رئیس کل دادگستری استان یزد خبر داد

تذکر به برگزارکنندگان کنسرت در یزد/ متجاورمحله فهادان تحت تعقیب قضایی/قتل در اشکذر با انگیزه تکفیری

رئیس کل دادگستری استان یزد از اجرای قانون جدید آئین دادرسی کیفری از صبح فردا خبر داد.
کد خبر: ۸۵۳۰۴۳۲
|
۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ رئیس کل دادگستری استان یزد صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با تبریک این هفته و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی ، مهمترین رسالت قوه قضائیه را پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: یکی از راهکارهای پیشگیری از جرم آموزش بوده و جهت تحقق این مهم دادگستری استان با اعزام قضات به مدارس گام های مهمی  برداشته است.


محمدرضا حبیبی در ادامه به پایین بودن نرخ طلاق در استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استان یزد به دلیل برخورداری از روحیه مذهبی و اعتقادی مردمانش؛ در این زمینه  نسیت به سایر استان های کشور وضعیت مطلوبتری دارد .

 

حبیبی اعتیاد، دخالت خانواده ها،ازدواج های تحمیلی،اختلاف سطح فرهنگی و تحصیلی را از جمله دلائل بروز طلاق در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت:  در آموزه های دینی ما بسیار برروی هم کفو بودن زوجین تاکید شده و خانواده ها باید نسبت به این مسئله حساس باشند و به فرزندان خود اجازه بدهند برای  زندگیشان خود تصمیم  گرفته و تنها ازآنان مشاوره بگیرند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اتفاقات اخیر محله فهادان پرداخت و گفت: فرد دستگیر شده در ماجرا، مشارکت داشته و فرد اصلی نیز شناسایی و تحت تعقیب است.

 

نماینده عالی قوه قضائیه در استان با ابراز گلایه از برخی رسانه ها در خصوص پوشش این ماجرا گفت: تمام هنر یک رسانه این است که در چنین مواقعی  به جامعه آرامش تزریق کند نه اینکه خود نیز به نگرانی مردم دامن بزند و امنیت استان را زیرسوال ببرد.

 

حبیبی از صدور حکم اعدام برای  متجاوز به عنف سال گذشته در خیابان سیدگل سرخ، قاتل راننده آژانس در اشکذرو قاتل نوجوان مهریزی خبر داد و افزود: متهم ردیف اول سرقت مسلحانه در شاهدیه نیز دستگیر شده است.

 

وی با اشاره به پرونده های مهم سال گذشته و سال جاری دستگاه قضایی استان یزد بیان کرد: یکی از مهمترین پرونده های سال گذشته، پرونده قتل کودک ۹ ساله مهریزی بود که قاتل آن با همکاری نیروی انتظامی به سرعت شناسایی و با طی مراحل قضایی به دار مجازات آویخته شد.

 

حبیبی همچنین با اشاره به پرونده قتل در شهرستان اشکذر بیان کرد: قاتل این پرونده، تبعه بیگانه است و قتل با انگیزه تکفیری انجام شده بود که حکم وی نیز صادر و اجرا شد.

 

وی در مورد پرونده تجاوز به عنف که به تازگی در یزد تشکیل شده است نیز بیان کرد: حکم قانونی این پرونده صادر شده اما متهم به حکم اعتراض کرده و اکنون در مرحله تجدیدنظر است و به زودی رای قاضی اعلام خواهد شد.

 

وی همچنین از افتتاح دو ساختمان دادگستری در شهرستان های میبد و ابرکوه در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: کلنگ احداث سه ساختمان دیگر در شهرستان های زارچ،بافق و مروست نیز در هفته جاری به زمین خواهد خورد.

 

رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به کمبود نیرو در بخش قضا و اداری این اداره کل گفت: در 6 ماهه دوم سال گذشته  16قاضی به بخش قضا و 60 کارمند نیز به بخش اداری اضافه شده اند اما همچنان با کمبود نیرو در این دوبخش مواجه ایم.

 

حبیبی در بخش دیگری از سخنانش به صحبت های اخیر رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در خصوص جرم خیز بودن استان یزد اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در ارائه این آمار از سوی رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه اشتباهی غیرعمدی صورت گرفته، چراکه در سال گذشته تصمیم گرفته شد پرونده های ثبت نشده در سال های قبل، همگی به ثبت برسند که جمع این آمار با آمار واقعی سال 93 چنین شائبه ای را ایجادکرده و بنده  نیز رسماً طی نامه ای به ایشان در این خصوص توضیحات لازم را ارائه داده ام.


وی از اجرای قانون جدید آئین دادرسی کیفری از صبح فردا خبر داد وضمن ضروری دانستن تجهیز شهرهای استان به سیستم کنترل الکترونیک  بیان کرد: امروزه با گسترش شهرها نظارت فیزیکی بر شهرها امکان پذیر نیست و به همین دلیل سرمایه گذاری در این خصوص اجتناب ناپذیر است.

 

رئیس کل دادگستری استان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم صدور حکم ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات توسط  مراجع  گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم پرونده ممنوع التصویری وی در  مراجع قضایی  و دادگاه ویژه روحانیت وجود دارد.

 

حبیبی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری در خصوص لغو کنسرت های مجوزدار در یزد توسط دادگستری استان گفت: دادگستری استان یزد در این خصوص هیچ گونه دستوری صادر نکرده و دستورات از مراجع کشوری صادرشده اما بنده به دوستان برگزار کننده کنسرت در یزد متذکر می شوم که  با در نظر گرفتن شرایط مذهبی استان اقدام به برگزاری کنسرت کرده و از برگزاری کنسرت هایی که با روحیه مردم دارالعباده سازگاری ندارد به شدت پرهیز کنند.


ارسال نظرات