با کشف یک غار دیگر در استان در جمعه هفته جاری، تعداد غارهای کشف شده در سال جاری در استان به 2 غار رسید...
کد خبر: ۸۵۲۸۶۹۶
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ با کشف یک غار دیگر در استان در جمعه هفته جاری، تعداد غارهای کشف شده در سال جاری در استان به 2 غار رسید.

هشهری نوشت:مسئول کارگروه غارنوردی استان از کشف اولین غار استان در چهارم اردیبهشت ماه امسال خبر داد و افزود: این غار با نام «شمس مهدی» در حاجی‌آباد شهرستان اردکان قرار دارد.
«حسن انتظاری»  افزود: دومین غار کشف شده استان در سال جاری نیز 22 خردادماه با نام «بیدستان» در روستای ده بالا در شهرستان تفت شناسایی شد. به گفته وی، غار بیدستان اولین غار استان است که آب در آن جریان دارد.

 

  • غار؛ دنیایی ناشناخته

طبیعت استان کویری یزد، همه نوع زیبایی را در خود نهفته دارد که از آنها می‌توان به غارهای زیبا و شاید ناشناخته‌ای استان اشاره کرد که گاه شاهد شناسایی یکی از آنها هستیم.
غارنوردی یکی از ورزش‌های مهیج و البته خطرناک است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد و یکی از شاخه‌های ورزش کوهنوردی محسوب می‌شود که انجام آن به تخصص و تبحر نیازمند است.
هرچند بسیاری از این غارها در گذشته، مامن و محل سکونت انسان‎‎ها بوده است. امروزه ورود به همین غارها و سالم بیرون آمدن از آنها کار هر کسی نیست.
کلمه غار معمولا دنیای ناشناخته‌‌ای را در ذهن تداعی می‌کند و غالبا افراد غارها را محل زندگی حیوانات وحشی، درنده و خطرناک می‌دانند که البته این باور پر بیراه هم نیست، اما غارها در مجموع بخشی از زیبایی‌ طبیعت هستند که باید دست نخورده باقی بمانند. غارنوردان دنیا  3 جمله زیبا را برای ورود به غارها سرلوحه کار خود قرار می‌دهند؛ «هیچ چیز بیرون نمی‌بریم جز عکس، هیچ چیز به جا نمی‌گذاریم جز رد پایی کنترل شده و هیچ چیز نمی‌کشیم جز زمان».
بیشتر غارنوردان بعد از ثبت مشخصات و نقشه غارها، دیگر وارد آن غار نمی‌شوند و این کار را تنها و تنها برای حفاظت از طبیعت بکر و دست نخورده غار انجام می‌دهند.

 

  • کشف چهارمین غار بزرگ دنیا در مهریز

اما مسئول کارگروه غارنوردی استان در خصوص وضعیت غارنوردی و کشف غار در استان گفت: کارگروه غارنوردی استان از سال1392 به عنوان زیرمجموعه‌ای از هیات کوهنوردی استان فعالیت خود را آغاز کرده و دستاورد فعالیت‌های این کارگروه تاکنون، شناسایی و نقشه‎‎برداری 48 غار در استان بوده است.
«حسن انتظاری» با بیان اینکه بزرگ‌ترین اکتشاف این گروه، کشف غار «دوسر» در شهرستان مهریز بوده که به چهارمین غار بزرگ دنیا در جهان معرفی شده است، ادامه داد: بیشتر غارهایی که تاکنون در استان شناسایی شده است، در شهرستان مهریز قرار دارد.
وی افزود: شناسایی غارها معمولا با کمک افراد محلی از جمله چوپانان، محیط‎‎بان‌ها و افراد ساکن در برخی از روستاهای استان صورت می‌گیرد و پس از اعلام آن به کارگروه غارنوردی استان، تیم غارنوردی به غار مربوط اعزام می‎‎شود و عملیات نقشه‎‎برداری آن را انجام می‌دهد.
این غارنورد اضافه کرد: غارنوردی به دانش خاصی نیاز دارد و افراد علاقه‌مند باید آموزش‌های لازم را از کمیته غارنوردی فراگیرند چرا که ورود به غار با خطراتی همراه است و اولین اشتباه می‎‎تواند آخرین اشتباه محسوب ‌شود.

 

  • امتداد داشتن غارها تا عمق 100 متری زمین

انتظاری گفت: غارها معمولا در دو نوع افقی و عمودی هستند که غارهای استان بیشتر از نوع عمودی هستند که امتداد آنها بین 50 تا 100 متر در عمق زمین قرار دارد. برای مثال غار دوسر شهرستان مهریز در عمق 130 متری زمین قرار گرفته است. وی درخصوص امکان ثبت غارهای شناسایی شده نیز گفت: در هیچ جای دنیا غارهای شناسایی شده، ثبت نمی‌شوند چرا که ثبت شدن به معنای تخریب و نابودی غارهاست.
مسئول کارگروه غارنوردی استان با بیان اینکه افراد با بهانه‌های مختلف از جمله یافتن گنج، تفریح، استعمال مواد مخدر و غیره وارد غارها می‌شوند ورود انسان‌ها به غار را آسیبی جدی برای غار دانست.
انتظاری درباره حوادثی که در طول شناسایی غارهای استان برای اعضای این کارگروه اتفاق افتاده است گفت: هر چند غارها محل زندگی حیوانات وحشی است و امکان مقابله آنها با انسان به محض ورود به غار وجود دارد اما خوشبختانه تا به امروز حادثه‌ای جدی غارنوردان یزدی را تهدید نکرده است. وی با تاکید بر اینکه غارها در عین زیبایی خطرناک هستند، افزود: گروهی 3 نفره برای ورود به غار دو سر شهرستان مهریز، به استان سفر کردند که برای خروج از غار با مشکل مواجه شدند و سرانجام با همکاری نیروهای هلال احمر موفق به خروج از غار شدند.
این مسئول با بیان اینکه بافت آهکی زمین به ایجاد غارهای آهکی در استان منجر شده است، افزود: امسال یک غار جدید با نام «شمس مهدی» در منطقه حاجی آباد شهرستان اردکان کشف شد.

 

  • اعزام تیم غارنوردان برای شناسایی

انتظاری درباره نحوه اعزام تیم غارنوردی، شناسایی و نقشه‌برداری غارها نیز گفت: به طور معمول، اکیپ‌های 3 تا 10 نفره برای این کار به غارها اعزام می‌شوند که به گروه‌هایی برای اکتشاف، نقشه‌برداری و عکس‌برداری تقسیم‌ می‌شوند.
به گفته وی تمام اقدامات علمی ‌و تحقیقاتی مورد نیاز، با اولین ورود به غار انجام می‌شود و غارنوردان مگر در صورت نیاز به کار تحقیقاتی جدید، دیگر وارد غار شناسایی شده نمی‌شوند.

مکث
غارها را خراب نکنید

مسئول کارگروه غارنوردی استان گفت: ورود انسان‌ها به غار، منجر به تخریب این پدیده‌های طبیعی می‌شود. بنابراین مهم‌ترین توصیه ما به مردم این است که غارها را خراب نکنند. «حسن انتظاری» تاکید کرد: ایجاد غارها، میلیون سال طول می‌کشد اما ممکن است تنها ظرف چند سال بعد از شناسایی، این جاذبه‌های طبیعی به کلی ویران ‌شود که برای نمونه می‌توان به غارهای تخریب‌شده نباتی و دربید اشاره کرد. وی ادامه داد: برخی از افراد غیرمتخصص،  استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌ها در سقف و دیوار غارها یا به اصطلاح «چکنده‌ها» را می‌کنند و برای تزیین با خود می‌برند در حالی که این اجزای غارها اگر با دست لمس شوند، می‌میرند در حالی که هر 100 سال تنها یک سانتی‌متر رشد می‌کنند.

انتهای پیام/ع

ارسال نظرات