رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه از ابتدای مهر امسال ثبت اثرانگشت در ۳۱ استان اجرایی می شود، گفت: درسال ۹۳ معوقه مالیاتی‌ بیش از ۱۰ هزار شرکت تجاری وصول شد.
کد خبر: ۸۵۲۷۴۰۳
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد تویسرکانی در نشست مسئولان فناوری ادارات کل ثبت اسناد و املاک در خصوص ثبت اثر انگشت از امروز، اظهار داشت: ذخیره‌سازی اثر انگشت افرادی که در صدور اسناد رسمی دخیل هستند از امروز ثبت می‌شود در واقع از امروز اثر انگشت از خریدار گرفته تا فروشنده تا وکیل از طریق پدهایی در دفاتر اسناد رسمی اسکن خواهد شد که این اقدام در جهت تکمیل سیستم ثبت الکترونیک اسناد و اعتبار بخشی کامل و اطمینان بخشی در جهت صحت اسناد رسمی است.

وی ادامه داد: موضوع ثبت اثر انگشت باعث می‌شود تا از هرگونه سوءاستفاده در جعل هویت و تنظیم اسناد جلوگیری شود، گفت: در گذشته برخی افراد با اسناد جعلی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کردند و اقدام به تنظیم سند انجام می‌دادند ولی امروز با ثبت اثر انگشت جلوی این تخلفات گرفته خواهد شد.

معاون قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: در گذشته اگر سردفتری خدشه‌ای در صلاحیتش بوجود می‌آمد باز آن فرد فعالیت می‌کرد ولی امروز با وجود سیستم الکترونیکی اگر سردفتری در صلاحیتش خدشه‌ای وارد شود امکان دسترسی به سیستم از آن سلب شده و همچنین اعتبار امضای وی از بین می‌رود و فعالیتش متوقف می‌شود.

تویسرکانی همچنین در ادامه در خصوص ثبت اثر انگشت و عملیاتی شدن این امر گفت: از امروز این موضوع در استان زنجان آغاز خواهد شد و تمام ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای طرح ثبت اثر انگشت افراد هستند که در برخی از دفاتر اسناد رسمی تهران نیز این موضوع به شکل آزمایشی از امروز انجام خواهد گرفت. در حقیقت دفاتر اسناد رسمی در راستای تنظیم اسناد رسمی اثرانگشت افراد را اسکن و ذخیره سازی می‌کنند که این امر خود باعث کاهش مفاسد و مشکلات خواهد شد.

وی  ادامه داد: اگر مشکل تجهیز دفاتر و دستگاه پد حل شود در نیمه دوم سال ثبت اثر انگشت الکترونیکی افراد را در خصوص تنظیم اسناد رسمی در 31 استان عملیاتی و استانی خواهیم کرد که این امر استان به استان انجام می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با اشاره به اینکه ثبت الکترونیک کمک شایانی به امر ساماندهی در بحث اقتصاد مقاومتی خواهد کرد، گفت: با راصلاح شیوه‌ها و فرآیندها و با هزینه کمتری که متحمل می‌شویم شاهد اقدامات مفیدتری خواهیم بود.

تویسرکانی  ادامه داد: درسال 93، 4 هزار میلیارد معوقه بانکی وصول شده و همچنین با کنترل سیستمی ما 10 هزار شرکت تجاری که معوقه مالیاتی به سازمان مالیاتی نداده بودند وصول شود که این از اقدامات مفید محسوب می‌شود که ما امیدواریم درسال 94 نیز با جدیت و قوت بیشتر شاهد نظم و انضباط و همچنین اصلاح سیستم باشیم.

تویسرکانی در ادامه بیان کرد: نظام اداری ما آنطور که باید و شاید در جهت نیازهای جامعه تحولات لازم را نداشته بنابراین طبیعتاً اگر بخواهیم رضایت‌مندی مردم را جلب کنیم باید همگام با توسعه خدمات و نیازهای جامعه تحولات لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کارآمدی لازم برای سیستم اداری در بخش‌های متفاوت نیازمند آسیب شناسی است، گفت: اصلاح فرآیند و بازخوانی شیوه خدمت رسانی به مردم از ضرورت‌های سیستم‌های اداری محسوب می‌شود که از جمله سازمان‌ها باید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کنیم که این موضوع در این سازمان بوده و هست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد طیف وسیعی از خدمت رسانی را برعهده دارد، افزود: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جهت اصلاح فرآیندها و خدمت‌رسانی به مردم اقدامات وسیعی صورت گرفته که خوشبختانه تحولات عظیمی در بخش‌های مختلف در حال انجام است که از جمله آن می‌توان تحول در شیوه ثبت اسناد رسمی از سنتی به الکترونیکی اشاره کرد.

تویسرکانی ادامه داد: در گذشته براساس شیوه‌‌های سنتی که با استفاده از کاغذ و اوراق بهادار، در دفاتر به شکل سنتی و غیرمتمرکز اسناد تنظیم می‌شد که با گسترش کمی دفاتر اسناد رسمی امکان نظارتشان فراهم نبود و تمامی جهات برای سوء استفاده برخی جاعلان و افرادی که دنبال سوءاستفاده بودند در شیوه سنتی فراهم بود که خوشبختانه از دو سال گذشته سیستم ثبت آنی عملیاتی شد و این امر از بین رفت.

وی گفت: سامانه ثبت الکترونیک اسناد در تراز مورد قبول قرار گرفته و با شیوه‌ای مطمئن درحال اجرا است که ما آسیب‌ها و اشکالات آن را رفع کرده‌ایم.

معاون قوه قضاییه عنوان کرد: در گذشته افراد با مدارک جعلی به دفاتر مراجعه و اقدام به تنظیم اسناد می کردند که امروز این مشکل حل شده است همچنین با وجود سیستم الکترونیک بسیاری از مشکلات از جمله جعل هویت حل شده که این یکی از اقدامات مهم محسوب می‌شود.

تویسرکانی بیان کرد: ارتباط برخط با پایگاه‌های سردفتران به جهت اطلاعات به روز سردفتران و وضعیت فعالیت و صلاحیت آنها، همچنین بهره‌گیری از امضای الکترونیکی در فرآیند تنظیم و صدور اسناد و استفاده برخط از مرکز گواهی امضای الکترونیکی سازمان در جهت تشخیص هویت و اصالت سردفتر امضاءکننده سند الکترونیکی از دیگر کارکردهای سامانه ثبت الکترونیک اسناد است.

وی ادامه داد: روزانه 7 هزار پیامک کوتاه از سیستم مرکزی سازمان به دریافت‌کنندگان خدمات ارسال می‌شود که باید بگویم بیش از 25 میلیون پیامک برای خدمت‌گیران از ابتدای شروع سامانه ثبت الکترونیک به آنها ارسال شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در گذشته صدها بازرسی در سراسر کشور نسبت به دفاتر صورت می‌گرفت که جامع نبود و کاملا اقدامات سنتی بود که خود مشکلات بسیاری را به همراه داشت ولی امروز با ثبت الکترونیک اسناد پشتیبانی فنی متمرکز از سازمان امکان اطلاع‌رسانی از وضعیت صدور سند به صورت پیامک، عدم امکان ویرایش سند پس از اخذ شناسه یکتا، انجام کنترل‌های سیستمی لازم در فرآیند تنظیم اسناد نظیر کنترل اصالت سند، از دیگر ویژگی‌های سامانه ثبت الکترونیک است.

تویسرکانی ادامه داد: ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و همچنین اطلاعات برخط با شناسه ملی افراد حقوقی و استفاده برخط از مرکز گواهی امضای الکترونیکی و ارتباط برخط پایگاه اطلاعات بخشنامه‌های ثبتی از جمله ممنوع المعامله‌ها، محجورین و اسناد فاقد اعتبار با وجود سامانه ثبت الکترونیک امکان پذیر شده است.

ارسال نظرات