نشست رونمایی، اکران و نقد مستند «ایرانی‌های مرتد» به کارگردانی حمید عبدالله‌زاده و تهیه‌کنندگی عرفان طالبی با حضور محمد احسانی، سهیل کریمی، حسن شمشادی و اهالی رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۲۸۳۰۱
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست رونمایی، اکران و نقد مستند «ایرانی‌های مرتد» به کارگردانی حمید عبدالله‌زاده و تهیه‌کنندگی عرفان طالبی با حضور محمد احسانی، سهیل کریمی، حسن شمشادی و اهالی رسانه در خبرگزاری مهر برگزار شد.

پس از پخش مستند «ایرانی‌های مرتد» که درباره نظر مجاهدان عراقی و نیروهای داعش درباره ایران و شیعیان ایران بود، سهیل کریمی در سخنانی کوتاه به بازگویی تاریخچه دشمنی سلفی‌ها با شیعیان پرداخت و گفت: دشمن از سال‌ها قبل و پیش از ظهور داعش راه‌های مختلفی را برای مقابله با جمهوری اسلامی امتحان کرده بود اما به این نتیجه رسید که برای مقابله با آن باید از الگویی مثل خودش بهره بود.

وی افزود: این باعث ترویج سلفی‌گری در حجاز شد و پس از آن سلفی‌های انقلابی و در آخر سلفی‌های جهادی که همان داعش و النصره هستند به وجود آمدند. متاسفانه سلفی‌ها در مناقط مختلف جهان نفوذ کرده‌اند، به طوری که اکثر تازه مسلمان‌های اروپا به آنها می‌پیوندند.

این مستندساز در ادامه تاکید کرد: امروزه ما شاهد اتفاقاتی در جهان هستیم که اگر مستندات و تصاویر آن را ضبط و ثبت نکنیم، به آیندگان و تاریخ خیانت کرده‌ایم. این تصاویر مهمترین اسناد برای معرفی دشمنانمان است.

در ادامه عبدالله‌زاده، کارگردان مستند «ایرانی‌های مرتد» درباره تولید این فیلم گفت: در ابتدا نمی‌خواستیم فیلم را اینگونه بسازیم و به دنبال روایت زندگی مجاهدان عراقی بودیم ولی همیشه این دغدغه را داشتیم که هدف اصلی داعش ما شیعیان هستیم.

وی افزود: ما در کشورهای عربی هزینه می‌کنیم اما مردم نمی‌دانند دلیل این هزینه کردن‌ها چیست. رسانه‌های فارسی زبان مانند بی‌بی‌سی هم روی این مسائل کار می‌کنند و می‌گویند ایران پیشرفت اقتصادی نمی‌کند چون به کشورهای عربی کمک می‌کند، در حالی که ما برای جلوگیری از ورود دشمن به کشورمان این کار را می‌کنیم. هزینه جنگ با داعش در داخل کشور بیش از کمک‌هایی است که ما به کشورهای عربی می‌کنیم.

طالبی، تهیه‌کننده «ایرانی‌های مرتد» در ادامه گفت: امروز جبهه‌ای در برابر ایدئولوژی ما باز شده است و ما باید جایگاه خود را در این جبهه بشناسیم. لطف خدا شامل ما شد که توانستیم جلو برویم و تاثیر پیام انقلاب را که فراتر از مرزهای ایران رفته است را به نمایش در آوریم.

وی افزود: مستند «ایرانی‌های مرتد» چند محور داشت. در ابتدا می‌خواستیم اشار‌ه‌ای داشته باشیم به حادثه پادگان اسپایکر که در آن 1700 جوان عراقی به طرز دلخراشی به قتل رسیدند. ما از زبان فرمانده داعشی این حادثه را روایت کردیم. محور دوم  نشان دادن مجاهدت مجاهدان عراقی بود و در انتها می‌خواستیم نشان دهیم که نوک پیکان داعش به طرف ایران است.

در ادامه این مراسم طالبی و عبدالله‌زاده به سوالات حضار پاسخ دادند. عبدالله‌زاده در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران در مورد استفاده از صحنه‌های بازسازی در فیلم گفت: ما بازسازی نداشتیم اما تصاویر اینسرتی را که از قبل در ذهن داشتم هنگام فیلمبرداری ضبط کردم و در فیلم به کار بردم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که واقعا نظر مجاهدان عراقی به این اندازه نسبت به ایران مثبت است یا سوالات شما باعث اینگونه موضعگیری آنها شد، گفت: این حقیقتی است که در آنجا وجود دارد. جنگ 8 ساله ایران با حزب بعث عراق بود و مردم آنجا نگاه متفاوتی به ایران دارند. حتی مجاهدی که نقش اصلی فیلم را دارد در ابتدا در ارتش صدام بود اما بعد به ایران فرار کرد و در سپاه بدر برعلیه صدام جنگید.

این مستندساز اضافه کرد: اکنون نیز بعثی‌ها به صورت منظمی در بدنه داعش حضور دارند و شییان عراق در برابر آنها ایستاده‌اند. انها در زمان صدام نمی‌توانستند با بعثی‌ها مبارزه کنند اما اکنون این امکان را یافته‌اند.

 طالبی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری گفت: تاکنون شیعیان عراق نتوانسته بودند در قدرت باشند اما اکنون که قدرت با توجه به نسبت جمعیتی عراق تقسیم شده است، آمریکا نمی‌تواند تحمل کند و به همین دلیل داعش به وجود آمد و به دنبال تجزیه عراق است. امروز بصره مانند لبنان شده است و بر هر دیواری که نگاه می‌کنی عکس شهدا را می‌بینی.

وی در ادامه گفت: داعش در بدنه خود متخصصانی دارد که از آنها استفاده می‌کند وگرنه فردی که دمپایی به پا اسلحه به دست می‌گیرد که نمی‌تواند این فیلم‌هایی که داعش می‌سازد را تولید کند. آنها پیش از حمله نظامی به جنگ رسانه‌ای می‌پردازند و باعث می‌شوند مردم از انها بترسند و عقب‌ نشینی کنند.

تهیه‌کننده مستند «ایرانی‌ها مرتد» در پایان گفت: در طول تصویربرداری مجاهدان عراقی به صورت زیادی به مقام معظم رهبری اظهار ارادت می‌کردند و القاب زیادی به کار می‌بردند که ما مجبور شدیم برای اینکه نگویند فیلم جهت‌دار است از بخش اعظم آن استفاده نکنیم ولی با این حال نمی‌شد تمام این بخش‌ها را حذف کرد چون تفکر اعتقاد آنها اینگونه است.


ارسال نظرات