عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام معتقد بودند که باید اکثریت کارها به مردم سپرده شود چراکه دولت‌ها قادر نیستند تمامی کارها را به عهده بگیرند، گفت: وظیفه دولت فراهم کردن زمینه برای ارجاع کارها به مردم و بخش خصوصی است.
کد خبر: ۸۵۲۸۰۲۹
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر مسئول روزنامه رسالت برگزار شد.

 

وی در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بخصوص شهدای حزب موتلفه اسلامی با بر شمردن محورهای سخنرانی حضرت آیت الله خامنه‌ای در سالروز ارتحال حضرت امام(ره) اظهار داشت: اعتقاد به مهدویت، مراقبت از تفرقه‌افکنی که از اصول پایه نظام استکبار است،حفظ وحدت ملی و حفظ استقلال کشور ،بی اعتمادی به قدرتهای مستکبر،شناخت اسلام ناب و اسلام آمریکایی و اعتماد به وعده‌های الهی از محورهای سخنرانی رهبری بود، اما یکی از مهمترین مسائلی که ایشان مطرح کردند بحث حمایت از مستضعفین و مشارکت مردم در امور کشور بود.

 

نبوی ادامه داد: حضرت امام معتقد بودند که باید اکثریت کارها به مردم سپرده شود و در همه مسائل مردم مشارکت داده شوند،زیرا دولتها قادر نیستند که تمامی کارها را بعهده بگیرند،وظیفه دولت فراهم کردن زمینه برای ارجاع کارها به مردم و بخش خصوصی است. این مسئله مشکلی است که هنوز هم در کشور ما پابرجاست .حضرت امام بارها بر مشارکت مردم در کلیه امور کشور تاکید فرمودند و یکی از اصول ایشان که باید مسئولین به آن اهتمام ورزند ،چنین مسئله بود.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری سخنان حضرت امام در روز 4 شهریور 1363 و همچنین خرداد ماه سال 65 اظهار داشت: حضرت امام در زمانی که شعار ضد بازار خیلی رایج شده بود در سال 1363 فرمودند مطلب دیگر این است که خوب شما هم می دانید که مردم این دولت را و این جمهوری را بپا کردند و آن هم، نه همه مردم، این مردم پابرهنه، این بازاری و این متوسطین و این محرومین. فشار روی اینها بوده است، یعنی فشار انقلاب روی دوش این محرومین بوده. شما -، اگر در خیابان ها، در تظاهراتی که مردم کردند در زمان رژیم سابق و بعد از او در اوایل انقلاب، اگر یک کسی بررسی کرده بود، می دید که در بین اینها از آنهایی که مرفه اند چند نفرند و محرومین چقدرند؟ محرومین اند که این کار را کردند. بنابراین، دولت شما دولت محرومین است، یعنی، باید برای محرومین کار بکنید.

 

عضو مجمع تشخیص افزود: در زمان کنونی از سوی مسئولان مخالفتی در خصوص سپردن امور به مردم و بخش خصوصی مشاهده نمی‌شود اما در عمل شاهد مسائل دیگری هستیم. متاسفانه راه مشارکت در راه دوست بازی خلاصه شده است و درمجموع شرایطی که باید منجر به شکوفایی اقتصادی باشد، مشاهده نمی‌شود.

 

«راه حل این مسائل را باید در اصلاح نظام حقوقی و اداری کشور جستجو نمود . مسئولان رده بالای قوه قضائیه بحمدالله داری سلامت و کفایت کامل هستند،بحث کنونی در مورد سیستم و نظامی است که در این قوه در حال اجرا است، نباید در ادارات اینگونه باشد که مردم در بروکراسی ها آنچنان مورد آزار و اذیت قرار گیرند که از سرمایه گذاری معنوی و مادی منصرف شوند، وقتی یک نظام و سیستم حقوقی سالم،دقیق و عادل وجود داشته باشد،مردم احساس امنیت نموده و با سهولت به کارهای اداری پرداخته و بعد سرمایه گذاری لازم را انجام می دهند.باید قراردادهای اقتصادی شفاف شود تا مردم با کلمات سنگین دچار سردرگمی نشوند.»

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در شاخصهای جهانی رتبه کسب و کار ما بسیار پایین است احتیاج به اصلاح دارد . لازمه رسیدن به سخنان و رهنمودهای امام و رهبری ،تصحیح و کارآمدی نظام حقوقی و اداری کشور است در غیر اینصورت شاهد اتفاق جدیدی نخواهیم بود. در این میان نقش دستگاههای فرهنگی و آموزشی نیز بسیار مهم است.مردم باید از حقوق خود آگاه باشند تا بتوانند آن را از مسئولین طلب کنند.

 

نبوی در پایان تاکید کرد: یکی از مهمترین اصول حضرت امام(ره) مشارکت مردم در امور کشور است که انشاالله مسئولان آن را مدنظر قرار دهند.

ارسال نظرات