تیرماه فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان به ویژه دبیرستانی‌هاست اما ظرفیت ثبت‌نام مدارس غیردولتی مدت‌هاست که تکمیل شده است.
کد خبر: ۸۵۳۰۳۸۱
|
۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، خرداد و تیر فصل ثبت‌نام دانش‌‌آموزان در مدارس است اما مدارس غیردولتی از مدت‌ها قبل، پیش ثبت‌نام خود را آغاز کرده‌ و تیر ماه که اوج ثبت‌نام دانش‌آموزان دوره متوسطه است،ثبت نام اغلب مدارس غیردولتی تکمیل شده است. معدل بالای 19،‌نمره انضباط خوب و قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه از جمله شروط راه یابی به مدارس غیردولتی مطرح در پایتخت است.

فصل ثبت‌نام عمدتاً با دغدغه خانواده‌ها برای یافتن مدرسه‌ای مناسب همراه است، ثبت نام در مدارس دولتی اسم و رسم دار کار آسانی نیست و مدارس غیردولتی خوب نیز برای ثبت‌نام ضوابط خاص خود از جمله آزمون ورودی و شرط معدل را دارند همچنین اغلب مدارس غیردولتی اسم و رسم دار تلاش می‌کنند تا از دانش‌آموزان با معدل بالا ثبت‌نام کنند.

اما علت اینکه خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا فرزندان خود را در مدارس غیردولتی یا مدارس دولتی خاص ثبت نام کنند چیست؟‌وقتی پای صحبت آنها می‌نشینیم،‌نگرانی از آینده تحصیلی فرزندانشان در چهره‌شان مشهود است و این نگرانی زمانی که دانش‌آموز در دوره متوسطه بوده و کنکور را پیش رو دارد دو چندان می‌‌شود.

پایین بودن کیفیت آموزش، دو نوبتی بودن مدارس، تراکم بالای دانش آموز در کلاس درس، بی‌انگیزگی و کم کاری معلمان و ضعف مدیریت مدارس دولتی از مهمترین دلایل گرایش خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی است. از سوی دیگر مدارس غیردولتی مطرح با تبلیغات بسیار از قبولی‌ دانش‌آموزان خود در کنکور و کسب رتبه‌های برتر توسط آنها خبر می‌‌دهند که این موضوع نیز از دلایل دیگر جذب خانواده‌هاست.

برای پیگیری وضعیت ثبت‌نام در مدارس غیردولتی به چند مدرسه پایتخت سری زدیم.

گفت‌وگوی ما با مسئول ثبت‌نام مدارس بدین شرح است:

مسئول دبیرستان غیردولتی در خیابان مفتح تهران: ثبت‌نام دانش‌آموزان تمام شده است و آزمون‌های ورودی را برگزار کرده‌ایم اما اگر معدل دانش‌آموز بالا باشد ثبت‌نام خواهیم کرد.

معدل بالا یعنی چند: بالای 18.

شرایط ثبت نام چیست؟: دانش‌آموز باید در آزمون ورودی که از دروس تخصصی فیزیک، ریاضی، شیمی و زیست برگزار می‌شود، شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کند، پس از آن باید در مصاحبه‌ای که عمدتا پیرامون مسائل اخلاقی و اعتقادی است، پذیرفته شود.

فوق برنامه‌های مدرسه به چه صورت است؟:هر روز تا ساعت 4 برنامه‌‌‌های آموزشی برای دانش‌آموزان داریم که در این کلاس‌ها دروس تخصصی مانند ریاضی، فیزیک و زیست به صورت ویژه کار می‌شود اما برای درس زبان آموزش‌های فوق برنامه نداریم و دانش‌آموزان باید از آموزشگاه‌های بیرون استفاده کنند.

هزینه ثبت‌نام چه قدر است؟: هزینه‌های قطعی امسال هنوز اعلام نشده است اما سال گذشته برای پایه دوم دبیرستان 8 میلیون تومان دریافت کردیم که امسال از 10 تا 17 درصد به شهریه اضافه می‌شود. کلاس‌‌های تابستانی مدرسه نیز بعد از ماه رمضان آغاز می‌شود که شرکت در کلاس‌‌های تابستانی اجباری بوده چرا که بخشی از برنامه‌های درسی سال تحصیلی آینده از تابستان شروع می‌شود. هزینه کلاس‌های تابستانی نیز جداست.

دبیرستان غیرانتفاعی دیگری در خیابان پیروزی درمنطقه 14 تهران با شرط معدل بالای 19 اقدام به ثبت‌نام می‌کند. ساعات فعالیت مدرسه هر روز تا ساعت 14.30 است و سه روز در هفته کلاس‌های دانش‌آموزان تا ساعت 15.30 برگزار می‌شود. شرکت در کلاس‌های تابستانی نیز اجباری است.

شهریه هنوز مشخص نیست اما سال گذشته 5.5 میلیون تومان بود که امسال 15 تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش شهریه مدارس غیردولتی امسال حداقل 2.5 درصد و حداکثر17.5 درصد افزایش خواهد داشت. اما ضوابط مدارس برای افزایش شهریه چیست یعنی کدام مدارس می‌توانند 2.5درصد و کدام مدارس 17.5 درصدی افزایش شهریه داشته باشند؟

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش در خصوص شهریه بالای برخی از مدارس غیر دولتی و نحوه نظارت آموزش و پرورش بر این شهریه‌ها می‌گوید: در چندین سال گذشته شاهد بودیم که شهریه مدارس غیردولتی هر سال 15 تا 20 درصد افزایش می‌یافت. از سال گذشته الگوی شهریه مدارس غیردولتی را تصویب و به مدارس اعلام کردیم. طبق این الگو پارامترهایی همچون فضا، معلم و کیفیت آموزشی در بحث تعیین شهریه مدارس غیر دولتی تاثیرگذار هستند و مدرسه‌ای که کیفیت لازم را نداشته باشد مورد استقبال خانواده‌ها قرار نمی‌گیرد به گونه‌ای که خود مردم اقدام به خارج کردن فرزندانشان از این مدرسه می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی عنوان می‌کند: امسال نرم‌افزاری را تهیه کرده‌ایم که بتواند تمام اطلاعات مربوط به دریافت شهریه را تعیین کند.شهریه پیشنهادی از سوی مؤسسات غیر دولتی باید به تایید ادارات آموزش و پرورش برسد و در صورت تایید در شورای نظارت استان‌ ابلاغ می‌شود به گونه‌ای که امسال افزایش 20 درصدی شهریه مدارس را نداریم. در شهر تهران میزان افزایش شهریه مدارس غیردولتی حداقل 2.5 درصد و حداکثر 17.5 درصد است و سایر موارد از جمله هزینه سرویس و نهار نباید همزمان با مبلغ شهریه اخذ شود.

مجتبی زینی‌وند مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش نیز در این خصوص می‌گوید: امسال طی بازرسی ها 90 مدرسه که در خصوص پیش‌ثبت‌نام اقدام به دریافت وجه کرده بودند شناسایی شدند که 13 مدرسه وجه بالایی را بابت پیش ثبت‌نام دریافت کرده بودند اما هیچ مدرسه‌ای مبلغی را بیشتر از نصف شهریه سال گذشته دریافت نکرده‌ بود. بالاترین رقم دریافت شده 2 میلیون و 400 هزار تومان و 8 میلیون بابت پیش‌ثبت نام توسط دو مدرسه بود که با آنها برخورد شد. تمام مدارسی که در سال گذشته شهریه بالایی اخذ کرده بودند امسال اجازه ندارند که الگوی تعیین شهریه داشته باشند و باید شهریه سال گذشته را مبنا قرار داده و 2.5 درصد حق افزایش دارند.

اما ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است که  تعدد و تنوع مدارس از جمله مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و هیئت امنایی آسیب‌‌هایی را به همراه دارد، برخی مدارس برای جذب مشتری، آزمون ورودی دارند. مدرسه غیردولتی می‌تواند گزینش داشته باشد اما گزینش صرفا به معنای برگزاری آزمون برای سنجش سطح دانش نیست بلکه می‌توانند بگویند دانش‌آموزان باید پایه درسی قوی داشته و نسبت به مسائل مذهبی و تربیتی نیز حساس باشند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش می‌گوید:‌ در برخی از مواقع شاهدیم که والدین بیشتر از دانش‌آموزان استرس داشته و نگرانند که اگر برای فرزندشان سرمایه‌گذاری نکنند، وی در کنکور موفق نشده و به دانشگاه معتبر وارد نشود.هم‌اکنون دغدغه ورود به دانشگاه وجود ندارد و رقابت بر سر دانشگا‌ه‌های دولتی برتر است. کنکور به قدری خطرناک شده است که تمام آموزش و پرورش را تحت‌الشعاع قرار داده است البته زمانی که بنده در معاونت آموزش متوسطه بودم، تمام توانمان را به کار گرفتیم اما نتوانستیم این معضل را حل کنیم. در مقطع پیش دانشگاهی دانش‌آموز باید از اول مهر به کلاس درس برود اما به آموزشگاه‌های خصوصی مراجعه و درس مصوب نظام آموزشی کشور را در تابستان می‌خواند که این یک تخلف آشکار است. حتی اگر دانش‌آموز در مدرسه نیز حضور داشته باشد،‌کلاس درس تبدیل به کلاس کنکور می‌شود.

 وجه اصلی تمایز مدارس دولتی و غیردولتی در فوق برنامه‌های طراحی شده است این در حالی است که در برخی موارد فوق برنامه‌ها به اندازه‌ای فشرده است که ذهن دانش‌آموز را خسته می‌کند و از سال دوم دبیرستان تا قبولی در کنکور دانش‌آموز را در دریای فوق برنامه‌های متعدد غرق می‌کنند. از سوی دیگر جداسازی دانش‌آموزان مستعد از مدارس دولتی و فرستادن آنها به مدارس خاص از جمله سمپاد، نمونه دولتی،‌شاهد و مدارس غیردولتی موجب ضعیف شدن مدارس دولتی می‌شود.

ارسال نظرات