هیات وزیران در آبان‌ماه سال92 مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن باید شهر حمیدیا از توابع بخش مرکزی شهرستان یزد با شهر یزد ادغام شود اما امروز با گذشت نزدیک به 2سال هنوز الحاقی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۸۵۳۰۸۵۱
|
۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج؛هیات وزیران در آبان‌ماه سال92 مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن باید شهر حمیدیا از توابع بخش مرکزی شهرستان یزد با شهر یزد ادغام شود اما امروز با گذشت نزدیک به 2سال هنوز الحاقی صورت نگرفته است.

همشهری نوشت:یکی از اصلی‌ترین دلایل ادغام این 2 شهر، کلان‌شهر شدن یزد و برخورداری از اعتبارات دولتی از جمله اعتبار اجرایی برای بخش حمل و نقل ریلی و عوارض آلایندگی بود که با توجه به ادغام نشدن، این اهداف نیز هنوز محقق نشده است.


عملی نشدن تعهدات برای ادغام
حمیدیا در بدنه شهر یزد قرار دارد و 3 طرف آن به منطقه 3 و یک طرف آن هم به منطقه 2 منتهی و برخی از خدمات مورد نیاز شهروندان این شهر نیز از سوی شهرداری یزد ارائه می‌شود. این دو شهر همچنین دارای شبکه معابر و میادین مشترک هستند.
تمرکز در ارائه خدمات و به دنبال آن کاهش هزینه ارائه خدمات، یکی از محاسن ادغام شهرهای یزد و حمیدیا محسوب می‌شود و به‌طورقطع این ادغام، ارزش افزوده‌ای را برای این شهر اقماری به دنبال خواهد داشت اما به نظر می‌‌آید شهروندان حمیدیا، چندان به این ادغام و اثرات مطلوب آن، خوشبین نیستند.
یکی از شروط موافقت شورای شهر حمیدیا به ادغام این شهر با شهر یزد، ایجاد شهرداری منطقه 4 در این شهر و اجرای برخی از طرح‌های عمرانی بوده که به گفته رئیس شورای شهر حمیدیا، هیچ‌کدام از این تعهدات هنوز محقق نشده است.
«سیدحبیب دشتی» ادامه داد: تا زمانی که این تعهدات به انجام نرسد، مردم این شهر راضی به ادغام شهر حمیدیا با شهر یزد نخواهند بود و این ادغام را به صلاح شهر خود نمی‌دانند.


تاثیر حمیدیا در کلان‌شهر شدن یزد
عضو شورای شهر حمیدیا گفت: کلان شهر شدن یزد فقط در صورتی میسر است که جمعیت این شهر به یک میلیون نفر برسد در حالی که با ادغام شهر حمیدیا و یزد، جمعیت شهر یزد به 500 هزار نفر می‌رسد.
دشتی درباره ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان حمیدیا از سوی شهرداری یزد نیز عنوان کرد: در حال حاضر خدمات آتش‌نشانی و برخی از مسیرهای اتوبوسرانی که البته ویژه شهر حمیدیا نیست، از سوی شهرداری یزد به شهروندان حمیدیا ارائه می‌شود.
وی افزود: شهرداری حمیدیا سالانه هزینه خدماتی را که از شهرداری یزد دریافت می‌کند به سازمان‌های اتوبوسرانی و آتش‌نشانی یزد می‌پردازد.
به گفته رئیس شورای شهر حمیدیا، با ادغام شهر حمیدیا به شهر یزد اگرچه اعتبارات افزایش می‌یابد اما سرانه خدماتی با کاهش مواجه خواهد شد این در حالی است که سرانه خدماتی شهروندان حمیدیا در حال حاضر با سرانه خدماتی شهروندان یزد یکسان است.
دشتی گفت: بودجه سال گذشته شهرداری حمیدیا 14 میلیارد تومان بوده است که برای ارائه خدمات به جامعه 38 هزار نفری شهروندان هزینه شده است و امسال نیز 12 میلیارد تومان بودجه برای این شهر پیش‌بینی شده است.
این عضو شورای شهر حمیدیا با اشاره به تصویب ادغام شهرهای یزد و حمیدیا در دولت قبل بر اثر فشار استاندار وقت، گفت: این ادغام به صلاح مردم یزد نیست، چرا که در شرایط فعلی اقدامات عمرانی شایسته‌ای در شهر حمیدیا رخ داد که مورد رضایت شهروندان حمیدیاست.
 

منحل شدن شورای شهر حمیدیا
اما رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد با تاکید بر لزوم اجرای مصوبه دولت برای ادغام شهرهای حمیدیا و یزد گفت: تعهدات شهرداری یزد برای فراهم شدن زمینه‌های ادغام در حال اجراست و امیدواریم قبل از انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی، شورای شهر حمیدیا منحل شود.
«محمد فقیه‌خراسانی» افزود: به این ترتیب تعداد اعضای شورای شهر یزد از 13 نفر به 15 نفر افزایش خواهد یافت و کاندیداهای شهر حمیدیا می‌توانند برای عضویت در شورای شهر یزد اقدام کنند.
وی برخی مزایای این ادغام را توسعه شهر و تمرکز در ارائه خدمات به شهروندان عنوان کرد و افزود: با ادغام این 2 شهر، شهرداری منطقه 4 برای مدیریت مناطق صفائیه و حمیدیا راه‌اندازی خواهد شد.
این عضو شورای شهر یزد با اشاره به ارائه برخی از خدمات به شهروندان حمیدیا از سوی شهرداری یزد، افزود: امیدواریم طرح‌های عمرانی مورد نظر شهرداری حمیدیا تا 6 ماه آینده به پایان برسد و شاهد تسریع در ادغام این شهر به شهر یزد باشیم.
فقیه‌خراسانی ادامه داد: ممکن است مردم تصور کنند خدماتی که در شرایط استقلال شهرداری در شهر ارائه شده، مطلوب باشد اما به طور قطع در صورت ادغام، خدمات بهتری به شهروندان حمیدیا ارائه می‌شود.


لزوم راه‌اندازی شهرداری منطقه4
اعضای شورای اسلامی ‌شهر یزد به توافق رسیدند که ساختمان جدیدی در شهر حمیدیا در بخشی از فضای سبز 7 هزار متری واقع در اراضی 93 هکتاری کوثر با سطح اشغال 20 درصد و در 3 طبقه ساخته شود. هنوز مصوبه ادغام شهرهای یزد و حمیدیا به استان ابلاغ نشده و این در حالی است که بعد از ابلاغ حکم الحاق شهر حمیدیا به شهر یزد، شهرداری 6 ماه فرصت دارد که مقدمات الحاق را فراهم کند و یکی از ملزومات این الحاق، راه‌اندازی شهرداری منطقه 4 در حمیدیاست.
انتهای پیام/ع

ارسال نظرات