عضو کمیسیون آموزش‌و تحقیقات مجلس با اشاره به بازنشستگی ۴۰ هزار نیروی انسانی آموزش‌وپرورش گفت:‌جلسات مشترکی میان مسئولان این وزارتخانه و اعضای کمیسیون آموزش‌وتحقیقات برای بررسی روش‌های جبران کمبود معلم در اول مهر برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۲۵۴۸۴
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، جبار کوچکی نژاد درپاسخ به این پرسش که با توجه به بازنشستگی تعدادی از فرهنگیان طی سال جاری و عدم جذب نیروی جدید در آموزش‌وپرورش،‌آیا با شروع سال تحصیلی جدید مدارس کشور با کمبود معلم مواجه خواهند شد؟ اظهار داشت:‌ آموزش‌وپرورش گزارشی را درخصوص روش‌های تامین نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه کرد.

وی افزود:‌طبق گزارش مسئولان آموزش‌وپرورش، امسال حدود 40 هزار نیروی انسانی در این وزارتخانه بازنشسته می‌شوند و احتمال افزایش جمعیت دانش‌آموزی نیز وجود دارد که بر این اساس آموزش و پرورش به لحاظ تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌ مقرر شد تا مسئولان آموزش‌وپرورش تا 15 تیر آخرین وضعیت ساماندهی نیروی انسانی را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه دهند البته نمایندگان کمیسیون آموزش تاکید دارند تا کمتر از نیروهای بازنشسته برای جبران کمبود نیروی انسانی استفاده شود و به جای آن از نیروهای پیش دبستانی استفاده شود. نمایندگان مجلس درحال تهیه طرحی هستند تا نیروهای پیش دبستانی و حق التدریس جایگزین نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش شوند.

کوچکی نژاد بیان کرد: در بخش واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، طبق مصوبه مجلس، آموزش و پرورش می‌تواند در مدارسی که زیر 5 دانش‌آموز دارد از بخش خصوصی خرید خدمات آموزشی داشته باشد. بعید میدانم برای بخش خصوصی به صرفه باشد که در مناطق محروم و مدارسی که زیر 5 دانش‌آموز دارند، ورود پیدا کند.

وی گفت:‌روش دیگری که نمایندگان مجلس برای جبران کمبود نیروی انسانی پیشنهاد می‌کنند، تامین اعتبارات لازم و انتقال دانش‌آموزان روستاهای همجوار به مجمتع‌های آموزشی است. یکی دیگر از روش‌های مقابله با کمبود نیروی انسانی،‌افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است اما باید توجه داشت که اگر تراکم دانش‌آموزان از تعدادی بالاتر شود به کیفیت آموزش ضربه می‌زند و از سوی دیگر نمی‌توان صرفا با استفاده از این روش کمبود نیروی انسانی را حل کرد.

ارسال نظرات