اعلام آمادگی کمیسیون بهداشت مجلس جهت همکاری بیشتر در پیشگیری از اعتیاد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به ضعف‌های قانونی جامعه پذیرکردن معتادان بهبودیافته، گفت: جهت همکاری بیشتر در جهت پیشگیری از اعتیاد از طریق مجلس آمادگی کامل داریم.
کد خبر: ۸۵۲۵۹۵۲
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، علی کائیدی اظهار داشت: براساس آمارهای ارائه شده حدود یک و نیم میلیون معتاد در کشور وجود دارد که این افراد به احتساب خانواده‎هایشان شش میلیون نفر شده و در واقع به صورت مستقیم و غیر مستقیم جمعیت زیادی از کشور درگیر اعتیاد و عوارض ناشی از آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه همیشه باید پیشگیری بر مبارزه و درمان در اولویت قرار داشته باشد، افزود: هر مقدار هزینه صرف پیشگیری از اعتیاد نتایج بسیار موثری در مبارزه با مواد مخدر به همراه دارد. پس باید اصل و اساس پیشگیری در دستور کار همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها و خانواده‌ها قرار گیرد چراکه امروزه هیچ کس از اعتیاد و معضل مواد مخدر در امان نیست و این بلیه ممکن است آگاهانه و ناآگاهانه افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: نهادینه کردن پیشگیری از اعتیاد به صورت اساسی در دستور کار دستگاه‌ها نبوده و مساله مبارزه همیشه با جدیت انجام گرفته است ولی چون به این مساله به تناسب توجه نشده شاهد افزایش آمار اعتیاد در جامعه با وجود اقدامات انجام گرفته بوده‌ایم.
کائیدی بیان داشت: اعتیاد به مواد مخدر با آسیب‌های بهداشتی، عفونی و اجتماعی همچون بیماری ایدز همراه دارد، لذا برای تامین سلامت جامعه موضوع پیشگیری حائز اهمیت است و در رتبه بالاتری از لحاظ توجه به آن وجود دارد.

وی با اشاره به ضرورت آگاهسازی مردم جهت پیشگیری از اعتیاد عنوان داشت: مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد جبهه مبارزه با مواد مخدر هستند که خوشبختانه این مساله توسط مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر به درستی مورد توجه قرار گرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس به ریشه‌های اعتیاد در جامعه پرداخت و گفت: بیکاری و نبود اشتغال، نداشتن اوقات فراغت مناسب و افسردگی از علل عمده گرایش به مصرف مواد مخدر به ویژه از نوع روان‌گردان‌ها است و باید مسئولین اقدامات لازم در جهت پرکردن اوقات فراغت و شادی مناسب برای نوجوانان و جوانان توجه بیشتر از گذشته داشته باشند.

کائیدی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار مناسب است، افزود: مبارزه با مواد مخدر یک موضوع فرابخشی است و همه در مبارزه با آن سهیم هستند. شهرداری، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه‌ها باید همکاری کنند و مشارکت آنها با هماهنگی و انسجام صورت گیرد.

وی از آمادگی کمیسیون بهداشت مجلس جهت انجام همکاری‌های بیشتر با ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه‌ها به منظور پیشگیری از اعتیاد خبر داد و اظهار داشت: دانش امروز مردم ما در حوزه مواد مخدر جدید به اندازه کافی نیست و همین معضل سبب افزایش مضاعف در زمینه اعتیاد می‌شود. پسندیده نیست که جوان دانشجو ناآگاهانه درگیر اعتیاد شود و به دلایلی همچون کسب لذت آنی، افزایش تمرکز، لاغری و زیبایی به مواد مخدر روی آورد. عوارض و آسیب‌های فردی و اجتماعی مصرف مواد مخدر صنعتی باید به صورت هشداری و غیر مستقیم به دانشجویان ارئه شود.

کائیدی در پایان با اشاره به اینکه ضعف قانونی در مورد جامعه پذیر کردن معتادان بهبودیافته داریم، خاطر نشان کرد: سیستم مبارزه اجتماعی با مواد مخدر می‌تواند در این رابطه نیز موثر باشد. در چرخه ترک اعتیاد باید به موضوع اشتغال توجه شود تا شاهد بازگشت معتادان پس از ترک به چرخه اعتیاد نباشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار