سیستان و بلوچستان کند گردیده است، همچنین خروج سرمایه، نیروی انسانی خلاق، منابع مالی، آب و خاک و محیط زیست از بین رفتگی سرمایه اجتماعی را به دنبال داشته است.؛ در واقع سرمایه پایین استان با هویت قومی و فرهنگی در اداره امور سیاسی و اقتصادی کشور سیستان و بلوچستان را جز 12 استان عقب مانده قرار داده است.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرشماری سال 85 و 90 کشور، گفت: طبق این سرشماری شکاف عمیق بین استان سیستان و  بلوچستان و استان تهران است، نتیجه سرشماری سال 90 نیز حاکی از نرخ بالای بیکاری در استان سیستان و بلوچستان دارد، متاسفانه 51 درصد جمعیت استان روستایی است و درآمد استان 230 میلیارد یعنی کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

وی با انتقاد از اینکه دو سوم جمیعیت استان از آب شرب محروم هستند، گفت:  استان سیستان و بلوچستان 570 میلیارد بدهی در بخش آب و راه  است، همچنین آموزش و پرورش و ماندگاری تعطیلی در استان 50 درصد است، به شکلی که 150 تا 200 هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان وجود دارند، این در حالی است که متوسط فاصله مدارس روستایی 30 کیلومتر و یک سوم کلاس های درس در فضاهای غیر استاندارد برگزار می شود.

پشنگ با بیان اینکه بر اساس بودجه خانوار سال 91، 70 درصد خانوارها در استان برای هر فرزند دانش آموز مخارج آموزشی زیر هزار تومان در ماه توان دارند، گفت: 18 درصد کودکان و نوجوانان 6 تا 18 ساله بازمانده از تحصیل بوده و توان حضور در کلاس های درس ندارند، از این رو باید دولت برنامه ریزی فقرزدایی آموزش کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: نهیب گلوگله، تفنگ و ناامنی با مدارس سازی، توسعه آموزش و پرورش و جایگزینی شعار "توانا بود هر که دانا بود" خاموش خواهد شد، در حقیقت قدرت غالب قدرت دانش است نه قدرت اسلحه و عقب ماندگی استان حاصل تبعیض، فراموش شدگی و در حاشیه قرار گفتن مردم استان از فرایندهای تصمیم گیری و مشارکت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است، توسعه نیز زمانی حاصل می شود و پایدار می ماند که عدم تبعیض جنسیتی، منطقه ای، قومی، نژادی و مذهبی تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی را در برگیرد.

پشنگ با تاکید بر اینکه نتیجه توسعه پایدار، امنیت پایدار است، گفت: با همبستگی ملی، همکاری افکار عمومی، کاهش نارضایتی عمومی، خوشبختی مردم، گسترش نهادهای مدنی، ارتقا سرمایه اجتماعی و بهبود رعایت قوانین از سوی مردم در کنار پروژه های عمرانی و زیرساختی توسعه پایدار را به همراه دارد.

وی استدعا کرد: در آستانه برنامه ششم توسعه توازن منطقه ای در کانون توجه دولتمردان قرار گیرد و در مناطق مرزی توسعه پایدار و آسیب شناسی مرزی صورت بگیرد، همچنین پروژه گازرسانی به شهرهای استان مورد توجه قرار گیرد، ضرورت دارد تا بر صدا و سیما برای تغییر نگاه امنیتی به مسائل غیر امنیتی و حمایت جدی از صنعت و معدن استان تکلیفی گذاشته شود.

این نماینده در مجلس با بیان اینکه اکتشاف معادن برنامه ریزی و توسط دولت انجام گیرد، گفت: در حال حاضر استان از صنعتی بزرگ که بیش از 150 نفر را مشغول کرده باشد محروم است، البته لازم است تا توجه جدی به حوزه حمل و نقل و شبکه ریلی استان جهت تکمیل و ایجاد مسیر بین المللی  به بندر چابهار صورت بگیرد.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نیاز است تا از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای استان استفاده شود، گفت: از ظرفیت دریای استان با داشتن بیش از 300 کیلومتر سواحل بلوچستان و ضرورت انتقال مواردی چون تخلیه، بارگیری و خدمات فنی کشتی به بندر چابهار استفاده شود، همچنین برای مدیریت آب استان دولت بودجه تخصیص یافته استان را تزریق کند، وزیر راه و شهرسازی نیز باید با تامین اعتبار مسیرهای ترانزیتی را ساماندهی کند.

ارسال نظرات