فیاضی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

نمایندگان مجلس علاقه‌مند به استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیستند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه‌شب شبکه دو سیما موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش را بررسی کردند.
کد خبر: ۸۵۲۶۳۰۷
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، "عبدالوحید فیاضی" سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین  "محمدیان" معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه 19 خرداد ماه به بررسی موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش پرداختند.

 
در ابتدای این برنامه فیاضی در پاسخ به این سؤال که آیا اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش در آخرین سال فعالیت مجلس نهم شائبه سیاسی بودن این استیضاح را پررنگ نمی‌کند، گفت: آموزش و پرورش دستگاه مهم و اثرگذاری است و شاید همین الآن هم نمایندگان دیگری در حال پیگیری اعلام وصول استیضاح وزرای دیگری باشند ولی این اتفاق نیفتاده اما این که مجلس به‌سراغ آموزش و پرورش رفته و نمایندگان به‌دنبال این موضوع بودند دلیل بر اهمیت موضوع بوده است.
 
وی ادامه داد: وقتی دولت جدید مستقر شد بعد از مدتی این ارزیابی‌ها صورت گرفت و نظرات بر این بود که این ناتوانی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.
 
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: شاید استیضاح رویکرد مثبتی در فضای مهربانانه‌ای که میان دو قوه مجریه و مقننه وجود دارد نباشد ولیکن یکی از کارهای ناگزیر است.
 
 
اولین امضاها برای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش متعلق به شهریور و مهر سال 93 است/ نمایندگان علاقه‌مند به استیضاح نبوده و نیستند
 
فیاضی یادآور شد: اولین امضاها برای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شهریور و مهر سال 93 جمع‌آوری شد و نمایندگان نیز خیلی علاقه‌مند به استیضاح نبودند و نیستند ولی گاهی فشارهای ناگزیر از حوزه فرهنگیان که برآیند نارضایتی معلمان تلقی می‌شود ما را به اینجا رسانده که از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنیم.
 
 وی تأکید کرد: البته دکتر فانی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی است و همه وی را قبول دارند منتهی در اینجا بحث عملکردها در این حوزه است.
 
در ادامه این گفتگو حجت الاسلام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در ارزیابی عملکرد این وزارت‌خانه گفت: آموزش و پرورش ما در سال‌های بعد از انقلاب همواره رو به رشد بوده و در دو سه سال اخیر نیز حرکت‌ها رو به جلو بوده است و ما توفیقاتی را در اجرای برنامه تحول آموزش و پرورش و ایجاد تغییرات رو به رشد و تأمین منابعی که بتواند اعاده مرجعیت معلم را بکند کسب کرده‌ایم اما گاهی از اوقات آنچه اتفاق می‌افتد تمام آرزوی ما نیست و امکانات کشور نیز همه اینها را برای ما فراهم نمی‌کند.
 
دولت از اعضای کابینه خود حمایت می‌کند
 
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دولت از اعضای کابینه خود حمایت می‌کند و نسبت به آموزش و پرورش نیز نظر پشتیبانی دارد.
 
در ادامه گفتگوی ویژه خبری فیاضی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر "یکی از محورهای طرح استیضاح ناتوانی وزیر در جلب رضایت عموم فرهنگیان مطرح شده و دلیل شما در این راستا چیست؟" گفت: آموزش و پرورش رکن است و در آموزش و پرورش معلمان رکن اصلی هستند بنابراین اگر بخواهیم آموزش و پرورش را کالبدشکافی کنیم آنچه از درون آن بیرون می‌آید معلم است.
 
وی ادامه داد: اما امروزه معلمان ما در شرایطی زندگی می‌کنند که نسبت به آنچه ما در سند تحول بنیادین برای آنها پیش‌بینی کرده‌ایم فاصله دارند.
 
سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش تصریح کرد: در سند تحول تصریح شده که باید نقش الگویی معلمان احیا شود اما آنچه امروزه در جامعه اتفاق می‌افتد این نیست.
 
فیاضی در ادامه با اشاره به مفهوم رضایت شغلی اظهار داشت: در همه سازمان‌ها رضایت شغلی یک اصل است که اگر بخواهیم سازمانی کارایی و برون‌داد مناسبی داشته باشد باید رضایت شغلی در آنجا حاکم باشد ولی زمانی که معلمان خود را با کارکنان سایر دستگاه‌های دیگر مقایسه می‌کنند از شغل خود رضایتمند نیستند.
 
در ادامه اظهارات فیاضی محمدیان اظهار داشت: رضایت شغلی غیر از تأمین رفاه است، شاید کسی کار و مسئولیتی را انتخاب کرده که نسبت به لحاظ دنیوی از امتیازات کمتری برخوردار باشد اما آن کار را مشتاقانه می‌پذیرد.
 
وی با طرح این سؤال که تأمین کننده و تخصیص دهنده این امکانات چه‌کسانی هستند، ادامه داد: آیا خود وزارت‌خانه مسئولیت مستقیم این امکانات را دارد که منابع مالی همه کشور در دست آموزش و پرورش باشد؟
 
فیاضی در ادامه این برنامه در تشریح یکی دیگر از محورهای استیضاح ناتوانی وزیر که در جلب توجه دولت برای تخصیص بودجه بوده است، گفت: مجلس است که منابع را در اختیار دولت قرار می‌دهد و دولت باید در توزیع رعایت شاخص‌ها را انجام دهد.
 
وی ادامه داد: وزیر به‌عنوان پیگیری کننده جامعه معلمان موظف است که پیگیر حقوق آموزش و پرورش باشد.
 
فیاضی با ابراز "در کمیسیون آموزش و تحقیقات از سخنگوی دولت و معاونانش به‌منظور بررسی مسائل دعوت به عمل آوردیم اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم" گفت: دولت واکنشی نسبت به مطالبات معلمان باید نشان دهد.

وی با بیان اینکه دولت میان فرزندان خود تفاوت می‌گذارد، اظهار داشت: در جامعه یک‌میلیون معلم تأثیرگذار وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام "ما نماینده مردم هستیم و قبل از اینکه نماینده باشیم به شغل معلمی مشغول بودم" گفت: در شهریور سال 92 بحث نظام رتبه بندی معلمان مطرح شد به‌طوری که دولت با آن نیز مخالفت کرد، این در حالی است که قرار بود دولت لایحه تقدیم مجلس کند اما تا به امروز لایحه‌ای به دست ما نرسیده است.

فیاضی با اشاره به اهمیت رتبه بندی فرهنگیان گفت: سال گذشته در تأمین نیروی انسانی بحث خودگردان مطرح شد.

وی گفت: یک مدرسه را به سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌دادند به‌طوری که در آن مدرسه نیروی بدون شناسنامه مشغول به فعالیت می‌شد.

چوب حراج به تعلیم و تربیت زده شد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  شورای اسلامی با تأکید بر اینکه چوب حراج به تعلیم و تربیت زده شده است، ادامه داد: با این طرح مخالفت کردیم زیرا این طرح به‌گونه‌ای دیگر می‌توانست اجرا شود.
فیاضی با یادآوری اصل 30 قانون اساسی اظهار داشت: این اصل آموزش و پرورش را تا مقطع متوسطه رایگان می‌داند.

وی با ابراز اینکه مدارس دولتی نباید بر پایه حمایت‌های صددرصدی مردم باشد، خاطرنشان کرد: امروزه تمام هزینه‌های مدارس را مردم پرداخت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش می‌توان جلسه‌ای با حضور وزیر در کمیسیون آموزش و تحقیقات برگزار کرد.

محمدیان با بیان اینکه مباحث ملی را باید به‌درستی درک کرد، گفت: بودجه کشور سقفی دارد به‌طوری که دولت پیشنهادهایی را در این رابطه مطرح می‌کند.

وی با اشاره به هزینه‌های ضروری و غیرضروری گفت: باید برای هزینه‌های ضروری اعتبار تخصیص دهیم.

مجلس و دولت باید برنامه اصولی داشته باشند

معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه مجلس و دولت باید برنامه اصولی داشته باشند، ادامه داد: فاصله متراکم شده در طول سال‌های گذشته به سال‌های دیگر منتقل می‌شود.

محمدیان با ابراز اینکه معلمان ذی‌حق هستند، افزود: سند تحول برای یک شب نوشته نشده است به‌طوری که این سند مستلزم زمان است.

وی با اظهار اینکه طرح رتبه بندی معلمان در طول سال‌های آینده تکمیل خواهد شد، افزود: دولت خارج از بودجه برای سال جاری و سال آینده تأمین اعتبار کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصل 30 قانون اساسی مبنی بر اینکه آموزش رایگان است، گفت: سال قبل در چنین زمانی با کمبود نیروی انسانی مواجه بودیم.
 
محمدیان با ابراز "به بهبود آینده امیدوارم" اظهار داشت: حق نمایندگان استیضاح است، این استیضاح به‌مصلحت نیست.

وی ادامه داد: با صبر و حوصله و با همدلی و همراهی باید موانع را از جلوی راه آموزش و پرورش برداریم.
ارسال نظرات