مواجهه با ماجرای کشف پیکر ۱۷۵ شهید غواص وخط شکن در گور دسته جمعی منطقه ابوفلوس توسط تیم تفحص پیکر شهدا، کنجکاوی زیادی در مورد اینگونه جنایات صدام و گورهای دسته جمعی که رژیم بعث برای اسرای ایرانی و عراقی به جا می‌گذاشت، ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۵۲۹۹۱۱
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مواجهه با ماجرای کشف پیکر 175 شهید غواص و خط شکن عملیات کربلای 4 در گور دسته جمعی منطقه ابوفلوس توسط تیم تفحص پیکر شهدا، کنجکاوی زیادی در مورد اینگونه جنایات صدام و گورهای دسته جمعی که رژیم بعث برای اسرای ایرانی و عراقی به جا می‌گذاشت ایجاد کرده است. حقیقت‌هایی که روایات کمتری از آن‌ها نقل شده است.

سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به روایاتی مشابه جریان کشف گور دسته جمعی شهدای غواص گفت: ماجراهای مشابه هست که ما به علت ملاحظه احساسات مردمی کمتر آن‌ها را بازگو می‌کنیم و یا کمتر به رسانه‌ای شدن آن می‌پردازیم.

او در همین زمینه به ذکر خاطره‌ای از عملیات‌های تفحص برون مرزی کمیته جستجوی مفقودین اشاره می‌کند و آن را اینگونه روایت می‌کند: دو سال قبل در منطقه فاو و در جاده ام القصر منطقه‌ای بود که خط نهایی پیشروی ما بود. آنجا تفحص می‌کردیم و پیکر مطهر شهدا را پیدا می‌کردیم. یک روز گفتم من می‌خواهم تا ام القصر بروم چون رزمندگان در زمان جنگ تا ام القصر نرفته بودند. راه افتادیم و 35 کیلومتر جلوتر از خط خودی از پاسگاه عراق عبور کرده و با بچه‌های پاسگاه صحبتی هم کردیم. بعد از بازدید از ام القصر بازگشتیم. حین برگشت دیدیم بچه‌های پاسگاه عراقی، مقابل پاسگاه یک میدان صبحگاهی درست می‌کردند که در حین کار با پیکر شهدا مواجه شده بودند.

به ما اطلاع دادند و ما رفتیم و بیل مکانیکی و تجهیزات آوردیم و مشغول تفحص  پیکر شهدا شدیم. با پیکر 40 شهید مواجه شدیم. تصور من اول این بود که آنجا در دوره جنگ نقطه اورژانس بوده است چون وسایل پزشکی در دسترس آن‌ها بوده است. اما بعد یک فرمانده عراقی که در زمان جنگ در ارتش صدام بود و الان با ما دوست است و همکاری می‌کند و فرد معتقدی در دولت عراق محسوب می‌شود به ما گفت: «اینجا نقطه اورژانس نبوده بلکه اینجا نقطه اعدام بوده است و این شهدا را بعد از اعدام به صورت دسته جمعی اینجا دفن کرده‌اند.»

ارسال نظرات