یک روانپزشک معتقد است: آمار زنان معتاد طي‌سال‌هاي گذشته دو برابر افزایش پیدا کرده و در این میان تبلیغات دروغین شبکه‌های ماهواره‌ای باعث افزایش آمار اعتیاد آنان شده است.
کد خبر: ۸۵۲۹۵۰۴
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، پریناز فاتح پور  افزود: زنان به دو علت در باتلاق اعتیاد سقوط می‌کنند یکی به خاطر اثبات وفاداری و علاقه به مرد مورد نظرشان كه ناشي از فریب خوردن و اجبار است و يا با این باور دروغ که موادمخدر صنعتی و روانگردان اعتیاد ندارد به دام اعتياد گرفتار مي‌شوند. در این میان هم بعضی از مردان برای سوءاستفاده در توزیع و فروش مواد مخدر آنها را به تار عنکبوتی خود می کشند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر کنجکاوی و خودبزرگ نمایی برای عقب نماندن از غافله دوستان از علل دیگر بروز اعتیاد در زنان است. متاسفانه مراکز ترک اعتیاد ویژه زنان بسیار محدود است و نمی‌توان اقدامات درمانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای آنان انجام داد.

این روانپزشک ادامه داد: با توجه به دستگاه عصبی و فیزیکی زنان، مواد مخدر صناعی و روانگردان‌ها تا شش برابر مردان بر روی آنان اثر منفی دارد و در مدت کوتاه زنان را دچار پیری زودرس، یائسگی و مرگ ناخواسته می‌کند.

فاتح‌پور تصريح كرد: بسياري از زنان به دليل نداشتن اطلاعات كافي از عواقب اعتياد به مصرف مواد روي مي‌آورند، آنان در بار اول مصرف، احساس شادي و خوشايند كاذبي را مي‌كنند و اين باعث مي‌شود كه در روزهاي ديگر مقدار بيشتري از مواد را مصرف كنند.

وي با اشاره به اينكه زنان هنوز به دلیل قبح اجتماعی، اعتیادشان را مخفی می‌کنند و حتی خیلی از آنها که آمفتامین مصرف می‌کنند نمی‌دانند معتادند، گفت: زيرا آنها به صورت فردی مصرف می‌کنند و به اندازه مردان معتاد آگاهی ندارند.

فاتح پور تصریح کرد: اطلاع‌رسانی، آموزش و مهارت نه گفتن از سوی زنان و دختران، ایجاد مراکز درمان اعتیاد قدم‌های موثر در رهایی این قشر از جامعه به اعتیاد است.

وی با بیان اینکه سالانه میلیاردها تومان بودجه در پیشگیری و مقابله با اعتیاد هزینه می‌شود، گفت: اما علت کمرنگ بودن موفقیت در مبارزه با مواد مخدر، ضعف مشارکت عمومی و اجتماعی در پیشگیری و درمان است.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: مافیای مواد مخدر تمام قدرت و امکانات خود را برای نابودی جوانان بویژه زنان متمرکز کرده و مقابله با آنها نیازمند عزم ملی و جهاد اجتماعی است. لذا برای توفیق کامل در راه مبارزه با مواد مخدر باید مردم کنار دولت قرار گیرند.


ارسال نظرات