ولایتی در جمع خبرنگاران:

قبول هرگونه پروتکلی باید به تصویب مجلس برسد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طرفدار ادامه مذاکرات است، گفت: پیوستن یا قبول هرگونه پروتکلی از سوی ایران باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
کد خبر: ۸۵۳۱۱۲۰
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با وزیر کشور سوریه، با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی ، مبنی بر طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها در زمینه مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی اقداماتی را در این زمینه انجام داده است که باید منتظر باشیم ببینیم نتیجه تصویب طرحی که در مجلس مطرح شده چیست، قطعا هر نوع اقدام جدید محتاج این است که قانونی از آن حمایت کند و یا بر اساس قانون باشد که اگر این قانون وجود دارد باید بر اساس آن عمل شود و اگر وجود ندارد مجلس باید آن را تصویب کند.

وی ادامه داد: من از شواهد و قرائن اینگونه حدس می‌زنم که به احتمال زیاد موضوع پیوستن ایران به هر پروتکلی و قبول هر پروتکلی باید به تصویب مجلس برسد.

وی ادامه داد: بدون تردید در این کار روال دولت ما نیز همین بوده است که اگر قرار است کاری صورت بگیرد، با همکاری دولت و مجلس و بنا بر مصلحت باشد و اگر نمایندگان متوجه شوند مورد تأیید نیست آن را قبول نمی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اخبار منتشر شده درباره همکاری سوریه با کُردها در مبارزه با داعش خاطرنشان کرد: جزء مشترکات آنها این است که با داعش مبارزه کنند زیرا داعش در حمله به یک شهر کُردنشین که عین‌العرب یا کوبانی است از هیچ جنایتی فروگذار نکرد و این مقدمه‌‌ای شد برای اینکه کُردهای منطقه چه در سوریه و چه در عراق علیه داعش وارد صحنه شوند و نگذارند در کوبانی موفق شوند.

ولایتی ادامه داد: این خصومت را داعش شروع کرد و نشان داد که به هیچکس اعم از کُرد، عرب، سنی یا شیعه رحم نمی‌کند و به هیچ چیزی پایبند نیست بنابراین می‌بینیم که کُردها وارد صحنه شدند و علیه داعش می‌جنگند که نهایتا پیروزی با آنها خواهد بود اما کُردهای سوریه نسبت به تمامیت ارضی کشورشان کاملا وفادار هستند.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از نتیجه توافق نهایی هسته‌ای چیست،‌ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طرفدار ادامه مذاکرات است و امیدوار است که ان‌شاءالله بتوانیم با حفظ حقوق ایران در موضوع هسته‌ای و کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای بدون هرگونه محدودیتی به توافق برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: در سفری که وزیر کشور سوریه به ایران داشت به نتایج ارزشمندی رسیدیم و آن هم این بود که آنچه در سوریه و عراق اتفاق می‌افتد در منطقه ما است و اگر دولت و ملت عراق و سوریه علیه ترورسیم می‌جنگند دفاع از کیان کل کشورهای منطقه می‌کنند چراکه مبارزه با تروریسم مبارزه‌ای منطقه‌ای است و منحصر به کشوری در داخل مرزهای محدود نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی گروه‌های تروریستی بین عراق و سوریه رفت و آمد می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر قرار است با آنها مبارزه شود تا آنها ریشه‌کن شوند باید همکاری منطقه‌ای صورت بگیرد و ما خوشحالیم از اینکه وزرای کشور عراق، سوریه و ایران به این نتیجه رسیده‌اند که در هفته آینده اجلاس مشترکی را در بغداد داشته باشند.

ولایتی ادامه داد: با تعامل و همکاری سه کشور می‌توانیم بر تروریسم که به وجود آورندگان آنان توطئه‌گران بین‌المللی و همکاران آنها در منطقه هستند فائق شویم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این توطئه بی‌نظیری که در تاریخ معاصر اتفاق افتاده است که آمریکا و برخی کشورهای وابسته به منافع غربی در منطقه از آنها حمایت می‌کنند، کاملا ماهیت استعماری آنان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: هر کدام از کشورهای منطقه که در خصوص مبارزه با تروریسم کوتاهی کنند بالاخره روزی شعله‌های آتش تروریسم دامن آنها را خواهد گرفت و با اتحاد سه کشور می‌توانیم بر تروریست‌ها فائق شویم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همکاری‌های نزدیکی که بین سه کشور ایران، عراق و سوریه شکل خواهد گرفت اظهار داشت: ما با یکدیگر در خصوص همکاری‌های بین‌المللی و در رابطه با منطقه به خصوص درباره نتایجی که در سفر اخیر به چین درباره جاده ابریشم و عبور ایران، عراق و سوریه از آن داشتیم صحبت کردیم که این موضوع مربوط به مراحل بعدی است و با سازندگی کشورها ارتباط دارد.

به گزارش خبرگزاری بسیج، سرلشگر محمد الشعار وزیر کشور سوریه نیز در حاشیه دیدار خود با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ما با آقای ولایتی در خصوص راه‌هایی برای تسریع بخشیدن درباره یادداشت و تفاهمنامه‌هایی که بین ایران و سوریه امضا شده است، بحث و بررسی کردیم.

وی ادامه داد: دیدگاه طرفین در این خصوص بر هم منطبق بود و دو طرف موافق بودند هر گونه اقدامی در جهت تحقق بخشیدن به این گونه یادداشت و تفاهمنامه‌ها را انجام دهند.

وزیر کشور سوریه خاطرنشان کرد:در راس مسائلی که مورد توجه قرار گرفت مسئله مبارزه و جنگ علیه تروریسم است که ما در این خصوص کاملا  اتفاق نظر داریم که با همکاری همدیگر تلاش‌های لازم را جهت محاصره این خطر در منطقه انجام دهیم چرا که این خطر علیه سوریه و علیه کشورهای منطقه و جهان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین نتیجه ملاقات وی با مقامات ایرانی چه بوده است تصریح کرد: همانگونه که استحضار دارید ایران و سوریه در کنار یکدیگر در خصوص بسیاری از موضوعات فی مابین همکاری دارند و با یکدیگر در جهت در نطفه خفه کردن تروریسم‌ها در منطقه تلاش می‌کنند که البته در این موضوع جزئیات بسیار است.

وی ادامه داد: اما هر آنچه برای همکاری ثمربخش و رسیدن به نتیجه مورد نظر لازم باشد انجام می‌دهیم و ما با برخورد مثبت و شور و اشتیاق مسئولان ایرانی روبرو شدیم که امیدواریم این امر بتواند در جهت پیشبرد اهداف به ما موثر باشد.

ارسال نظرات