دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ایران :
دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ایران از مصرف داروهای ایرانی در اروپا و کانادا بدون عنوان made in Iran ابراز تاسف کرد و گفت‌: قواعدی GMP سازمان غذا و داروی ایران یک FDE بسیار قدرتمند است و آمریکایی‌ها نیز به این مسئله معترفند.
کد خبر: ۸۵۲۶۳۲۸
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایران براساس آخرین آمارها بالغ بر 95 تا 96 درصد داروهای مورد نیاز خود را تولید می کند، براین اساس در این اواخر بحث صادرات داروهای ایرانی نیز بسیار رونق پیدا کرده است بطوریکه مسئولان مرتبط حوزه دارویی کشور در برنامه‌های مختلف صحبت از افزایش صادرات داروهای ایرانی می‌کنند.

براین اساس و با توجه به حساسیت‌ استانداردهای دارویی در دنیا، محمد پیرورام دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی - شیمیایی و بسته بندی دارویی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عدم دریافت مجوز دارویی FDE برای داروهای ایرانی که بالاترین استاندارد دارو در جهان محسوب می‌شود چگونه امکان دارد داروهای ایرانی به کشورهای مانند آلمان، پابن و کانادا صادر شود، به تسنیم گفت: به هر حال تا زمانیکه تحریم‌ها و بحث هسته ای ایران حل نشود قاعدتاً ما با ایالات متحد آمریکا در بحث اخذ مجوز FDE به نتیجه نمی‌رسیم.

پیرورام با مطرح کردن این مسئله که مجوز FDE به کیفیت و استانداردهای تولید دارو عنوان می‌شود، بیان داشت: تولیدات دارویی ایران؛ این استانداردها را دارد، یقین بدانید قواعدی که GMP سازمان غذا و دارو لحاظ می‌کند یک FDE بسیار قدرتمند است و آنها (آمریکایی‌ها) نیز این مسئله را می‌دانند.

وی تصریح کرد‌: متاسفانه هم اکنون صادرات دارویی ایران توسط شرکت‌های صورت می‌پذیرد که شریک خارجی دارند، یعنی شرکای خارجی برای فروش داروهای ایرانی در کشورهای پیشرفته وارد می‌شوند و متاسفانه‌تر به صورت ذلت باری داروهای ایرانی را با نام برند خودشان عرضه می‌کنند.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی - شیمیایی و بسته بندی دارویی ادامه داد: البته برخی شرکت‌های کانادایی و ژاپنی به صورت قدرتمند در این عرصه ورود کردند و مواد اولیه دارویی ایرانی را خریداری می‌کنند، مثلاً مواد اولیه داروهای تالاسمی ایرانی به کانادا صادر می‌شود، لذا این کشورها در زمینه خریداری مواد اولیه از ایران دست‌شان بازتر است.

پیرورام در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال داشتن مجوز دارویی FDE قطعاً مورد نیاز است و ایران نیز به دنبال اخذ FDE است اما مسلماً آنها (آمریکایی‌ها) هم مطلع هستند که کیفیت داروهای ایرانی دارای بالاترین مجوزهای استانداردها است، لذا برخی شرکت‌ها از مسیرهای غیر رسمی که دچار مشکل نشوند داروهای ایرانی را وارد کشورهای پیشرفته می‌کنند.

ارسال نظرات