امحاي 100 تن مواد مخدر در سطح كشور

رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر از امحاي 100 تن مواد مخدر در 23 استان كشور خبر داد و گفت: از سال گذشته حدود 500 الي 600 نفر از بهبودیافتگان توسط کارآفرینان مشغول به کار شدند كه امسال نيز در نظر داريم برای سه هزار نفر از ديگر بهبودیافتگان شغل پایدار ایجاد کنیم.
کد خبر: ۸۵۲۸۴۵۷
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  ستاد مبارزه با مواد مخدر، سید نجیب حسینی در نشست خبری خود به تشريح برنامه‌هاي این ستاد به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالي) طي سه ماه گذشته در سال‌جاري سه بار در خصوص معضلات اعتياد، قاچاق مواد مخدر و درمان معتادان صحبت کردند که این نشان ازجدی بودن این موضوع دارد، لذا تلاش داريم در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، برنامه‌های جدی‌تر و تخصصی‌تری را به مرحله اجرا بگذاریم.

وي افزود: اعتیاد و مبارزه با آن یک موضوع جدی است و یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی،‌ فرهنگی و ‌بهداشتی است که مانع رشد جامعه بشری می‌شود.درصد ورودی زندانیان کشورو آمارهاي مربوطه این هشدار را می‌دهد که در حوزه‌هاي پيشگيري و ‌درمان بايد از ظرفیت‌های بزرگ مردمی نسبت به گذشته استفاده كنيم.

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالي) نيز درخصوص مبارزه با موادمخدر که در 11 بند اعلام شده است به اجتماعي شدن امر مبارزه اشاره شده است. امروز اعتیاد به عنوان عاملی برای از بین بردن نسل جوان و یک تهدید برای همه کشورها محسوب مي‌شود.

حسيني گفت: تاكنون چهار کمیته در سراسر کشور هم در دبيرخانه ستاد و هم شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌ها برای برگزاری این مراسم تشكيل شده‌اند. کمیته مشارکت‌های مردمی و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان و خانواده‌های آنان يكي از اين كميته‌هاست. شیوه‌نامه‌ای را به همه استان‌ها برای برگزاری هرچه بهتر اين مراسم ابلاغ کرده‌ایم و در پایان برگزاري برنامه‌ها حتما ارزیابی جدی از عملکرد استان‌ها خواهیم داشت.

وي اظهار داشت: در بحث اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر یکی از سیاست‌های مهم اين بود كه ائمه جمعه در دو هفته انتهايي به سالروز جهاني در نماز جمعه به ابعاد مبارزه با موادمخدر و روانگردان‌ها اعم از مقابله، مشاركت‌هاي مردمي، پيشگيري، درمان، بازتواني و صيانت اجتماعي بپردازند.

اين مقام مسئول از برگزاري همایش کارآفرینان براي بهبودیافتگان براي نخستين بار در كشور خبر داد و گفت: از سال گذشته حدود 500 تا 600 نفر از بهبودیافتگان توسط کارآفرینان مشغول به کار شدند كه در نظر داریم امسال برای سه هزار نفر از ديگر بهبودیافتگان شغل پایدار ایجاد کنیم.

حسيني با بیان اینکه در حال حاضر صندوق مهر امام رضا به کارآفرینان تسهیلاتی با سود 4 درصد ارائه می‌کند، افزود: هم اكنون بخش اعظمی از کسانی که می‌شد آنها را شب‌ها در کنار جدول‌های خیابان‌ها پیدا کرد، درکارگاه‌هایی مشغول به کار شده‌اند. البته 57 درصد معتادان ما مشاغل تخصصی داشتند که اکنون نیاز به آموزش ندارند و می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های انجام شده جذب مراکز تولید شوند. همچنين 58 درصد معتادان از جمعيت یک میلیون و 3250 هزار نفري در رنج سنی 15 تا 34 سال هستند.

وي برگزاری مسابقات ورزشی با حضور بهبودیافتگان و افراد شاغل در بخش‌های مختلف ورزشی سراسر کشور را از ديگر برنامه‌هاي سالروز جهاني خواند و بيان كرد: نمایشگاه‌هایی از تولید بهبودیافتگان و خانواده‌های آنان در كشور و نمایشگاه‌های عکس تخصصی با موضوع اعتیاد و عوارض و آسیب‌های اجتماعی برپا می‌شود. همچنين همایش‌هایی هم با حضور سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در بخش‌های مختلف مبارزه با موادمخدر در سراسر کشور برگزار می‌شود. توجه ویژه به سازمان‌های مردم نهاد از سیاست‌های اصلی ماست که تاکنون از این مهم غفلت کرده بودیم.

حسینی با بیان اینکه امروز بخش اعظمی از جرایم ما منشاء اعتیاد دارند، گفت: حدود 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها، 30 درصد کودک‌ازاری‌ها، 25 درصد جرایم قتل و... منشاء اعتیاد دارد.

وی با بیان اینکه پیام دبیرکل سازمان ملل متحد امسال به مناسبت سالروز جهانی قرائت خواهد شد، افزود: «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از موادمخدر سازیم» شعار امسال سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر است كه داراي كلمات غني و استراتژي جديد در مبارزه با مواد مخدر است.

اين مقام مسئول در ستاد با بیان اینکه سرودی تحت عنوان «بگو نه» برای حوزه دانش‌آموزی آماده شده است، گفت: برای اولین بار این سرود در سالن همایش‌های صداوسیما که مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در آنجا برگزار می‌شود، به اجرا درخواهد آمد. همچنین با آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا این سرود در سال تحصیلی جدید در تمام مدارس کشور توسط دانش‌آموزان اجرا شود.

حسینی به تولید و پخش تیزرهای منحصر به سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر اشاره و عنوان کرد: طی چند ماه آینده قصد داریم به صورت پایلوت کمپین خبری تبلیغاتی با حضور رسانه‌ها، مطبوعات، صدا و سیما، شهرداری و... به صورت ویژه در راستای پیشگیری از اعتیاد تشکیل دهیم. ما امسال اعتبارات حوزه روابط عمومی را براي فعاليت‌ها در حوزه پيشگيري از اعتياد به صورت چشمگيري افزايش داديم تا اقدامات موثری در اين حوزه انجام شود.

وی در ادامه از امحای نزدیک 100 تن انواع موادمخدر در حدود 23 استان در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر خبر داد و گفت: امحای موادمخدر امسال در استان خراسان رضوی از طریق ویدیو کنفرانس پخش می‌شود.

رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر اظهار كرد: ما با رشد صد درصدی اعتبارات برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی، توانمندسازی، صیانت اجتماعی، مسکن بهبودیافتگان و... روبرو هستی و تلاش داريم افرادی که در سال‌جاری از اعتیاد نجات پیدا می‌کنند را بتوانیم در قالب برنامه‌های توانمندسازی حفظ کنیم و به دامان خانواده بازگردانیم.

حسيني در ادامه در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه آیا موضوع اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر در قالب لایحه‌ای به مجلس می‌رود تا به قانون تبدیل شود، گفت: ما در حوزه قانونی مشکلی نداریم اما در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالي) توجه ویژه‌ای به اجتماعی کردن موادمخدر شده است و به اندازه کافی قوانین و آیین‌نامه داریم. اما دو خلاء در این خصوص وجود دارد. نخست آنکه بسیاری از مسوولان که متولی امر آسیب‌های اجتماعی در کشور هستند نسبت به موضوع موادمخدر شناخت دقیق ندارند و ما باید اطلاع‌رسانی دقیق برای همه دستگاه‌های عضو و غیرعضو ستاد داشته باشیم. خلاء دوم هم این است که ساختار اجتماعی منسجم، مناسب و پاسخگو در دستگاه‌های عضو و غیرعضو ستاد برای مبارزه وجود ندارد و باید این موضوع نظام‌مند شود. نمی‌شود به عنوان مثال در وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش تنها با دو کارشناس با موضوع اعتیاد مبارزه کرد.

وی همچنين در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به قانون مبارزه با موادمخدر انتقاداتی مطرح است، اظهار داشت: برای آنکه به ادبیات مشترکی برسیم از 10 ماه قبل جلساتی تحت عنوان اتاق فکر حقوقی در ستاد شکل گرفت و هماهنگی‌های لازم با مجلس در حال شد و در حال انجام است. همچنین اساتید دانشگاهی و صاحبنظران به اتاق فکر دعوت شدند. در عين حال قصد داریم مجموعه پیشنهادات اتاق فکر را در آینده نزدیک در صورت تصویب در شورای پژوهشی به مجلس ارائه دهیم. همچنین قرار شده است در کمیسیون حقوقیقضایی مجلس حضور یابیم. اعتقاد دارم مجلس با ما همراهی خواهد کرد تا آنچه را صلاح است تدوین و به قانون تبدیل کنیم. بخشی از مواد قانون جدید را قبول نداریم و بر روی آن نظر داریم که در اگر در کمیسیون حقوقی قضایی تصویب و سیر اداری‌اش طی شود شاید قانون تغییر کند.

رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در خصوص زنانه شدن اعتياد افزود: متاسفانه رشد اعتیاد در زنان که قبلا 5 درصد بود در حال افزایش و نزدیک به 10 درصد است كه خطراتي را براي جامعه به دنبال دارد. برای پیشگیری از این موضوع کمیته زنان برای اولین بار در ستاد مبارزه با موادمخدر تشکیل شده است كه موضوعات مربوطه را بررسي مي‌كند.

وي در پايان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا خلاء‌قانوني در خصوص جامعه ‌پذير كردن معتادان وجود دارد گفت: در بخش خصوصي مشكلي نداريم اما در بخش دولتي يا خلاء ‌قانوني وجود دارد و يا برداشت نادرست از قانون وجود دارد. به طور مثال كارمندي كه گرفتار اعتياد مي‌شود به هيات تخلفات اداري معرفي مي‌شود. هنوز قانوني مطرح نشده كه كارمند در صورت بهبودي مي‌تواند به شغل خود بازگردد كه بايد اين موضع را دنبال كنيم.


ارسال نظرات