انتظار جامعه اين است كه اين پرونده تا آخر خط و مجازات مجريان فساد مالي و اخلاقي در فوتبال ادامه پيدا كند و در حد حرف باقي نماند، آن هم در فوتبالي كه هزار ميليارد از بيت المال در آن هزينه مي‌شود و تبديل به بازاري براي درآمدهاي نامشروع و غيرقانوني براي برخي مديران، بازيكنان، مربيان و دلالان شده است.
کد خبر: ۸۵۲۵۹۳۹
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، انتشار جزئياتي از پرونده فساد در فوتبال توسط كميسيون اصل 90 مجلس بار ديگر پرده از روي زشت و تاريك فوتبال برداشته است. سال‌هاست كه موضوع فساد گسترده در فوتبال كشورمان نقل محافل مختلف است و از مردم گرفته تا نمايندگان مجلس و مسئولان وزارت ورزش بارها به آن واكنش نشان داده‌اند، به خصوص محمود گودرزي پس از اينكه زمستان 92 توانست از مجلس به عنوان وزير ورزش رأي اعتماد بگيرد بارها در مصاحبه‌هايش عليه نقاط سياه فوتبال و فساد گسترده‌اي كه در آن در جريان است موضع گرفت و عنوان كرد كه وزارت ورزش به دنبال پاك كردن اين لكه‌هاي سياه از دامن ورزش فوتبال است. البته برخي موضع‌گيري‌هاي صريح وزير عليه فوتبال را به ضدفوتبال بودن او نسبت دادند تا اين‌طور بخواهند روي فسادهاي مالي و اخلاقي كه در فوتبال كشور روز به روز در حال گسترش است، سرپوش بگذارند. با اين حال جواب گودرزي به اين انتقادها اين بود كه «ضدفساد است نه ضدفوتبال.» از سال گذشته هم نمايندگان كميسيون اصل 90 مجلس دست به كار شدند تا حرف و حديث‌هايي را  كه درباره وجود فساد گسترده در فوتبال كشور وجود دارد، پيگيري كنند و با مشخص شدن جزئيات پرونده‌هاي متخلفان را جهت برخورد به قوه قضائيه ارسال كنند. نكته قابل‌تأمل سنگ‌اندازي فدراسيون فوتبال و عدم همكاري كفاشيان و همكارانش با مجلس در تنظيم اين پرونده بود كه بايد مورد توجه نهادهاي قضايي قرار بگيرد. 

با اين حال اين پرونده به گفته نمايندگان با همكاري سازمان بازرسي، وزارت اطلاعات و نهادهاي قضايي و البته افرادي كه خواهان افشاي پشت پرده‌هاي فساد در فوتبال ايران بودند در حال نهايي شدن است. انتشار جزئياتي از پرونده كه عصر يك‌شنبه منتشر شد سبب شده كساني كه در اين پرونده در مظان اتهام‌هاي سنگين هستند دست به فرافكني بزنند. يكي از اين افراد علي كفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال است كه طبق گزارش كميسيون اصل نود تخلفات محرزي را چه در زمينه‌هاي مالي و چه برنامه‌هاي سفري‌اش كه به خارج كشور كه نزديك به 200 سفر در دو سال بوده، داشته است. حالا كفاشيان به جاي اينكه به اين تخلفات گسترده پاسخ بدهد مانند هميشه وجود هرگونه فسادي را در فوتبال منكر شده است و عنوان كرده مواردي كه مطرح شده، تنها يك تخلف است. فرافكني‌هاي كفاشيان موضوع تازه‌اي نيست، او بارها در سال‌هاي گذشته وقتي در مظان اتهام‌هاي مختلف درباره فساد گسترده در مجموعه فوتبال قرار گرفته است هرگونه فسادي را رد كرده است. اين در حالي است كه او چند روز پيش در واكنش به ماجراهاي بازداشت‌هاي صورت گرفته در فيفا گفته بود «هر جا پول زيادي باشد، فساد هم وجود دارد.» اعترافي كه بايد گفت شامل حال فوتبال ايران هم مي‌شود و در فوتبالي كه طبق گزارش مجلس بيش از هزار ميليارد تومان سالانه از بيت‌المال در آن هزينه مي‌شود، به طور قطع فساد هم وجود دارد و موارد مختلفي از اين فساد شامل دلالي، سوء‌استفاده‌هاي مالي، فساد اخلاقي، تباني و رشوه در اين پرونده برخلاف ادعاي كفاشيان كه معتقد است مجلسي‌ها بدون مدرك اتهام مي‌زنند، با مستندات كافي مطرح شده است و خيلي‌ها از يك شبكه مافيايي حاكم بر فوتبال صحبت مي‌كنند، شبكه‌اي كه بخشي از هزار ميليارد به حساب آنها مي‌رود. 

در اين شرايط توجيه‌هاي كفاشيان محلي از اعراب ندارد و او نمي‌تواند با تكرار اين جمله كه «در فوتبال فساد نيست»، از زير بار پاسخگويي درباره اين تخلفات و فسادها شانه خالي كند. به طور قطع او بايد در اين باره پاسخگو باشد و مورد بازخواست قرار بگيرد. البته اين رئيس فدراسيون نيست كه در مظان اتهام است و بنا بر گزارش مجلس، نام افراد مشهوري در پرونده فساد در فوتبال ديده مي‌شود كه بايد در صورت ثابت شدن تخلف با آنها برخورد قانوني و محكم صورت بگيرد. انتظار جامعه اين است كه اين پرونده تا آخر خط و مجازات مجريان فساد مالي و اخلاقي در فوتبال ادامه پيدا كند و در حد حرف باقي نماند، آن هم در فوتبالي كه هزار ميليارد از بيت المال در آن هزينه مي‌شود و تبديل به بازاري براي درآمدهاي نامشروع و غيرقانوني براي برخي مديران، بازيكنان، مربيان و دلالان شده است. 
ارسال نظرات