مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش:

امکان ادامه تحصیل افراد «معلول»، «متأهل» و «بزرگسال» در مدارس فراهم است

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش از امکان ادامه تحصیل افراد معلول، متأهل و بزرگسال در مدارس با هزینه ناچیز خبر داد.
کد خبر: ۸۵۲۹۴۸۳
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه افرادی که موفق به اتمام دوره دبستان نشده‌اند باید تا پایان دوره ابتدایی در نهضت سوادآموزی تحصیل کنند  گفت: تفاهم نامه‌ای با سازمان نهضت سوادآموزی منعقد کردیم تا پس از اتمام دوره تحصیلی ابتدایی افراد بی‌سواد آنها به سمت آموزش از راه دور برای ادامه تحصیلات ارجاع و معرفی شوند.

*وجود سه نیم سال واحدی در مدارس آموزش از راه دور

وی در خصوص شیوه تحصیل در سیستم آموزش از راه دور، خاطرنشان کرد: سال تحصیلی در آموزش از راه دور نیم سالی واحدی است اما این شرایط در مدارس عادی سالی واحدی دنبال می‌شود؛ به عنوان نمونه ادامه تحصیل در آموزش از راه دور سریعتر انجام می‌شود و در هر سال تحصیلی 3 نیم سال وجود دارد.

*دوره تحصیل در آموزش از راه دور کوتاه‌تر است

شاهمرادی در پاسخ به این پرسش که «آیا دانش‌آموزان مدارس عادی برای اینکه بخواهند دوره تحصیل خود را زودتر به اتمام برسانند می‌توانند در آموزش از راه دور تحصیل کنند؟»، گفت: دانش‌آموزان باید شرایط سنی ادامه تحصیل در آموزش از راه دور را داشته باشند.

وی افزود: البته برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان عادی در آموزش از راه دور کمیسیون خاص برگزار می‌شود و پس از مطرح شدن این موضوع در کمیسیون مربوطه اداره آموزش و پرورش و موافقت با آن می‌تواند از طریق آموزش از راه دور زمان تحصیل را کوتاه‌تر کند.

*تحصیل 200 هزار دانش‌آموز در آموزش از راه دور

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تمام مناطق آموزشی کشور یک یا دو واحد آموزشی داریم، عنوان کرد: در 1722 مدرسه آموزش از راه دور کشور حدود 200 هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند.

وی افزود: از بین 200 هزار دانش‌آموز این مدارس، 170 هزار نفر در جمعیت شهری و 30 هزار نفر در مناطق روستایی حضور دارند و حدود 110 هزار دانش‌آموز پسر و 90 هزار دانش‌آموز دختر مشغول به تحصیل هستند.

شاهمرادی  با اشاره به اینکه 10 مدرسه آموزش از راه دور خارجی داریم که در داخل کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این مدارس به صورت آنلاین و مجازی کار تحصیل و تدریس را دنبال می‌کنند و حدود هفت سال از عمر آنها می‌گذرد.

*شهریه مدارس آموزش از راه دور ناچیز است

*هزینه تحصیل افراد لازم التعلیم رایگان است

وی در خصوص شهریه مدارس آموزش از راه دور در کشور گفت: شهریه این مدارس بسیار نازل و کم است و در مقایسه با سایر هزینه‌های آموزشی ناچیز است.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چگونگی محاسبه شهریه برای محصلان آموزش از راه دور تصریح کرد: هزینه تحصیل برای افراد لازم التعلیم رایگان و به عهده آموزش و پرورش است و برای افراد بزرگسال به عهده فراگیر خواهد بود.

وی ادامه داد: شهریه ثابت سال تحصیلی جاری 46 هزار تومان و یک هزینه متغییر بابت واحدهای درسی محاسبه خواهد شد. شهریه ثابت نیم سال اول و دوم همان 46 هزار تومان و شهریه نیم سال تابستان 23 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: شهریه هر واحد درسی بر اساس هر استان متفاوت است اما هزینه اخذ هر واحد درسی در آموزش از راه دور بین 7 تا 14 هزار تومان است؛ بیشترین و بالاترین شهریه نیز مربوط به تهران است که 14 هزار تومان بابت هر واحد درسی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اگر فردی 12 واحد درسی در یک نیم سال تحصیلی اخد کند، مبلغ 46 هزار تومان بابت شهریه ثابت و با احتساب واحدهای اخذ شده حدود 130 هزار تومان برای یک نیم سال تحصیلی پرداخت می‌کند که شاید با احتساب هزینه کتاب و جزوات در نهایت به 150 هزار تومان برسد.

به گزارش خبرگزاری بسیج، در سیستم آموزش از راه دور افراد با پرداخت حدود 150 هزار تومان می‌توانند در یک نیم سال واحدی یک پایه تحصیلی بالاتر بیایند و در مقایسه با هزینه‌های میلیونی مدارس غیردولتی هزینه ناچیزی است.

*در آموزش از راه دور، فراگیر 80 درصد به معلم نیازی ندارد

*مجوز تأسیس مدارس آموزش از راه دور صادر نمی‌شود

شاهمرادی در خصوص محتوای کتاب‌های درسی آموزش از راه دور، گفت: از نظر محتوای آموزشی تمام مدارس از یک مدل و الگو پیروی می‌کنند و همان دروسی که در مدارس عادی دولتی تدریس می‌شود، در همین مدارس نیز انجام می‌شود اما کتابهای این مدارس طوری طراحی شده است که فراگیر بیش از 80 درصد به معلم نیازی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که «اکنون مجوز تأسیس مدارس آموزش از راه دور صادر می‌شود؟» اظهار داشت: خیر، اکنون مجوز تأسیس صادر نمی‌شود و موضوع کیفیت بخشی به این مدارس در دستور کار قرار دارد.

*نوبت دوم مدارس مکان تشکیل کلاس‌های آموزش از راه دور

*وجود نظارت مستمر بر مدارس آموزش از راه دور

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص مکان برگزاری مدارس آموزش از راه دور، گفت: بیشترین مدارس آموزش از راه دور در نوبت دوم مدارس دولتی تشکیل می‌شود و تعدادی از مدارس آموزش از راه دور توسط موسسان خریداری شده است و به صورت مجزا فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به انجام نظارت بر مدارس آموزش از راه دور خاطرنشان کرد: بر اساس قانون آموزش از راه دور مانند سایر مدارس است و همان نظارت‌ها اعمال می‌شود.

وی افزود: طرح نظارت جامع دارای سه بخش نظارت همتا، نظارت تخصصی و نظارت عالیه است و هر نیم سال وضعیت مدارس آموزش از راه دور بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج، شاهمرادی با بیان اینکه سالی سه مرتبه نظارت تخصصی بر مدارس آموزش از راه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: آموزشی و پرورشی، اداری و مالی و فناوری از جمله موارد نظارت تخصصی بر مدارس آموزش از راه دور است.

گودرز شاهمرادی مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با معرفی سیستم آموزش از راه دور در آموزش و پرورش، اظهار داشت: این سیستم قدمت جهانی دارد و 60 کشور از سیستم آموزش از راه دور استفاده می‌کنند.

وی افزود: سیستم آموزش از راه دور بسیار مرقوم به صرفه برای ادامه تحصیل است و یک چهارم آن به صورت حضوری و مابقی به شکل غیرحضوری دنبال می‌شود.

*آغاز به کار مدارس آموزش از راه دور از سال 83

شاهمرادی با اشاره به تاریخچه تأسیس آموزش از راه دور در ایران، گفت: ششم آذر 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل‌گیری آموزش از راه دور را مصوب کرد و در نهایت التزام به اجرای آن از سال 1383 اتفاق افتاد و مراکز آموزش از راه دور تأسیس و پس از آن به مدرسه تبدیل شدند.

*وجود 1722 مدرسه فعال آموزش از راه دور در کشور

*ادامه تحصیل افراد معلول، متأهل و بزرگسال در مدارس آموزش از راه دور

وی با بیان اینکه آموزش از راه دور با اولویت پذیرش بازماندگان از تحصیل راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: از سال 1383 تعداد 120 مدرسه فعال وجود داشت و امروز 1722 مدرسه فعال آموزش از راه دور در کشور وجود دارد.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به گروه‌هایی که امکان ادامه تحصیل در مدارس آموزش از راه دور دارند، تصریح کرد: گروه نخست لازم التعلیم‌ها هستند که شامل افراد دارای معلولیت، متأهل و افرادی که به مدرسه دسترسی ندارند و گروه دوم افرادی هستند که شرایط سنی حضور در مدرسه عادی را از دست داده‌اند، هستند.

وی افزود: شیوه آموزش در این مدارس نیمه حضوری و غیر حضوری است و برای هر درس 6 ساعت امکان حضور در کلاس برای رفع اشکالات فراهم شده است.

*چه کسانی می‌توانند در مدارس آموزش از راه دور ادامه تحصیل دهند؟

شاهمرادی حوزه فعالیت آموزش از راه دور را پس از اتمام دبستان و تا دوره پیش دانشگاهی عنوان و اظهار کرد: افرادی که دوره دبستان را سپری کرده باشند می‌توانند برای ادامه تحصیل از مدارس آموزش از راه دور تا اخذ مدرک دیپلم ادامه دهند.

ارسال نظرات