مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان:

امر به معروف؛ مهمترین شاخصه رفتاری شهدا است

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان گفت: آمران به معروف هم مجاهدند و هم شهید در راه خدا، آنها که با خدا معامله کردند یعنی شهدا مهم‌ترین شاخصه رفتاری‌شان آمر به معروف و ناهی از منکر بودن است.
کد خبر: ۸۵۳۰۳۰۶
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در سمنان، حجت‌الاسلام محمود شکری، در نشست اخلاقی که با حضور پاسداران و پایوران سپاه استان سمنان در حسینیه ثارالله این یگان برگزار شد، به بررسی و تبیین اهمیت و ضرورت فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر بر اساس قرآن و روایات پرداخت و اظهار داشت: باید مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را بشناسیم.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین مصادیق امر به معروف تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی به برکت خون شهیدان و مجاهدت ملت است، افزود: متون فقهی زیادی در باب آثار انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر و ترک آن موجود است؛ اما یک عبارت بین همه علما مشترک است و آن اینکه امر به معروف و نهی از منکر از بزرگ‌ترین واجبات دینی است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان در تعریف معروف و منکر تصریح کرد: معروف هر چیز حسنی که عقل، دین و فطرت آن را زیبا می‌داند و نقطه مقابل آن یعنی منکر هر چیز قبیحی است که عقل، دین و فطرت آن را زشت تلقی می‌کند.

حجت‌الاسلام شکری اظهار داشت: شرط نصرت خداوند در آیه شریفه «الذین ان مکاناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهو عن المنکر و لله عاقبه الامور» نهفته است و بدین معنا است که خداوند متعال ملتی را که چهار رسالت مهم اقامه نماز و پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر را عملی و اجرایی کنند، یاری می‌کند.

وی خاطر‌نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر بر اساس نص صریح قرآن «ولتکن منکم امتی» واگذار به بخش و گروه خاصی از افراد جامعه نشده است؛ بلکه اجرای این فریضه الهی وظیفه‌ای همگانی است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان افزود: بر اساس آیه 110 سوره آل عمران «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِو ...» امت پیغمبر بهترین امت‌ها هستند که به نفع بشریت قیام کردند و علت این برتری نیز در اجرای امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام شکری با بیان اینکه امت پیغمبر آخرالزمان نسبت به سایر امت‌ها برتری دارند و یکی از دلایل این رجحان، آمران به معروف و ناهیان از منکر هستند، گفت: مؤمنان امر به معروف و منافقان امر به منکر می‌کنند و این منکران در زمان ما همان مروجان بدحجابی و ضد ارزش‌ها هستند.

وی افزود: آمران به معروف هم مجاهدند و هم شهید در راه خدا، آنها که با خدا معامله کردند یعنی شهدا مهم‌ترین شاخصه رفتاری‌شان آمر به معروف و ناهی از منکر بودن است و باید گفت آمران به معروف نیز مجاهدانی هستند که با خدایشان معامله کرده‌اند و اگر در این راه بمیرند، شهید محسوب می‌شوند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان با بیان اینکه تمامی انبیای الهی در راه احیای امر به معروف و نهی از منکر جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند، تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر راه انسان‌های صالح است؛ چرا که ریشه همه واجبات از نماز و روزه و جهاد و حج در این فریضه نهفته است.

حجت‌الاسلام شکری گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند «می‌خواهید مردمی را به شما معرفی کنم که اینها پیغمبر نیستند، شهید هم نیستند؛ اما جایگاهی دارند که بر منبرهای نور می‌نشینند و به جهت آن جایگاه و منزلت همه مردم در قیامت به حالشان غبطه می‌خورند»؛ از حضرت سؤال شد اینها چه کسانی هستند؛ آن حضرت در پاسخ گفتند «اینها کسانی هستند که دوست دارند، رابطه بین بندگان خداوند را اصلاح کنند؛ هم خدا را خوب معرفی و هم راه رسیدن به خدا را خوب نشان می‌دهند».

وی تصریح کرد: بر اساس فرمایش مولای متقیان حضرت علی(ع) سه ویژگی اگر در وجود کسی قرار گرفت؛ دنیا و آخرتش در سلامت است؛ اول آنکه امر به معروف می‌کند، دوم آنکه نهی از منکر می‌کند و سوم فردی که حافظ حدود الهی است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان خاطر‌نشان کرد: وای بر جامعه‌ای که در آن منکر به معروف و معروف به منکر تبدیل شود؛ ولی مؤمنان نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و معروف‌ها به راحتی ترک شوند و دینداران نسبت به این مهم بی‌توجه باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار