تناقض‌گویی مدارس و آموزش‌وپرورش درباره فروش اینترنتی کتاب‌های دبستانی‌ها

علاوه بر پیش‌دانشگاهی، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر تهران نیز به صورت اینترنتی به فروش می‌رسد. مدارس اعلام کرده‌اند که ازنیمه خرداد برای تهیه کتاب‌های به سامانه اینترنتی مراجعه کنند اما این سامانه هنوز فعال نشده است.
کد خبر: ۸۵۲۵۹۴۴
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، امسال برای نخستین بار شاهد فروش اینترنتی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی هستیم. طبق اعلام مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی از تاریخ اول تیر می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی برای خرید کتاب‌های درسی اقدام کنند.

در حالیکه مسئولان پیش از این از فروش اینترنتی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی برای نخستین بار و به صورت آزمایشی خبر داده بودند، مدارس ابتدایی شهر تهران به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که باید کتاب‌های درسی را به صورت اینترنتی تهیه کنند.

سید حسین طلایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص فروش اینترنتی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی گفته بود: در سال‌های گذشته براساس آمار اعلام شده از سوی استان‌ها، کتاب‌های درسی را برای آنها ارسال می‌کردیم. در برخی مواقع شاهد بودیم که برخی از خانواده‌ها در ایام تابستان برای مسافرت به شهری دیگر رفته و کتاب درسی فرزندانشان را نیز از همان شهر خرید می‌کردند، این موضوع سبب می‌شد تا در برخی از استان‌ها با کمبود کتاب و در برخی از استان‌ها با اضافه آمدن کتاب‌های درسی مواجه شویم. امسال با طراحی سیستم فروش اینترنتی کتاب‌های درسی، پایه آماری توزیع کتاب‌ها را براساس تقاضایی که از سوی دانش‌آموزان اعلام می‌شود، قرار داده‌ایم و براین اساس روند تولید و توزیع کتاب‌های درسی با اصلاحاتی همراه خواهد شد.

طلایی بیان کرد: در تلاش هستیم فرآیند توزیع کتاب‌های درسی را اصلاح و هزینه تولید را کاهش دهیم. همچنین دغدغه‌هایی نیز از سوی اولیای دانش‌آموزان در خصوص فروش کتاب‌های درسی در بازار سیاه مطرح می‌شد که با گسترش سیستم فروش اینترنتی کتاب‌های درسی این بازار سیاه نیز حذف می‌شود. برای نخستین‌بار سامانه فروش اینترنتی کتاب‌های درسی را در دوره پیش‌دانشگاهی اجرا خواهیم کرد و دانش‌آموزان این مقطع از تاریخ اول تیر تا 31 تیر فرصت دارند تا به سایت www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com  مراجعه کرده و سفارش خرید کتاب‌های درسی را ثبت کنند.

 ثبت نام دانش‌آموزان در سامانه فروش اینترنتی کتاب‌های درسی مشروط بر این است که ثبت‌نام خود را در مدارس انجام داده و نام آنها در سامانه سناد ثبت شده باشد، پس از این مرحله می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش و توزیع الکترونیکی کتاب‌های درسی و از طریق درج کد دانش‌آموزی نسبت به تهیه کتاب‌های مقطع پیش‌دانشگاهی اقدام کنند. دانش‌آموزان وجه کتاب‌های درسی را از طریق همین سامانه و با اتصال به شبکه شتاب پرداخت خواهند کرد و با ثبت آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه خود کد رهگیری به آدرس آنها ارسال می‌شود که پس از آن می‌توانند با ارائه کد رهگیری به مدرسه کتاب‌های خود را دریافت کنند.

در حالیکه طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش قرار بود تا کتاب‌های درسی دوره پیش دانشگاهی به صورت اینترنتی به فروش برسد، مدارس ابتدایی شهر تهران به خانواده‌ها برگه‌ای را داده‌اند که آدرس سامانه اینترنتی آموزش و پرورش شهر تهران بر روی آن درج شده است که بر اساس اطلاعات درج شده بر روی این برگه، خانواده‌ها باید از نیمه خرداد تا 31 تیر برای خرید اینترنتی کتاب‌های درسی اقدام کنند.

طبق اعلام تعدادی از خانواده‌ها،‌هنگامی که به سامانه اینترنتی اعلام شده از سوی مدارس مراجعه می‌کنند،‌اثری از فروش اینترنتی کتاب‌های درسی مشاهده نمی‌‌شود بنابراین خودشان با جست و جو در اینترنت، آدرس اینترنتی پایگاه فروش کتاب‌های درسی را که قبلا از سوی رسانه‌ها برای خرید کتاب‌های درسی دوره پیش دانشگاهی معرفی شده بود، پیدا می‌کنند اما در این سایت نیز اعلام شده که سامانه از اول تیر فعال می‌شود.

نیک روش در این خصوص  گفت:‌ مقرر شد تا علاوه بر کتاب‌های درسی دوره پیش دانشگاهی، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی مناطق 19گانه شهر تهران نیز به صورت اینترنتی به فروش برسد اما سامانه فروش اینترنتی کتاب‌های درسی از تاریخ اول تیر فعال می‌‌شود و خانواده‌ها تا پایان تیر فرصت مراجعه به این سامانه و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی را دارند. هم‌اکنون کتاب‌های درسی در تمام مناطق توزیع شده است و جای نگرانی وجود ندارد. اول مهر تمام دانش آموزانکتاب‌های درسی خواهند داشت.

فریبرز حمیدی معاون آموزش ابتدایی شهر تهران نیز در این خصوص گفت:‌ به تمام مناطق آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده‌ایم که سامانه فروش اینترنتی کتاب‌های درسی از تاریخ اول تیر فعال می‌شود و به خانواده‌ها اعلام کنند که از تاریخ 6 تیر برای خرید اینترنتی کتاب‌های درسی به این سامانه مراجعه کنند. همچنین از تاریخ 6 تیر آدرس پایگاه اینترنتی فروش کتاب‌های درسی به سایت آموزش وپرورش شهر تهران لینک داده می‌‌شود که خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به این سایت آموزش و پرورش شهر تهران مستقیما به پایگاه فروش اینترنتی کتاب‌های درسی متصل شوند.

ارسال نظرات