طرح جوانه‌های صالحین در ۲۰ هزار پایگاه مقاومت بسیج سراسر کشور برگزار می‌شود که هدف اصلی آن، تربیت و کادرسازی برای انقلاب اسلامی با استفاده از دو ابزار نشاط و تعالی است.
کد خبر: ۸۵۲۷۶۵۳
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حامد فروزان دبیر طرح جوانه‌های صالحین  گفت: طرح جوانه‌های صالحین در 20 هزار پایگاه مقاومت بسیج سراسر کشور برگزار می‌شود که مسجد محوری، صالحین محوری و حلقه محور بودن از ویژگی‌های اصلی این طرح تابستانی است. هدف اصلی این طرح تربیت و کادرسازی برای انقلاب اسلامی با استفاده از دو ابزار نشاط و تعالی است.

فروزان تاکید کرد: مسئله تربیت و پرورش انسان، اصلی‌ترین و محوری‌ترین هدف انبیاء و اولیاء الهی بوده است. انقلاب اسلامی ایران نیز که بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام به ثمر نشست از این قاعده مستثنی نبوده، نیست و نخواهد بود اما در طول مدتی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ تربیت و پرورش دینی به‌شدت مورد غفلت واقع شده است. حتی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و سایر نهادهای فرهنگی- تربیتی نیز اغلب رویکردی آموزشی داشته و از مسئله تربیت غفلت داشته‌اند.

وی افزود: رسیدن به جامعه مطلوب بدون تربیت افراد آن جامعه میسر نیست و تربیت افراد برای تأثیرگذاری مطلوب در جایگاه های مختلف، در گرو یک نظام تربیتی منسجم و مبتنی بر مبانی و اصول تربیت دینی است. الگوی تربیتی صالحین با تدوین چنین نظامی یکی از بهترین و موفق‌ترین روش‌های تربیت نیروی انسانی و کادرسازی است.

دبیر طرح جوانه‌های صالحین تصریح کرد: نظام تربیتی شجره طیبه صالحین یک نظام تربیتی در قالب حلقه‌های منسجم و مرتبط در سطوح و اقشار مختلف جامعه با محوریت مسجد است. این شبکه با استفاده از ظرفیت‌های حوزوی، علمی و معنوی نظام اسلامی، اسباب ارتقای افراد جامعه را در ابعاد مختلف فراهم می‌کند. این الگو، یک برنامه فرهنگی تربیتی است که به‌صورت فرآیند مستمر در یک بازه زمانی طولانی، متناسب با مخاطب از طریق ارتباط عمیق و پایدار و مستمر با تک تک اعضاء در قالب جمعی محدود با ترکیب مناسب و هدفمند به لحاظ سنی و سطح اعضاء انجام می‌پذیرد. اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب مطالعاتی به روش مباحثه‌ای و هم اندیشی طرفینی و همچنین اجرای برنامه‌های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، بصیرتی، ورزشی و سایر اقدامات مورد نیاز، حفظ و انسجام اعضاء از دیگر خصوصیات این حلقه‌ها است که موجب تقویت هویت حلقه نیز شده و موجبات رشد و تعالی همه جانبه اعضاء در حلقات را فراهم می‌کند. شجره طیبه صالحین برنامه مستمر بوده و به فصل یا زمان خاصی تعلق ندارد اما بی‌تردید تابستان فرصتی است که با توجه به فراغت اکثریت آحاد متربیان می‌توان با برنامه ریزی مناسب به غنی کردن این اوقات در جهت رشد و ارتقای متربیان تلاش کرد.

فروزان گفت: طرح جوانه‌های صالحین مجموعه برنامه‌های پیشنهادی برای بیست هزار پایگاه بسیج مساجد و محلات در فصل تابستان است که با هدف ارتقاء، جذب و تشکیل حلقه‌های جدید صالحین، و هدفی محوری که در ورای همه‌ی این اهداف قرار دارد یعنی کادرسازی برای انقلاب طرح‌ریزی شده که در راستای تبدیل اوقات فراغت تابستان به عرصه‌ای برای رشد و تعالی اعضای حلقه‌ها اجرا می‌شود.

وی افزود: این برنامه‌ها در سه بخش «برنامه‌هایی برای تشکیل و تقویت حلقات»، «برنامه‌های درون حلقه‌ها» و «برنامه‌های عمومی پایگاه برای نقش‌آفرینی حلقه‌های صالحین» در قالب و موضوعات مختلف برگزار می‌شود.

فروزان در پایان گفت: این برنامه و به طور کلی حلقه‌های تربیتی، از ارکان اصلی برنامه جامعه‌سازی اسلامی بسیج به شمار می‌رود.

ارسال نظرات