خبرهای داغ:
خوانی به حقیقت قرآن در این ماه برای بندگان گسترانده شده است؛ اگر بتوان با بهره مندی از مفاهیم این معجزه بزرگ به ترقی نفوس رسید، به مقام نهایی در این ماه رسیده ایم.
کد خبر: ۸۵۲۹۵۷۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

ماه رمضان، نهمین ماه از ماه های قمری و بهترین ماه سال است، واژه رمضان از ریشه "رمض" و به معنای "شدت تابش خورشید بر سنگریزه است"؛ می گویند چون به هنگام نامگذاری ماه های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت" رمضان" نامیده شد ولی از سوی دیگر، رمضان از اسماء الهی است. ماه خدا بابرکت، رحمت و مغفرت الهی به بندگان خدا روی می آورد و همگان را به میهمانی خدا فرا می خواند. ماهی که در لحظه لحظه اش، رحمت خدا جاری است.

رمضان، قطعه ای از بهشت در جهنم سوزان دنیای مادی

رمضان، قطعه ای از بهشت است در جهنم سوزان دنیای مادی. یک ماه استثنایی، فرصتی طلایی برای ابراز شوق بندگی خالق یکتا، رمضان فصل شکفتن است، موعد عروج، معراج تا خدا. پله های فاصله را طی کردن، الهی شدن و رنگ و بوی خدا گرفتن، رمضان " شهر الله" است ماه ضیافت الهی.

دل که هوای پرواز می کند، دل که بی تاب از ماندن، قصد رفتن می کند؛ چشم ها که بهانه باریدن می گیرند، زبان که زمزمه نیایش می جوید، دست ها که تشنه قنوت دعا می شوند و نسیم رحمت ربانی وزیدن می گیرد؛ ابرهای فاصله کنار می روند، دل اوج می گیرد، روح آسمانی انسان سبز می شود و "رمضان" طلوع می کند.

در روزهای باطراوت رمضان، خورشید مهربان تر می تابد. ملائک الهی برای شنیدن مناجات بندگان به زمین می آیند. دل بی خود از خود هوای عرش می کند. قلب می تپد نه برای زندگی برای اوج گرفتن، کندن، کندن از زمین، پرواز و رهایی...

فرصتی برای بهره برداری فکری و عملی از قرآن کریم

ماه مبارک رمضان، ماه تولد قرآن، ماه انس با قرآن، ماه بهار قرآن و ماه شناخت و بهره برداری فکری و عملی از قرآن کریم است. ماهی که در شب قدر آن، قلب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم همه قرآن را از امین وحی، فرا گرفت و قرآن از لوح محفوظ بر قلب وسیع و نورانی بزرگ ترین پیامبران، منعکس شد.

ماهی که همه ما با روزه گرفتن، عبادت، مناجات و دعا، با زمینه سازی و آمادگی معنوی، به استقبال دریافت قرآن می رویم و می خواهیم در پرتو آثار پربرکت روزه خالص و عبادت ها و دعاهای همراه آن، رابطه خود را با قرآن نزدیک تر کنیم و تصمیم بگیریم که خط رابط ما با قرآن همواره استوارتر و محکم تر شود.

قرآن، قلب ماه رمضان است که بدون این قلب و ضربانش، جوهره حقیقت در رگ های حیات معنوی روزه داران به جریان نمی افتد، قرآن بهار دل ها و ماه رمضان، بهار قرآن است چنان که امام باقر علیه السلام فرمود: «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان»‏ براي هر چيزي بهاري است و بهار قرآن، ماه رمضان است.

رمضان ماه "امساک" است، امساک شکم از خوردن و آشامیدن، امساک چشم از نگاه های حرام و شهوت بار، امساک زبان از دروغ، غیبت، تهمت و ناسزا، امساک گوش از شنیدن نارواها و حرام ها، امساک دست و پا از تعدی و تجاوز به حقوق دیگران.

 نفس را با کمند تقوا مهار کن

باید دست دیگران را گرفت، به یاری آنها برخاست و قدم به راه خیر نهاد. رمضان فرصتی است استثنایی برای دل که در چشمه زلال طاعت و بندگی شستشو یابد، برای قلب که با یاد حضرت دوست صفا گیرد، برای نفس که با کمند تقوا مهار شود، برای بدن که با امساک و پرهیزکاری ورزیده شود، برای فکر که به غیر او نپردازد و برای همه بندگان که از این فرصت بی نظیر بهترین استفاده ها را ببرند.

رمضان، ماه انسان و خروجی آن، انسانیت است، انسان گل سرسبد و انسانیت غایت آفرینش است، هنر رمضان، تضعیف ابعاد حیوانی و تقویت ملکات نفسانی و ارتقای روحی انسان و استقرار او در مدار انسانیت است، هنر رمضان، تحول پذیر کردن انسان تا مرحله تقرب رحمانی و عاری سازی او از خصایص شیطانی است.

رسیدن به مقام نهائی با ترقی نفوس در پرتو قرآن

 آیت الله سیدعلی حسینی آملی، فیلسوف و مفسر قرآن کریم در تعریف ماه مبارک رمضان می گوید: « شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ » ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده لذا انسان باید تلاش کند تا هرچه بیشتر خود را به تعالیم قرآن نزدیک و نزدیک تر کند.

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه روزه داری و تطهیر اعضا و جوارح است، در عین حال نزول قرآن به عنوان معجزه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) در این ماه را مقدم بر دیگر احکام خوانده و «شهر ضیافت الله» را دیگر تعریف این ماه مبارک نام برده و بیان می کند:  رمضان، ماهی است که ما به مهمانی خدا دعوت شده ایم و باید تلاش کنیم تا آداب مهمانی را در خور شأن یک مهمان خوب رعایت کنیم.

این استاد بزرگ اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم، با بیان اینکه میزبان این ماه، خوانی به حقیقت قرآن را در این ماه برای بندگان خود گسترانده است، تأکید می کند: اگر بتوان با بهره مندی از مفاهیم این معجزه بزرگ به ترقی نفوس رسید، به مقام نهایی در این ماه رسیده ایم.

آیت الله حسینی آملی، اوج معنویت را دستاورد مهم روزه داری برمی شمرد و با بیان اینکه برای رسیدن به اوج کمال انسانی طرحی بهتر از روزه و روزه داری نیست، اظهار می کند: روزه باید در انسان قرب الهی ایجاد کند چراکه خاصیت روزه آن است که تقوای الهی حاصل شود؛ چه بسا افرادی که از روزه داری فقط تشنگی و گرسنگی حاصل آنان می شود در صورتی که در روزه داری آنچه مهم است ترقی و تعالی روح و جان، قرب الهی و انس با قرآن است.



ارسال نظرات
پر بیننده ها