رييس جامعه بسيج زنان كشور هشدار داد: اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی می‌تواند موقعیت و منزلت اجتماعی افراد ‏را تنزل دهد و زنان را به عنوان فردی بی‌عاطفه، خودخواه و نامتعادل تبدیل کند.‏
کد خبر: ۸۵۳۰۹۰۵
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر مينو اصلاني ضمن بيان اين مطلب به نقش مهم بسيج در پيشگيري از بسياري آسيب‌هاي اجتماعي از جمله اعتياد زنان اشاره كرد و افزود: سعي داريم با انجام اين اقدامات ديگر اثري از اعتياد به مصرف مواد مخدر صنعتي و مواد روانگردان در جامعه نداشته باشيم و پس از موفقيت آميز بودن آن در شهرهايي كه بصورت پايلوت در حال اجراست، به ساير شهرهاي ديگر نيز گسترش دهيم.

وي با بيان اينكه بسيج زنان كشور به همه اقشار مختلف جامعه خدمات رساني كرده و آموزش نيز مي‌دهد، اظهار داشت: اعتياد پديده‌اي نگران كننده است، با توجه به اينكه سن مصرف مواد مخدر و روان گردانها كاهش يافته، دختران جوان نيز براي مدگرايي و انجام برخي رفتارهاي هنجارشكن به سمت استعمال اين مواد روي آورده‌اند. همچنين به خاطر اين معضل نگران‌كننده، بسيج زنان وظيفه خود مي‌داند كه در اين عرصه بيشتر وارد عمل شده و با آن مقابله كند.

اصلاني ادامه داد: در راستاي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر، برگزاري جلسات مختلف با خانواده‌ها و نهادها در دستور كار برنامه‌هاي بسيج زنان قرار دارد.

رييس جامعه بسيج زنان كشور اضافه كرد: در جامعه امروزي ارزش‌های نوجوانان و جوانان در مقایسه با گذشته دچار تغییراتی شده، اعتقاد و ایمان ضعیف و روابط آزاد با جنس مخالف از سوی برخی از آنان باعث شده تا دختران جوان به راحتی به سمت مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي روی بیاورند.

به گفته اصلاني، زمانی که مواد مخدر جدید برای لاغری به دختران جوان پیشنهاد می‌شود آنها بدون هیچ گونه بررسی در این زمینه به مصرف آن روی می‌آورند، برخی از دختران نیز به قدری زیبایی برایشان اهمیت دارد که حاضرند برای زیبا شدن مواد مخدر صنعتي و مواد محرك استفاده كنند، در حالیکه هیچ ماده مخدری وجود ندارد که انسان را زیبا کند. وي افزود: وقتی زنان دچار اعتیاد می‌شوند آسیب اجتماعی شدیدتری در انتظار آنان بوده زیرا پذیرش یک زن معتاد در جامعه بسیار سخت‌تر از مردان معتاد است، بنابراین تلاش می‌کنند اعتیاد خود را پنهان كنند، زنان عمدتا برای ترک و درمان اعتیاد دیرتر از مردان اقدام می‌کنند حمایت اجتماعی و خانوادگی از زنان معتاد برای ترک اعتیاد کمرنگ است و آنها با مشکلات بسیاری برای درمان مواجه هستند.

اصلاني با تاكيد بر نقش خانواده در پيشگيري از اعتياد تصريح كرد: خانواده بعنوان مهمترین عامل در این زمینه نقش دارد، در این رابطه خانواده هم می‌تواند نقش بازدارنده ایفاء کند و هم نقش اجرا کننده داشته باشد. خانواده‌هایی که از روابط سرد بین اعضاء رنج می برند، در آن مصرف سیگار و مواد مخدر رواج دارد و يا بی قانونی و از هم گسیختگی در آنها حاکم است و خانواده هایی که نظارت و کنترل کمتری نسبت به همدیگر دارند بیشترین بستر ابتلا و گرایش به مواد مخدر را فراهم می‌کنند.

وي اظهار داشت: همچنین یکی از عواملی که فرزندان را از خانواده رها می‌کند و آنها را به دامن دوستانی ناباب سوق می‌دهد محیط ناآرام خانواده است، در این شرایط فرزندان ترجیح می‌دهندكه بيشتر اوقات خود را در خارج از منزل سپري كنند، در اين صورت به جهت كمبود محبت از سوي والدين، جذب محبت‌هاي ظاهري گروه‌هاي منحرف مي‌شوند و بعد با تحريك آنها براي رهايي از سختي‌ها و مشكلات زندگي، به مصرف مواد مخدر روي مي‌آورند.

وي تاكيد كرد: اعتیاد به ویژه در زنان کانون خانواده را متلاشی می‌کند و نسل آینده جامعه را نیز مورد تاثیر خود قرار می‌دهد.

اصلاني گفت : با توجه به حساسيت‌هاي موجود در اعتياد زنان، ضروريست ساير مسوولان نيز در اين زمينه احساس مسووليت كرده و خود را همگام با طرح‌ها و برنامه‌هاي دست‌اندركاران مبارزه با مواد مخدر كنند.
ارسال نظرات