خبرهای داغ:
مدير كل ميراث فرهنگي استان سمنان:
مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: صنايع دستي براي رشد و پيشرفت نياز به هماهنگي با مقتضيات روز دارد.
کد خبر: ۸۵۲۷۸۳۲
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان،‌ به نقل از روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، حسين خواجه بيدختي در نشست هم انديشي با هنرمندان صنايع دستي شاهرود و ميامي، اظهار داشت: بخشي از صنايع دستي كشور متاثر از پديده مدرنيسم در حال فراموشي است و تنها راه بقاي اين هنر، به روز شدن است.

وي افزود: زندگي ماشيني، حرفه‌هاي سنتي را به حاشيه رانده و بسياري از مشاغل سنتي رو به افول است.

بيدختي از صنايع‌دستي به عنوان صنعت فرهنگي و خلاق ياد كرد و گفت: بايد از تجربه كشورهاي توسعه يافته كه در مسير ورود جامعه سنتي به مدرن، برنامه‌هاي موفقي براي حفظ خرده فرهنگهاي و مشاغل سنتي داشته اند، الگو گرفته شود.

وي با تاكيد بر حفظ صنايع‌دستي به عنوان يادگار گذشتگان، اظهار داشت: بيشتر فعالان حوزه صنايع دستي را بانوان تشكيل مي‌دهند و اين هنر مي‌تواند در زمينه پر كردن اوقات فراغت جوانان نيز نقش موثري داشته باشد.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان با بيان اينكه هنرمندان در شرايط فعلي نياز به حمايت دارند، گفت: قوانين حمايتي از هنرمندان به طور كامل اجرا نمي‌شود.

يكي از هنرمندان صنايع دستي شاهرود نيز در ادامه به نمايندگي از هنرمندان صنايع دستي شاهرود و ميامي، خواستار ايجاد بازارچه دائمي صنايع دستي در اين شهرستان شد.

«فهيمه باباحجيان» گفت: ايجاد بازارچه دائمي مي‌تواند بخش زيادي از دغدغه هنرمندان در زمينه فروش آثار را برطرف كند.

وي خواستار اختصاص غرفه گردشگري همراه با معرفي اماكن تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري در كنار برپايي نمايشگاهها و بازارچه‌هاي صنايع دستي شد و افزود: صنايع دستي و گردشگري مكمل يكديگرند.

اين كارشناس ارشد صنايع‌دستي با اشاره به مشكلات بيمه هنرمندان گفت: در شاهرود و ميامي دو هزار و 500 هنرمند صنايع دستي فعاليت دارند كه بيشتر آنها خانم و اغلب سرپرست خانوار هستند و قطع شدن بيمه، آسيبب جدي به اين افراد وارد مي كند.

اين دارنده مهر اصالت يونسكو خواستار تلاش مسئولان در زمينه بازاريابي و صادرات صنايع دستي، حمايت از ايجاد اتحاديه و تعاوني صنايع دستي در شاهرود و توجه به نحوه پرداخت تسهيلات كم بهره به هنرمندان شد.

در پايان اين نشست از شماري از هنرمندان تجليل شد.

اين نشست به مناسبت گراميداشت هفته صنايع دستي و در محل هتل پاراميدا شاهرود برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها