جواد جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت :

امسال جشنواره مقاومت نداریم ؛ دوره چهاردهم در شهریور ۹۵

سردار جواد جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه امسال دوره چهاردهم جشنواره فیلم مقاومت برگزار نخواهد شد گفت: برگزاری دوره چهاردهم جشنواره فیلم مقاومت در هفته دفاع مقدس سال 1395 خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۲۷۷۸۴
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سال گذشته سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت توسط انجمن سینمای دفاع مقدس با حمایت بنیاد فرهنگی روایت و سازمان سینمایی برگزار شد.

شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در برگزاری این رویداد سینمایی بطور سالانه به توافق رسیده بود. اما در هفته های اخیر محمد خزاعی دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در مصاحبه‌هایی اعلام کردند که برگزاری سالانه جشنواره فیلم مقاومت با اما و اگر روبرو است.

سردار جواد جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه امسال دوره چهاردهم جشنواره فیلم مقاومت برگزار نخواهد شد گفت: برگزاری دوره چهاردهم جشنواره فیلم مقاومت در هفته دفاع مقدس سال 1395 خواهد بود.

وی در مورد سیر تغییر در تصمیم بنیاد فرهنگی روایت برای برگزاری سالانه جشنواره فیلم مقاومت گفت: بعد از برگزاری دوره سیزدهم جشنواره فیلم مقاومت، شورای سیاستگذاری بنا به خروجی‌هایی بدست آمده از جشنواره و با توجه به شرایط و اتفاقاتی که در کشورهای منطقه رخ داده بود تصمیم گرفت که دوره چهاردهم جشنواره فیلم مقاومت از حالت دوسالانه خارج شود و در صورت امکان به صورت سالانه برگزار شود.

جباری اضافه کرد: با توجه به تاثیرگذاری جشنواره و کمکی که برای تولید آثار می توانست داشته باشد بنا را بر برگزاری سالانه جشنواره گذاشتیم تا از نظر روانی، یک ظرفیت تولید آثار سینمای مقاومت و دفاع مقدس در کشور ایجاد شود. از طرف دیگر برگزاری هر ساله جشنواره مقاومت می توانست فضایی فراهم کند تا نگاهی دوباره به حوزه دفاع مقدس شود چون‌که متولیان حوزه فرهنگی دفاع مقدس و انقلاب (که خود ما هم جزو آن هستیم) می بایست نسبت به کارنامه یک ساله تولیدات و آثارشان پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: برآورد ما این بود که در فاصله زمانی جشنواره سیزدهم تا یک سال پیش رویش، یک اتفاقاتی در حوزه تولید آثار سینمایی می‌افتد. از همان ابتدا هم این نگاه را داشتیم که می بایست  تولیدات یک سال سینمای ایران از حیث تعداد و کیفیت، در حدی باشد که جشنواره ای با این وسعت برای آن برگزار شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت در مورد نگاهی ادامه داد: بعد از جشنواره فیلم مقاومت ضرورت پرداخت به تولید آثار سینمایی بیش از پیش برای ما معلوم شد. برای همین تا آخر سال 94 تلاشهای زیادی کردیم تا سوژه های متعددی از سینمای استراتژیک که روی آن بحث شده بود را تولید کنیم. منظور از سینمای استراتژیک شامل بحثهایی چون استکبارستیزی، گروهکهای تروریستی چون داعش و حوادثی که بواسطه حضور آمریکا و صهیونیستها در منطقه بوجود آمده است.

وی ادامه داد: در بحث سینمای استراتژیک، ایده ها و طرحهایی وجود داشت که ظرفیت تولید داشتند و امکان تولید هم فراهم بود. اما نکته ای که اواخر سال 94 برای ما پیش آمد این بود که این آثار باید در خارج از کشور تولید شوند. فضای فیلم‌نامه‌هایی که در سینمای استراتژیک تعریف شده بود برای خارج از کشور بود و حداقل تولید در خارج از کشور با توجه به هزینه های خودمان سه برابر هزینه های جاری تولید در کشور بود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط بودجه برای آخر سال هم به گونه ای نبود که بتوانیم کاری را شروع کنیم. وضعیت بودجه ای ما هم متاثر از شرایط عمومی بودجه فرهنگی کشور است. بودجه بنیاد فرهنگی روایت هم مثل مجموعه‌های است که به صورت واگذاری بودجه از طرف دولت انجام می‌گیرد.

جباری اضافه کرد: سال گذشته هم جلساتی با سازمان سینمایی برای تولید مشترک یک سری آثار داشتیم که البته از طرف آنها هم بودجه ای برای تولید این آثار فراهم نشد. تا اینکه شرایط به سمتی رفت که درحوزه تولید تا این لحظه گشایشی حاصل نشده است. در این فرصت کوتاه که تا جشنواره باقی مانده است هم امکان تولید اثر جدیدی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد لذا جمع بندی این شد که با توجه به شرایط موجود و بضاعتی که برای سینمای مقاومت در جشنواره موجود است، فعلا تا فراهم شدن شرایط برگزاری سالانه، جشنواره فیلم مقاومت همچنان به صورت دوسالانه برگزار شود.

دلایل عدم برگزاری دوره چهاردهم جشنواره فیلم مقاومت و همچنین ابهامات تولید فیلمهای دفاع مقدسی در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بزودی در مصاحبه‌‌ مفصل خبرگزاری تسنیم با سردار جواد جباری منتشر‌می‌شود.

ارسال نظرات