ناجی بناجی کاریکاتوریست مشهور مراكشي:

از شنيدن سخنان رهبر ايران لذت مي‌برم

ناجي بناجي كاريكاتوريست مشهور مراكشي كه آثار متعددي درباره فلسطين و يمن خلق كرده،جهت حضور در مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور داعش به ايران سفر كرد و در اختتاميه اين جشنواره حضور يافت.
کد خبر: ۸۵۲۸۶۳۹
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج ناجي بناجي كاريكاتوريست مشهور مراكشي كه آثار متعددي درباره فلسطين و يمن خلق كرده،جهت حضور در مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور داعش به ايران سفر كرد و در اختتاميه اين جشنواره حضور يافت. مسابقه كاريكاتور داعش بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشت. بناجي در گفت‌وگو با «بنیاد فرهنگی روایت» درباره مسائل مختلفي از جمله تأثير كاريكاتوريست‌ها در بيداري جهاني و اقدام هتاكانه نشريه شارلي ابدو پرداخته است. در این گفتگو محمد ديندار مدير روابط عمومي انجمن هنرهاي تجسمي انقلاب و دفاع مقدس و جواد تمدني مدير روابط عمومي انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز ما را یاری و همراهی کردند.

در مورد پيشينه هنري خود توضيحي بفرماييد. از چه زماني شروع به كشيدن كاريكاتور كرده‌ايد؟
حدوداً از دهه 90 ميلادي شروع به اين كار كرده‌ام، بله از سال 90 يا 91، كار خود را به عنوان نقاش در روزنامه‌هاي محلي و ملي آغاز كردم، به عنوان يك كارمند استخدام شدم و نه تنها براي تفريح از همان ابتدا درآمد و دفتر خاص خود را داشتم، روزانه به اين كار مي‌پردازم و كارهايي نو ارائه مي‌دهم، به عنوان طراح قالب روزنامه‌اي كه در آن كار مي‌كنم فعاليت دارم، اگر بخواهي در يك روزنامه كار كني بايد در خط آنها حركت كني به همين دليل از روزنامه‌اي به روزنامه ديگر و از مجله‌اي به مجله ديگر تغيير شغل دادم و از اين جشنواره به آن جشنواره و از اين مسابقه به آن مسابقه تا به ايران رسيدم. 

بيشتر در چه موضوعاتي فعاليت داشته‌ايد و كداميك جوايزي برده است؟
من تقريباً در همه موضوعات از جمله اجتماعي، سياسي، ورزشي و آنچه به يك انسان معمولي مربوط است كاريكاتور دارم. هميشه به موضوعاتي كه به يك شهروند عادي و ساده مربوط مي‌شود مي‌پردازم؛ مهاجرت، كار، كودكان خياباني، آزادي بيان، تماشاخانه، روزنامه، رسانه، همچنين در زمينه فلسطين فعاليت زيادي داشته‌ام، مواضع كشورهاي عربي نسبت به عراق، سوريه، موضوعات سياسي روز، همچنين بيداري اسلامي، ليبي، الجزائر، تقريباً در همه موضوعات كار كرده‌ام، تروريسم، تقريباً همه موضوعات. 

همانطور كه مي‌دانيد ما در زمينه هنر مقاومت فعاليت داريم، از غزه كار خود را آغاز كرده و پس از آن سوريه، داعش، تروريسم و الان نيز يمن كه شما نيز در اين زمينه فعاليت مي‌كنيد، به نظر شما چه تفكر و فلسفه‌اي پشت اين تروريسم و جنايت وجود دارد؟
به نظر من جنگ ميان يمن و عربستان سعودي از شركت‌هاي اسلحه‌سازي نشئت مي‌گيرد، شركت‌هاي اسلحه‌سازي اين جنگ‌ها و اختلافات را به وجود مي‌آورند تا آن را به كشورهاي عربي بفروشند و نفت آنها را نيز بگيرند، آنها انبارهايي از سلاح دارند و مي‌خواهند آن را عليه مردم مظلوم و مستضعف به كار بگيرند، حتي بيشترين سود درگيري‌هاي عراق نيز از آن شركت‌هاي اسلحه‌سازي است، فروش سلاح آنها روزانه ادامه مي‌يابد. سلاح‌هايي بي‌استفاده در عربستان و بسياري از كشورهاي عربي وجود داشت كه الان به‌كارگيري مي‌شود، در نتيجه انبار سلاح ناقص شده و شركت‌هاي اسلحه‌سازي سلاح‌هايي نو به اين كشورها مي‌فروشند تا آن را عليه برادران خود به كار گيرند، سود نفتي اين كشورها نيز به جيب اين شركت‌ها مي‌رود كه بيشتر آنها صهيونيستي هستند، مسائل جزئي و كوچكي نيز در اين درگيري‌ها يافت مي‌شود ولي در حدي نيست كه منجر به چنين جنگ‌هايي شود، مثلاً حوثي‌هاي يمن با عربستان ارتباط داشتند و عربستان هزينه‌هاي زيادي صرف آنان كرد و به آنان نزديك شد، عبدالله صالح هم با سعودي‌ها بود، ولي الان عليه يكديگر فعاليت دارند. 

به نظر شما چرا حوثي‌ها عليه عربستان سعودي قيام كردند؟
نمي‌دانم، شايد مردم يمن بيدار شده و دريافته‌اند كه مورد ظلم قرار گرفته‌اند، در واقع حاكم يمن نماينده‌ سعودي‌ها بود تا گروه‌هاي مردمي را سركوب كند و هيچ چيز به يمن ندهد، اگر صلاح يمن را مي‌خواستند بايد به همراه كشورهاي خليج فارس كه در آسايش و راحتي به سر مي‌برند وارد آن مي‌شدند و آن را آباد مي‌كردند، چرا آن را رها كردند؟!

سطح كاريكاتور ايران را چگونه مي‌بينيد؟
كاريكاتور ايران در سطح بسيار بالايي قرار دارد، هنرمندان ايراني در سطحي بالا و جهاني قرار دارند، آنها بيشترين كساني هستند كه در جشنواره‌هاي بين‌المللي شركت كرده و جايزه كسب مي‌كنند، رسانه و تفكر خوب و عميق دارند و در كار خود جدي هستند.
چند نفر را مي‌شناسم ولي الان اسامي آنها را به خاطر ندارم چراكه فارسي هستند، پنج يا شش نفر را به خوبي از طريق فيس‌بوك و همكاري و ارتباطي كه با آنها داشته‌ام مي‌شناسم، همچنين در اين جشنواره با آنان ديدار داشتم كه بسيار نيك هستند. مردم ايران مردمي با فرهنگ و داراي تمدن و تاريخي غني هستند، برخي از ايرانيان را در دبي و كشورهاي ديگر ديده‌ام، آنها مردمي هستند كه كمترين مشكل را به وجود مي‌آورند و خود اوباما نيز به اين مسئله اشاره دارد؛ مردمي منظم هستند، حتي بخشي از پليس دبي را ايرانيان شكل مي‌دهند، نكته مهم آن است كه مردم متمدن و با فرهنگ، در هر كجاي دنيا كه باشند، فرهنگ خود را حفظ كرده و آن را به نمايش مي‌گذارند.

به نظر شما چه كسي در ميان رهبران دنيا براي رسم كاريكاتور و سوژه بودن مناسب‌تر است؟
بستگي به موضوع دارد، گاهي مي‌تواند شخصيت‌هاي داعش باشد، مثلاً ابوبكر البغدادي، من خيلي از او كاريكاتور كشيده‌ام، معمولاً امريكا و سياست‌هاي او نيز در كاريكاتورهاي من هميشه يافت مي‌شود، اوباما هميشه در كاريكاتورهاي من وجود دارد چراكه تمام اتفاقات امروز دنيا از غرب سرچشمه مي‌گيرد و كاريكاتوريست بايد چهره‌هاي امريكايي را به تصوير بكشد چراكه آنان تصميم‌گيران صحنه بين‌الملل هستند، عده‌‌اي هم مجري هستند، به همين دليل هميشه اين دعوا در كاريكاتورها ديده مي‌شود، سفيد و سياه، شب و روز، ضعيف و قوي و ظالم و مظلوم هميشه در كاريكاتورها هستند، همچنين بايد به نمادها و ارزش‌هاي ديني احترام گذاشته شود، كاريكاتورهاي من خالي از نمادهاي ديني است، هميشه به اديان و مذاهب احترام مي‌گذارم دين و مذهب را براي اصحاب آن كنار گذاشته‌ام، از درگيري‌هاي ديني نيز دوري جسته‌ام و سعي كرده‌ام در اتخاذ مواضع خود مثبت باشم و مانند قاضي به صحنه نگاه كنم با اين تفاوت كه من روي ورقه طرح مي‌زنم و در دادگاه نيستم، لذا از دين و آنچه مربوط به دين است دوري مي‌كنم، به همه اديان و اشخاص در سايه حق احترام گذاشته و معتقدم خداوند بايد بين مردم قضاوت كند، من نمي‌گويم كه اين سفيد و ديگري سياه است. 

معمولاً رهبر ايران را به عنوان يك شخصيت سياسي و كاريزماتيك مي‌شناسند و گاه نمي‌دانند كه ايشان در ابعاد بسياري مانند هنري، فرهنگي هم صاحب‌نظر هستند و بسيار به هنر اهميت مي‌دهند  به نظر شما ديدگاه دنيا نسبت به ايشان چگونه است؟
به نظر من ايشان شخصيتي متفكر است كه در زمينه‌هاي مختلف مطالعه زيادي دارد، من گاه برخي سخنراني‌هاي ايشان را دنبال مي‌كنم، ايشان اقشار مختلف جامعه را در صحبت‌هاي خود به طور ويژه و عميق مورد خطاب قرار مي‌دهند، از خيلي از رهبران سياسي بالاتر هستند، در سطحي بسيار بالا، در اخلاق و انديشه، صاحب نظر بوده و مانند بسياري از رهبران دنيا نيستند، ديگر رهبران افرادي را دارند كه براي آنها سياست‌گذاري مي‌كنند اما ايشان نه، خود صاحب نظر هستند، نظراتي بسيار دقيق و قوي دارند و من از شنيدن سخنان ايشان لذت مي‌برم. همچنين سيد حسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان سخنراني‌هاي بسيار زيبايي دارند، با زبان عربي فصيح، انسان لذت مي‌برد، جداي از محتواي كلام، تنها گوش كردن به صحبت‌هاي ايشان لذت‌بخش است، چراكه زبان عربي فصيح را به خوبي و زيبايي صحبت مي‌كنند، هر جا لازم است مي‌ايستد، هر جا لازم باشد صداي خود را بالا برده و آنجا كه لازم است صداي خود را پايين مي‌آورد. واقعاً چنين شخصيت‌هايي در دنيا كم‌نظيرند، شايد به تعداد انگشتان دست و اين امر به دليل پيشينه فرهنگي است كه يك رهبر از ساير رهبران دنيا متمايز شود. 

نقش كاريكاتور در بيداري مردم دنيا چيست؟
كاريكاتور واقعاً ماهيتي حماسي دارد، به انسان نيرو مي‌بخشد و كمك مي‌كند انسان در خط خود و در خط دفاع از مستضعفين باقي بماند، شخصي مثل ناجي علي هميشه از طريق كاريكاتورهاي ساده ولي عميقش نيروبخش مقاومت بود، كاريكاتور به انسان نيرو مي‌بخشد تا از جا برخاسته و قيام كند، اين نقش اصلي كاريكاتور است.

نظر شما درباره سوء‌استفاده كاريكاتوريست‌هاي فرانسوي از هنر و توهين به مقام پيامبر اسلام(ص) چيست؟
ما هميشه مخالف اين كار بوده‌ايم، اينكه به يك پيامبر و به ويژه پيامبر دين ما توهين مي‌كنند، لذا ما كاريكاتوريست‌ها تصميم گرفتيم تا از طريق رسم كاريكاتورهاي تحريك‌كننده خشم آنان را برانگيزيم، من مخالف كار آنان هستم، اينكه نمادهاي ديني را در كاريكاتور وارد كنند، اين كاري غيراخلاقي است و قطعاً پيشينه‌اي سياسي دارد، آنها اينگونه كاريكاتورهايي را رسم مي‌كنند تا امت مسلمان را تحريك و تحقير كنند، كاريكاتور حضرت رسول(ص) را مي‌كشند در حالي كه هيچ تصويري از ايشان ندارند، يك شكل خيالي براي خود رسم كرده‌اند كه كار درستي نيست. 

منبع: روزنامه جوان
ارسال نظرات