رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با بیان این مطلب که تنها ۲۰ درصد ظرفیت صنعت چاپ در اختیار چاپ کتاب و روزنامه است و ۸۰ درصد دیگر صنعتی است،‌ گفت:‌ این اشتباه است که وزارت ارشاد برای ۲۰ درصد کار فرهنگی متولی صنعت چاپ شده است.
کد خبر: ۸۵۲۵۵۳۱
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ در کشور از جمله نبود متولی گفت:‌ دغدغه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ نیست‌، چرا که در اهداف وزارتخانه بندی برای این مقوله تعریف نشده است،‌ وزارت ارشاد تنها فقط متولی این است که تعیین کند، چاپخانه‌ها مجاز به چه فعالیتی هستند و مجاز به چه فعالیتی نیستند.

وی ادامه داد: دقت داشته باشید که بحث من این نیست که مسئولان وزارت ارشاد کم‌کاری می‌کنند یا نه‌، اتفاقاً فعالیت وزارت ارشاد در حوزه چاپ بر اساس قانون است،‌ از نظر قانون چاپخانه‌ها زیرنظر وزارت ارشاد هستند و پروانه فعالیت و اجازه ورود ماشین آلات را باید از وزارت ارشاد دریافت کنند. سابقه وضع این قانون نیز به بیش از صد سال پیش باز می‌گردد،  چرا که در ابتدای تأسیس چاپخانه‌ها عمده فعالیت چاپ روزنامه و کتاب بوده است،‌ بنابراین تمام اختیارات و امر و نهی در حوزه چاپ در حیطه اختیارات وزارت ارشاد قرار گرفته است،‌ اما اکنون با صنعتی شدن چاپ باید این قانون تعییر کند.

مغانی تصریح کرد:‌ اکنون کمتر از 20 درصد ظرفیت چاپخانه‌ها به چاپ کتاب، روزنامه و مجله مرتبط است‌، 80 درصد دیگر به حوزه چاپ صنعتی،‌ بسته‌‌بندی و ... می‌پردازد. بنابراین باید وزارت صنعت نیز عهده‌دار چاپ شود.به عبارت دیگر باید قانونی وضع شود که بخش فرهنگی چاپ زیر نظر وزارت ارشاد باشد و بخش صنعتی زیر نظر وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد،‌ اتحادیه‌های چاپ چندان اقدامی برای حرکت به این سمت انجام نمی‌دهند و تنها سخن از لزوم ورود وزارت صنعت می‌‌کنند‌، گفت:‌ در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت ارشاد و وزارت صنعت به امضا رسید که کارهای صنعتی، ماشین‌آلات و ورود قطعات باید با هدایت وزارت صنعت انجام شود،‌ اما با تغییر دولت و مسئولان این کار هم علی‌رغم امضا شدن به نکته فراموشی سپرده شد.

مغانی در پایان گفت:‌ متأسفانه اکنون وزارت ارشاد تنها برای 20 درصد کار فرهنگی چاپخانه‌ها متولی کل صنعت چاپ شده است که این هم از دید وزارت ارشاد و هم از دید فعالان این عرصه نه‌تنها مناسب نیست‌، بلکه موجب شده صنعت چاپ نتواند ارتقای چندانی را شاهد باشد.

ارسال نظرات