استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: روزانه هشت نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۲۹۴۸۸
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسماعیل جبارزاده ضمن ارائه آماری از خطرات و تبعات شیوع مواد مخدر، مبارزه موفق با پدیده شوم اعتیاد را نیازمند حساسیت و همراهی آحاد مردم دانست و اظهار داشت: تا زمانی که مردم این پدیده را معضل اجتماعی تلقی نکنند قطعا تلاش مسئولان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی در سخنان خود  مواد مخدر را یکی از تهدیدهای بزرگ برای جامعه بشری توصیف کرد و گفت: امروزه استکبار جهانی با تشکیل باندهای قاچاق مواد مخدر به دنبال شیوع اعتیاد در بین جوامع بشری است و سود سالیانه تجارت مواد مخدر در دنیا 600 میلیارد دلار است.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: این سود هنگفت، باندهای مافیایی را به سمت توسعه بازارهای مصرف مواد مخدر سوق داده و سالیانه میلیون‌ها نفر از جمعیت دنیا به این بلای خانمان‌سوز گرفتار می‌شوند.

جبارزاده با اشاره به اینکه ایران در مسیر تولید و ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، اضافه کرد: سال‌ها پیش آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد، اما نه تنها تروریسم از بین نرفت بلکه معلوم شد که آنها در افغانستان به دنبال تامین مواد مخدر مورد نیاز دنیا هستند.

وی با بیان اینکه کشت خشخاش در افغانستان بعد از حمله آمریکا 35 برابر شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران بیش از سایر کشورها در معرض خطر مواد مخدر قرار دارد و تا امروز در راه مبارزه با این پدیده شوم، 3700 نفر از فرزندان این مرز و بوم به شهادت رسیده‌اند.

جبارزاده با اشاره به اینکه کنترل مرزهای کشور برای جلوگیری از ورود مواد مخدر هزینه بسیار زیادی بر کشور تحمیل می‌کند، گفت: سال گذشته 550 تن مواد مخدر در کشور کشف و 270 هزار نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به ضرورت اجتماعی شدن بحث مبارزه با اعتیاد اشاره کرد و گفت: اگر مردم در جریان تبعات و خطرات مواد مخدر قرار نگیرند و مبارزه با اعتیاد به عنوان یک الگوی اجتماعی مطرح نشود، مبارزه صرف نظامی و مسلحانه نمی‌تواند تبعات این پدیده را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه روزانه هشت نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، عنوان کرد: در هر خانواده‌ای که یک نفر معتاد حضور داشته باشد آن خانواده تا سال‌ها درگیر مسایل مختلف و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

جبارزاده، آمار معتادان شناسایی شده در کشور را یک میلیون و 325 هزار نفر اعلام کرد و گفت: برخی معتقدند که این آمار نباید گفته شود، اما اعتقاد ما و دولت یازدهم این است که مردم محرمان نظام هستند و تا زمانی که مردم به اهمیت موضوع واقف نبوده و به دولت کمک نکنند هیچ دولتی قادر به مبارزه با معضلات اجتماعی نیست.

وی ادامه داد: اگر میانگین هر خانواده را چهار نفر در نظر بگیریم به طور متوسط بیش از پنج میلیون نفر از مردم کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر پدیده شوم اعتیاد هستند.

55 درصد معتادان متأهل هستند/70 درصد از زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر دارند

جبارزاده با بیان اینکه 55 درصد از معتادان، متاهل هستند، گفت: این آمار نشان می‌دهد که 700 هزار نفر از زنان و دختران ما و قریب به 1.5 میلیون نفر از کودکان ما در خطر هستند و آینده آنها تهدید می‌شود.

وی گفت: 70 درصد از زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر دارند و بیشترین جرایم و مشکلات اجتماعی توسط معتادان انجام می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی، حساسیت مردم نسبت به خطر اعتیاد را ضروری خواند و گفت: امروز آمریکا و استکبار جهانی به این نتیجه رسیده است که با حمله نظامی نمی‌تواند ملت ایران را به زانو درآورد، چراکه این ملت در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که از جان خود می‌گذرند اما یک وجب از خاک کشور را به دشمن نمی‌دهند.

وی افزود: دشمن دریافته است که باید این کشور را از درون خراب کند و یکی از شگردهای دشمن در این راستا، شیوع اعتیاد است که نه تنها انگیزه جوانان را از آنها می‌گیرد، بلکه به تبع هر جوان معتاد، چندین نفر را هم درگیر مشکل می‌کند.

جبارزاده با بیان اینکه دولت و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی وظیفه خود را تمام و کمال انجام می‌دهند، گفت: تا زمانی که مردم این پدیده را معضل اجتماعی تلقی نکنند و نسبت به اهمیت آن حساس نشوند قطعا تلاش ما به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه نباید نسبت به جوانان بی‌تفاوت باشیم، افزود: هیچ‌کس نباید تصور کند که از این خطر در امان است، مواد مخدر خطری است که به هیچ کس رحم نمی‌کند مگر این دقت کافی صورت گیرد.

جبارزاده با بیان اینکه اعتیاد جوانان، نوجوانان و همه مردم را تهدید می‌کند، گفت: همه جوانان امیدهای آینده ما هستند و باید همه پدران و مادران نسبت به رفتارهای آنان حساس باشند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌های استان در راستای مبارزه با مواد مخدر، گفت: در سال گذشته و امسال بیش از 3600 دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی در صدا و سیمای استان تولید و پخش شده و 800 کارگاه آموزشی برای آشنایی مردم با خطرات اعتیاد و راه‌های پیشگیری از آن برگزار شده است.

وی از تمام دست‌اندرکاران حوزه مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد و گفت: نیروی انتظامی استان در این راستا پنج هزار عملیات انجام داده است و در سایه این تلاش‌ها امروز آذربایجان شرقی استانی ناامن برای قاچاقچیان مواد مخدر بوده و تمام قد در برابر این ناهنجاری اجتماعی ایستاده است.

جبارزاده  به احداث مرکز ماده 16 ویژه نگهداری و درمان معتادان اشاره کرد و گفت: در این مرکز نسبت به درمان و حرفه‌آموزی معتادان اقدام خواهد شد تا بتوانند پس از بهبودی به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.
 

باید در سال 94 آذربایجان‌شرقی را به استانی عاری از معتاد متجاهر تبدیل کنیم

وی با تأکید بر اینکه باید در سال 94 آذربایجان شرقی را به استانی عاری از معتاد متجاهر تبدیل کنیم، گفت: در این راه نمی‌توانیم موفق باشیم مگر با کمک تک‌تک مردم استان آذدربایجان شرقی.
 

* آذربایجان‌شرقی در معرض بحران بی‌آبی قرار دارد

وی با اشاره به مصرف بالای آب در کشور و با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های در معرض بحران بی‌آبی است، افزود: مصرف آب در کشور بیش از حد مجاز است و باید تلاش کنیم با صرفه‌جویی در مصرف آب، از کمبود و قطعی آب جلوگیری کنیم.

جبارزاده در پایان به سفر اخیر هیئت دولت به استان اشاره کرد و با بیان اینکه استقبال پرشور مردم از رئیس جمهور برگ زرین دیگری از حمایت و پشتیبانی مردم آذربایجان از نظام و انقلاب را به ثبت رساند، گفت: هیئت دولت در این سفر بیش از یک‌هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه استان در بخش‌های مختلف و رفاه و آسایش مردم اختصاص داد که این اعتبار پنج برابر بودجه عمرانی استان است.

ارسال نظرات