"میرباقری" استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در رقابت با 500 دانشمند برجسته محیط زیست جهان موفق به کسب عنوان برنده جایزه 'ارنوس' Erreneous در سال 2015 شد.
کد خبر: ۸۵۲۹۱۴۷
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر، دکتر سید احمد میرباقری درخصوص طرح تحقیقاتی خود که منجر به دریافت این جایزه جهانی محیط زیست شده است به خبرنگار علمی ایرنا گفت: اخیرا با همکاری یکی از دانشجویانم در مقطع دکتری به نام نادر بیگلری جو یک مدل ریاضی ابداع کردیم که اساس این مدل بر شبیه سازی کیفیت آبهای زیرزمینی و پیش بینی شور شدن آنها در آینده است.


وی افزود: در این مدل علمی، ابتدا کار را در دشت کاشان و به منظور سنجش آبهای زیرزمینی این منطقه آغاز کردیم زیرا این دشت در نزدیکی دریاچه قم قرار دارد و شوری دریاچه مرتبا درحال پیشروی به سمت دشت کاشان است و منابع آب شیرین منطقه را تهدید می کند.

استاد دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر اضافه کرد: همین مدل ریاضی را در مرحله دوم در دشت دامغان به کار گرفتیم و در آنجا نیز پارامترهای کیفی و شوری آب را پیش بینی کردیم که نتیجه این تحقیق در قالب مقاله ای عملی در مجله آمریکایی تحقیقات منابع آب Water Resources Research به چاپ رسید.

وی خاطرنشان کرد: پس از تکمیل تحقیقات، مقاله دیگری درخصوص مدل ریاضی شبیه سازی کیفیت آبهای زیرزمینی تهیه کردیم که این مقاله نیز در مجله انرژی و محیط زیست آمریکا که دارای ضریب نفوذ 6 است منتشر شد.

میرباقری تصریح کرد: ابداع همین مدل ریاضی و چاپ مقاله مربوطه موجب شد در 28 آوریل 2015 به عنوان برنده جایزه 'ارنوس' معرفی شوم.

استاد دانشگاه خواجه نصیر یادآور شد: بیش از 500 دانشمند برجسته محیط زیست در رقابت برای کسب این جایزه جهانی محیط زیست رقابت داشتند و برای اولین بار است که یک محقق ایرانی موفق به دریافت آن می شود.

مدل ریاضی شبیه سازی کیفیت آبهای زیرزمینی که یک روش علمی و به دور از خطاهای تجربی است علاوه بر مشخص کردن وضعیت و کیفیت آبهای شیرین زیرزمینی، پیش بینی می کند که سفره های زیرزمینی در هر منطقه در چه بازه زمانی، شیرین باقی می مانند و چه زمانی به سمت شور شدن می روند.

پیش بینی وضعیت آبهای شیرین زیرزمینی در کشورهای مختلف دنیا به ویژه ایران که در منطقه نیمه خشک واقع شده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهمی در سیاست گذاری دولتها در حوزه های توسعه کشاورزی، شهری و صنعتی خواهد داشت.

ارسال نظرات