اگر ایران پروتکل الحاقی و بازرسی از مراکز نظامی را بپذیرد باز هم تحریم ها به طور قاطع و کامل برداشته نخواهد شد؛ چون هیچ تضمینی وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۲۵۷۳۸
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی سید یاسر جبرائیلی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه استان اظهارداشت: در موضوع هسته ای ایران، بعد از 18 روز متوجه شدیم که در مذاکرات باید به یک نقطه مشترک برسیم و آن اینکه که قرار است یک توافق امضا شود.

معاونت خبرگزاری فارس ادامه داد: در این مقطع نیاز به مراجعه به ابتدای کار داریم که چرا مذاکرات در حال انجام را دوباره با آمریکا شروع کردیم و چه اتفاقاتی در خلال آن افتاد که ابتدا توافق ژنو و بعد توافق لوزان به وجود آمد و بحث تحریم ها که بحث اصلی توافق است.

جبرائیلی گفت: کشور ما قبل از انقلاب یک پیمانی را امضا کرد که متن آن در خصوص منع گسترش تسهیلات هسته ای در جهان بود و این پیمان در عین اینکه باعث تعهد اعضا می شد که صلاح اتمی تولید نکنند و در واقع به اعضای خود کمک می کرد تا صاحب فناوری صلح آمیز هسته ای شوند و از مزایای آن استفاده کنند.

معاونت خبرگزاری فارس با بیان اینکه سالها طبق مقررات ام پی تی برنامه داشتیم، افزود: در اوایل دهه 80 اسرائیل یک سند جعلی در اختیار سران اروپایی گذاشت که ایران به دنبال تولید بمب اتم است.

وی ادامه داد: به دنبال این جریان ما با آژانس انرژی اتمی به صحبت و مذاکره نشستیم که ما دنبال صلاح اتمی نیستیم و آژانس هم این مسئله را فهمید و اعلام کرد که ایران هیچ وقت به دنبال صلاح هسته ای نبوده و نرفته است.

جبرائیلی گفت: در زمان دولت اصلاحات یک سری مذاکراتی با اروپایی ها داشتیم که از سال 77 تا زمان مطرح شدن مسئله هسته ای ایران ادامه داشت و همزمان با مطرح کردن مسئله هسته ای گفتند شما باید مسئله هسته ای خود را حل کنید تا با شما وارد مذاکره شویم.

وی با اشاره به اینکه سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در سعد آباد زمان دولت اصلاحات مذاکرات و را با کشور ما انجام دادند عنوان کرد که این مذاکرات هیچ ربطی به برنامه هسته ای ما نداشت و آژانس را به عنوان ناظر به این برنامه ها انتخاب کردند در این مذاکرات قرار شد غنی سازی در ایران تعطیل شود تا مذاکرات با آنها ادامه یابد.

معاونت خبرگزاری فارس افزود: اما پس از یکی دو سال که غنی سازی به تعلیق افتاد آنها به تعهداتشان عمل نکردند و مدام قطعنامه علیه ما صادر می کردند و بعد از کار آنها ما هم به تعهداتمان عمل نکردیم و تعلیق را برداشتیم بعد از آن اعلام کرد ایران به تعهدات خود عمل نمی کند توافق ما با چند کشور یک توافق سیاسی بود و انها توافق را حقوقی کرده و گفتند چون ایران تعهد را برداشته پرونده را به شواری امنیت ارائه دادند.

جبرائیلی گفت: این گفتمان که از طریق قدرت های اروپایی مطرح شده که به دنبال حل مسئله هسته ای هستند همین گفتمان در دولت یازدهم هم ادامه پیدا کرد و از دید غربی ها مسئله هسته ای حل نشد.

وی ادامه داد که این گفتمان به دنبال پاسخ به این سوالات است که این دنیا چه دنیایی هست؟ طرف مقابل مذاکره شما چه کسی است و چه نسبتی دارد؟ به دنبال چه اهدافی است؟ هدف نهایی آن در قبال شما چیست و از چه راهی استفاده می کند؟ ارزیابی شما از موقعیت کنونی چیست؟

معاونت خبرگزاری فارس افزود: جواب این گفتمان که دنیا، دنیای صلح است با گفتگو هر مسئله ای را می توان حل کرد و تفکر وجود دشمن تفکر اشتباهی است و می توان در سطح جهان بازی برد برد داشتطرف مقابل دشمن نیست بلکه کدخدا است و حتی برای آب خوردن باید از کدخدا اجازه بگیریم.

جبرائیلی اظهار داشت: اگر زمانی با قدرت های اروپایی مذاکره کنیم می گویند چرا با اینها مذاکره می کنید با آمریکا مذاکره کنید که دولت اصلی و کدخدا جهان است چون آمریکا اگر به ایران حمله کند در مدت 10دقیقه تمام تاسیسات نظامی ما را از بین می برد و آقای روحانی گفته خزانه مان خالی است ما با اینها مذاکره می کردیم اما فایده ندارد و ما باید با آمریکا که رهبری جهان را دارد و کدخدا است مذاکره کنیم.


نرمش قهرمانانه یک نگاه اسلامی ناب است

وی تصریح کرد: اینکه می گویند رهبری ایران تحت تاثیر تحریم ها و فشارهای اقتصادی بود که قبول کردند تا با آمریکایی ها وارد مذاکره شویم از تفکرات همین گفتمان غربی است.

وی ادامه داد: در گفتمان حضرت آقا که می فرمایند "در نظام بین الملل انسان باید خود را در میدان جنگ تصور کند" و در این دنیا بحث تواضع نیست و نرمش قهرمانانه ای که مطرح می کنند به دنبال این است که با یک حرکت نادرست دشمن او را سریعا بتوان برزمین زد و این یک نگاه اسلامی ناب است.

معاونت خبرگزاری فارس کشور افزود: همان طور که در فرمایشات امام (ره) است که آمریکا شیطان بزرگ است و دیگر آمریکا ، آمریکا بعد از جنگ شوروی نیست و قدرت تعیین کنندگی را از دست داده و امروز قادر به براندازی نظام در سوریه نیست و آمریکا واقعا قدرت حمله به ایران را ندارد آمریکا قابل اعتماد نیست و گرنه حتما این کار را می کرد و با توجه به فرمایشات امام و حضرت آقا آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

جبرائیلی با اشاره به اینکه مسئله آمریکا با ایران تنها مسئله هسته ای نیست که ما منتظر باشیم که با توافق با آنها تحریم ها و تمام مشکلات ما حل شود گفت: مسئله آمریکا با ایران ذات جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا کسی نیست که با تعطیل کردن انرژی هسته ای با آن به توافق برسیم.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: حمایت از تیم مذاکره کننده به معنی سکوت ملت نیست زیرا این سکوت بدور از تدبیر است.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها بین کنگره و رئیس جمهور اختلاف نظر را مطرح می کنند، خاطرنشان کرد: آنان از مخالفین داخلی خود سوء استفاده می کنند؛ تا از ما امتیاز بگیرند.

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس افزود: ملت از تیم مذاکره کننده حمایت می کند تا مذاکره ای خوب انجام شود و تحریم ها به طور کامل برداشته شود و یا به فرموده رهبر معظم انقلاب کسانی که به نتیجه این مذاکرات دل خوش کرده اند پشیمان و آگاه شوند.


بقای ساختار تحریم ها و شکست تاکتیکی را در مذاکرات تجربه کرده ایم

وی با طرح این سوال که در عرصه تاکتیک آیا فضا به گونه ای پیش می رود که ما به رفع تحریم ها برسیم؟ بیان کرد: جواب منفی است چون به تجربه دیدیم توافقی که در ژنو انجام شد؛ طرف مقابل اکثر توافقات را زیر پا گذاشتند و در زمینه لغو تحریم صنعت هواپیمایی و صادرات صنعت پتروشیمی و نیز بیش از 100 مورد تحریم جدید برعلیه ایران اسلامی اعمال کردند.

جبرائیلی ادامه داد: سابقه توافق در ژنو و تبعات آن می گوید که در عرصه تاکتیک نیز ممکن است توافقی انجام شود اما در عرصه عمل اتفاق دیگری بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: رهبری انقلاب بارها تصریح کرده اند که باید ملت را در زمینه مذاکرات هسته ای روشن و آگاه کنید اما دولتمردان از این اصل مهم امتناع می کنند.

معاون خبرگزاری فارس افزود: اکنون اگر ایران پروتکل الحاقی و بازرسی از مراکز نظامی را بپذیرد و آژانس انرژی اتمی بازرسی از نیروگاه های هسته ای ایران را انجام دهد و تایید کند؛ باز هم تحریم ها به طور قاطع و کامل برداشته نخواهد شد؛ چون هیچ تضمینی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امریکا برای اعمال تحریم های سخت برعلیه ایران وقت و هزینه زیاد صرف کرده است، گفت: در توافق لوزان نیز می بینیم این ساختار تحریم ها بنا است باقی بماند و اگر قانون تحریم ها تنها تحت اختیارات رئیس جمهور آمریکا برداشته شود این استدلال وجود دارد که قانون های تحریم کننده لغو نشود و یا بازگشت آنها آسان است.

جبرائیلی تاکید کرد: راهکار ما مبتنی بر گفتمان دوم است و ما باید بر برگ های برنده و قدرت جمهوری اسلامی تکیه کنیم همانگونه که تاکنون در خیلی از حوزه های علمی و فن آوری توانستیم روی پای خودمان بایستیم.

وی با بیان اینکه باید در داخل کشور اقتصاد خود را خودکفا و از تولید کنندگان حمایت کنیم تصریح کرد: نباید تنها به فکر این باشیم که خرمشهر را آزاد کنیم که نفت را بفروشیم و از جیب خود بخوریم و متاسفانه با گذشت نیمی از عمر دولت هیچ اتفاقی نیفتاده است.


مدیریت قوی اقتصادی نیاز امروز کشور است

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس گفت: محصولات تولیدی ما به دلیل واردات افسار گسیخته و کمبود بودجه فلج شده اند و با وجود اینکه در سال گذشته افزایش 30 درصدی اعطای تسهیلات بانکی را داشتیم اما به دلیل سود زیاد بانک ها این تسهیلات صرف تولید نمی شود و به صرفه برای سرمایه گذاران نیست و تنها دلالان از آن بهره می برند.

وی ادامه داد: ما به یک مدیریت اقتصادی قوی در کشور نیاز داریم زیرا بانک مرکزی اعلام کرده که از این مدیریت عاجز مانده است و نباید خود را سرگرم مذاکرات هسته ای و به آن دل خوش کنیم.

جبرائیلی به مشکلات اقتصادی کشور اشاره و اظهار کرد: آنچه امروز موجب احیاء اقتصاد ما می شود تخصیص یارانه، وضع تعرفه برای جلوگیری از واردات و احیاء نظام تولیدی و مالیاتی کشور است.

معاون پژوهشی و آموزش خبرگزاری فارس افزود: وظیفه رسانه های جبهه انقلاب و بسیج رسانه امروز این نیست که در این مقطع تمرکز خود را بر مذاکرات بگذارند.

وی با تاکید براینکه ما برای احیاء اقتصاد کشور راهی جز اقتصاد مقاومتی نداریم خطاب به اصحاب رسانه گفت: حرکت امروز بر مبنای گفتمان دوم یعنی اصلاح امور کشور در زمینه های سیاست های اقتصاد مقاومتی، اصلاح نرخ سود بانکی و جلوگیری از واردات بی رویه در عرصه احیاء اقتصاد کشور را مطالبه کنید.


ارسال نظرات