صرف هزینه‌های کلان برای تحصیل دانش‌آموز به رویه‌ای ثابت در برخی خانواده‌ها تبدیل شده است به گونه‌ای که در برخی موارد سالانه حدود ۲۰ میلیون تومان برای تحصیل یک فرزند خانواده هزینه می‌شود،‌ هزینه‌هایی که گاه ضرورتی برای آن احساس نمی‌شود.
کد خبر: ۸۵۲۵۹۰۸
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، فصل امتحانات دانش‌آموزان به نیمه‌‌ راه رسیده است. با پایان فصل امتحانات دانش‌آموزان و رسیدن به ایام اوقات فراغت باز هم دغدغه‌های متعددی برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود و جالب است که با توجه به ایام مختلف سال جنس دل‌نگرانی خانواده‌ها نیز متفاوت است.

وقتی کمی بیشتر بر روی این موضوع متمرکز شویم،‌ متوجه خواهیم شد که خانواده‌های امروز در مقایسه با گذشته، حساسیت بسیار بیشتری را نسبت به مقوله تحصیل و اوقات فراغت فرزندانشان دارند، حساسیتی که می‌تواند ضامن موفقیت بیشتر فرزندشان در عرصه‌های مختلف تحصیلی و شغلی شود اما زمانی که این حساسیت‌ها حالت افراطی به خود بگیرد،‌ فشارهای بسیاری متوجه دانش‌آموز می‌کند که نه تنها به پیشرفت وی منجر نمی‌شود بلکه گاه آسیب‌هایی را نیز به همراه دارد.

از چند وقت مانده به شروع فصل ثبت‌نام، جست‌وجوی برخی خانواده‌ها با هدف یافتن مدرسه‌ای عالی برای فرزندشان آغاز می‌شود و اغلب خانواده‌هایی که به صورت افراطی نسبت به مقوله تحصیل فرزندشان حساسند،‌ مدارس دولتی را حتی برای ثبت‌نام فرزندشان در دوره ابتدایی انتخاب نمی‌کنند و با جست‌وجوی فراوان مدرسه‌ای غیردولتی را گزینش می‌کنند و گاه هزینه‌های هنگفتی معادل 10 تا 17 میلیون تومان برای تحصیل فرزندشان هزینه می‌کنند.

بسیاری از فوق برنامه‌هایی که در مدارس غیردولتی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود، کارایی لازم را برای دانش‌آموز نداشته و جز اینکه او را دچار خستگی مضاعف کند، نتیجه‌ای به همراه ندارد. حتی به اعتقاد کارشناسان آموزشی، بسیاری از آموزش‌هایی که در کلاس‌‌های فوق برنامه ارائه می‌شود،‌ ذهن دانش‌آموز را از اطلاعات مختلف پُر می‌کند در حالی که این اطلاعات متناسب با سن دانش‌آموز نبوده و ضرورتی ندارد.

آن گروه از دانش‌آموزانی که به مدارس غیردولتی یا مدارس دولتی خاص نمی‌روند نیز گرفتار کلاس‌های بخش خصوصی از جمله زبان یا کلاس‌های تقویتی می‌شوند.

فصل تابستان نیز که از راه برسد، به ظاهر مدارس تعطیل شده و دانش‌آموزان باید استراحت کنند اما در تعطیلات تابستان نیز فهرستی از فوق برنامه‌‌های مختلف توسط خانواده‌ها برای اوقات فراغت دانش‌آموزان ردیف می‌شود به گونه‌ای که از ساعت‌های آغازین صبح تا غروب،‌ وقت دانش‌آموز در مؤسسات خصوصی و کلاس‌های آموزشی مختلف سپری می‌شود.

این روزها بسیاری از خانواده‌ها، هزینه‌های هنگفتی را بابت تحصیل فرزندان خود صرف می‌کنند و برنامه‌های آموزشی مختلفی از همان دوره ابتدایی برای دانش‌آموز طراحی می‌شود تا از همان سال‌های آغازین تحصیل برای قبولی در رشته‌ای عالی در دانشگاه آماده شود.

آموزش‌های در نظر گرفته شده،  متعدد و گاه خارج از توانایی یادگیری و آستانه تحمل دانش‌آموز است به گونه‌ای که در برخی موارد نتیجه معکوسی را به همراه دارد.


ارسال نظرات