نشست «گفتمان ضرب اصول» با طرح انتقادهایی نسبت به خانه موسیقی برگزار شد
پنهان کردن اطلاعاتِ موجود در خانه موسیقی، حمایتِ واضح از قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری، فراموشکاری هیئت مدیره نسبت به مصوباتش و سلطه‌ی طولانی مدت آنان بر خانه موسیقی بخشی از انتقادهای وارد شده به هیئت مدیره خانه موسیقی است.
کد خبر: ۸۵۲۵۴۸۰
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، بعدازظهرِ یکشنبه 17 خرداد 1394 نشست گفتمان ضرب اصول با موضوع نقد و بررسی عملکرد 15 ساله خانه موسیقی در پردیس سینمایی قلهک و از ساعت 16 برگزار شد.

سخنرانان این نشست محمدسعید شریفیان و کامبیز روشن روان آهنگساز و موسیقیدان و ساسان فاطمی دکترای انتوموزیکولوژی و عضو هیئت علمی موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بودند که به عنوان منتقدان خانه موسیقی در این جلسه حضور داشتند.

عادت داریم پشت سر همدیگر حرف بزنیم / «گفتمان ضرب اصول» به دنبال انتقادِ صمیمی و رودرروست

رضا مهدوی که به عنوان مجری در این نشست حضور داشت، در ابتدای صحبت‌هایش گفت: ما عادت داریم پشت سر یکدیگر حرف بزنیم و در محافل خصوصی از همدیگر بد بگوییم. این جلسه و جلسات دیگر گفتمان ضرب اصول می‌خواهد فضای نقد رو در رو و صحبت‌های صادقانه را باب کند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم حکومت مردم بر مردم را رواج دهیم. برگزاری چنین جلساتی علاوه بر فضای انتقاد زمینه دفاع از خود را نیز فراهم می‌کند تا اگر انتقادی از ما به نادرستی مطرح شده بیاییم و حقیقت را بیان کنیم. 

مهدوی با اشاره به یکی دیگر از گفتمان ضرب اصول گفت: در این نشست ما از عنوان استاد و دکتر استفاده نمی‌کنیم متأسفانه رواج این لقب‌ها در عرصه هنر موجب شده تا صاحبان اصلی این القاب به حق خود نرسند. بسیاری برای دکتر شدن حاضرند دست به هر کاری بزنند.برخی‌ها برای آنکه لقب استاد بر نامشان بنشیند لحظه شماری می‌کنند.

وی تأکید کرد: ما یک تشکل هستیم و می‌خواهیم گفتمانی صمیمی را راه‌اندازی کنیم تا در کنار هم با صمیمیت گفت‌وگو داشته باشیم. موضوع نخست نشست گفتمان ضرب اصول نیز برحسب قرعه به نام خانه موسیقی افتاد. خانه‌ای که متعلق به همه ما است و بسیاری در این زمینه دغدغه دارند.

در ادامه این نشست پیام صوتی ابولحسن مختاباد پژوهشگر و روزنامه‌نگار پیشکسوت عرصه موسیقی برای حاضران پخش شد. مختاباد در صحبت‌هایش انتقاداتی را به خانه موسیقی وارد کرد.

وی گفت: من زمانی بازرس خانه موسیقی بودم. اما هیئت مدیره خانه موسیقی اصول کار صنفی را رعایت نمی‌کرد. به همین دلیل انتقادات داخلی خانه موسیقی را به بیرون از این خانه کشاندم و مسائل و تخلفات مختلف هیئت مدیره را در رسانه‌ها منتشر کردم. چرا که هیئت مدیره خانه موسیقی گوش شنوایی برای انتقادها نداشت.

خانه موسیقی خلاف دستور رئیس جمهور عمل کرد

مختاباد با اشاره به اساسنامه خانه موسیقی اظهار کرد: اساسنامه برای خانه موسیقی درست مانند قانون اساسی برای یک کشور است. همانگونه که عمل به قانون اساسی الزامی است عمل به مواد مختلف اساسنامه نیز برای خانه موسیقی الزام دارد.

وی ادامه داد: در اساسنامه قید شده که دوره فعالیت هیئت مدیره سه ساله است و باید پس از این دوره انتخابات برگزار شود. اما هم اکنون هیئت مدیره خانه موسیقی در چهارمین سال فعالیت خود قرار دارند، در حالی که بیاد یک سال پیش انتخابات هیئت مدیره انجام می‌شد. حمیدرضا نوربخش و محمد سریر که هر کدام ادعاهایی در زمینه حقوقدان بودن دارند هنوز اساسنامه خانه موسیقی را مطالعه نکردند و به وظایفشان عمل نمی‌کنند.

مختاباد تأکید کرد: مدیرعامل خانه موسیقی همواره می‌گوید که از انتقادات استقبال می‌کند اما هرگز عملی برای رفع نقایص انجام نمی‌دهد. تا همین روز گذشته اساسنامه خانه موسیقی بر روی سایت این خانه وجود نداشت. وقتی انتقادات به خانه موسیقی زیاد شد و درست یک روز قبل از برگزاری این نشست خانه موسیقی اساسانامه‌اش را روی سایت گذاشته است.

وی ادامه داد: چندی پیش بود که رئیس جمهور قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را ابلاغ کرد. خانه موسیقی براساس این دستور موظف است که اساسنامه، ترازنامه و هزینه‌های مالی خانه موسیقی را بر روی سایتش قرار دهد و به طور حتم پنهان کردن این اطلاعات جرم است.

عضو سابق خانه موسیقی درباره برگزاری نشست‌های گفتمان ضرب اصول اظهار کرد: اخیراً و پیش از برگزاری این جلسه مسئولان خانه موسیقی گفته‌اند که در نشست‌های بعدی گفتمان ضرب اصول حاضر نمی‌شوند. حال باید به آنها گفت چرا نمی‌خواهید در این نشست حاضر باشید. انتقاداتی به شما وارد است. حال چه صحیح و چه ناصحیح اگر انتقادات صحیح نیست که بیایید و بنشینید و از خود دفاع کنید و اگر هم درست است آنها را بپذیرید.

مختاباد در پایان صحبت‌هایش گفت: هیئت مدیره خانه موسیقی در حدود 12 سال است که در این نهاد صنفی فعالیت می‌کند و به نظر می‌رسد قرار نیست تغییر کنند. اعضای هیئت مدیره به جز یک نفرشان جملگی بالای 60 سال سن دارند و همین نیروی کار و تحرک را از آنها می‌گیرد.

هیئت مدیره استعفا دهد تا با آنان رودررو شوم

ساسان فاطمی یکی دیگر از حاضران در نشست گفتمان ضرب اصول بود. فاطمی خود در سال‌های گذشته از اعضای هیئت مدیره بوده است.       

این استاد دانشگاه و پژوهشگر موسیقی گفت: همیشه براین اعتقاد بودم که خانه موسیقی به تشکیلاتش نگاه نمی‌کند همین دیروز اساسنامه خانه موسیقی را روی سایت گذاشتند در حالی که در این اساسنامه هنوز از کانون‌ها با عنوان کمیته یاد شده است. آنها حتی متن اساسنامه را مطالعه نکردند که بعد منتشر کنند. تنها تغییری که در این اساسنامه است دوره فعالیت هیئت مدیره است از دو سال به چهار سال تغییر کرده است.

وی ادامه داد: مطمئن هستم که برخی از اعضای هیئت مدیره اساسنامه این خانه را مطالعه هم نکرده‌اند. اساسنامه اولیه خانه موسیقی با همت کامبیز روشن روان نوشته شده و به طور حتم ایرادهایی دارد که طبیعی است و باید در رفع آنها کوشید. من در زمان حضورم در کانون پژوهشگران پیشنهادهای بسیاری به هیئت مدیره ارائه کردم که متأسفانه هیچ کدامشان عملی نشد.

در بخش دیگری از این نشست، ساسان فاطمی درباره شرط رودررو شدن با هیئت مدیره خانه موسیقی گفت: من حاضرم با هیئت مدیره خانه موسیقی بنشینم و بحث کنم اما پیش از آن، این افراد باید از سِمت خود استعفا دهند. کسانی که اصول اولیه دموکراسی را رعایت نمی‌کنند نمی‌توانند اهل گفت‌وگو باشند.

حمایت خانه موسیقی از قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری تخلف بود

محمدسعید شریفیان آهنگساز و موسیقیدان یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. شریفیان گفت: هیچگاه اعتقاد نداشتم که خانه موسیقی فعالیتی صرفاً صنفی داشته باشد. بلکه این خانه باید رویکردی صنفی حرفه‌ای به موسیقی داشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌هایش انتقادات خود را به خانه موسیقی مطرح و اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که به خانه موسیقی وارد است بحث‌های خارجی خانه است. برای مثال همین ارکسترها که بازسازی شدند خانه موسیقی هیچ نظارتی بر کارکرد نوازندگان نداشت. بسیاری از نوازندگان که با شور و شوق به ارکسترها آمده بودند پس از چند روز به علت محقق‌نشدن خواسته‌هایشان ارکستر را ترک کردند. علت اصلی این امر این بود که نوازندگان ارکستر پناهی نداشتند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر موسیقی ادامه داد: خانه موسیقی بباید بر حق‌الزحمه و پرداخت حقوق نوازندگان نظارت می‌کرد.

شریفیان تأکید کرد: یکی دیگر از تخلفات واضح خانه موسیقی فعالیت‌های سیاسی است. خانه موسیقی یک نهاد صنفی است که تنها باید کار صفنی‌اش را انجام دهد. اما در انتخابات ریاست جمهوری وارد فعالیت‌های سیاسی شد و هیئت مدیره خانه موسیقی از قالیباف حمایت کرد.

وی ادامه داد: جایگاه صنف جایگاه یک حزب سیاسی نیست و هیچ نهاد صنفی اجازه ندارد مواضع سیاسی بگیرد که متأسفانه خانه موسیقی این کار را کرد.

علت فراموشکاری هیئت مدیره خانه موسیقی را نمی‌دانم

کامبیز روشن روان که از موسسان خانه موسیقی محسوب می‌شود یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود.

روشن روان گفت: وقتی مدیرعامل خانه موسیقی شدم یک وانت از کتابهایم را به خانه موسیقی هدیه کردم که البته نمی‌دانم سرنوشت این کتاب‌ها و بن‌هایی که شاید ارشاد به خانه موسیقی داده به کجا کشیده شده است.

وی ادامه داد: وقتی یک مسئول عوض می‌شود نباید همه چیز تغییر کند. در زمان من کانون صدابرداران خانه موسیقی تأسیس شد اما پس از رفتن من از خانه موسیقی دیگر این کانون به رسمیت شناخته نشد. همچنین ما شعبه‌های دیگری از خانه موسیقی در شهرستان‌ها راه‌اندازی کردیم که انتخابات هرکدام از این خانه‌ها با حضور و تأیید یکی از اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی تصویب شده بود. متأسفانه بازهم با رفتن من از خانه موسیقی این شعبه‌ها تعطیل شد. نمی‌دانم علت فراموشی هیئت مدیره خانه موسیقی برای تصمیم‌هایی که می‌گیرد چیست.

بخش دیگری از این نشست به صحبت‌های حاضران در سالن پردیس سینمایی قلهک اختصاص داشت.

انتخابات غیرقانونی و حقِ کاندیدا شدنی که سلب می‌شود

رامتین غفاری یکی از فعالان عرصه موسیقی در صحبت‌های اعتراضی گفت: من بازرس تعاونی مسکن در خانه موسیقی بودم. خانه موسیقی قرار بود در دو پروژه چکاوک و کوروش تعدادی واحد مسکونی به اعضایش واگذار کند که هم اکنون پس از گذشت چند سال و گرفتن مبالغی در حدود 35 میلیون تومان از برخی از اعضایش این واحدها هرگز تحویل داده نشدند. معلوم نیست سرنوشت پول این اعضا به کجا کشیده شده است.

وی ادامه داد: دفاع از حقوق مادی و معنوی هنرمندان یکی از وظایف صنف موسیقی است. چندی پیش وقتی بحث کپی کتابی توسط یکی از اهالی موسیقی مطرح شد خانه موسیقی این مسئله را لاپوشانی کرد.

غفاری با بیان انتقاداتی دیگر گفت: ماشین‌نویس و آبدارچی خانه موسیقی عضو این خانه هستند و به طور حتم در انتخابات هیئت رئیسه به حمیدرضا نوربخش رأی می‌دهند. برخی از بازرسان خانه موسیقی کارمند این مجموعه هستند و این کار غیرقانونی است. هیئت مدیره خانه موسیقی پس از مطرح شدن انتقادات و برگزاری نشست گفتمان ضرب اصول یادشان افتاده که برخی از عضو گیری‌های خانه موسیقی غیرقانونی است و اعلام کرده‌اند در این عضوگیری‌ها تجدید نظر می‌کنند.

وی تاکید کرد: چندین سال است که همین اعضای هیئت مدیره که چند نفر خاص هستند انتخابات غیرقانونی برگزار می‌کنند و به گونه‌ای غیرقانونی حق کاندیدا شدن را از ما می‌گیرند.

شاید 35 میلیون تومانم را بتوانم پس بگیرم

کامران منتظری نوازنده تنبک که در این جلسه حاضر بود، در سخنانی گفت: وقتی پدرام فریوسفی خانه‌اش دچار آتش‌سوزی شد و سازهایش سوخت و دستش نیز دچار آسیب شد، خانه موسیقی حتی یک تماس هم با این نوازنده نگرفت تا جویای احوالش شود.

وی ادامه داد: من یکی از اعضای خانه موسیقی هستم و چند سالی است که 35 میلیون تومان به تعاونی مسکن داده‌ام تا صاحب خانه شوم اما هنوز خبری از خانه نیست. امیدوارم بتوانم پولم را از خانه موسیقی پس بگیرم.

دوستان کی می‌خواهند بازنشسته شوند

شروین مهاجر نوازنده کمانچه یکی دیگر از حاضران در این نشست بود. مهاجر در بخشی از این نشست در سخنانی اعتراضی گفت: سال‌های بسیاری است که عده‌ای به عنوان پیشکسوت همه چیزِ موسیقی را در دست گرفته‌اند و هیچ فضایی را برای ما فروگذار نکرده‌اند. می‌خواهم بدانم که دوستان کی می‌خواهند بازنشسته شوند؟

وی ادامه داد: چند سال پیش بیمه خانه موسیقی بودم اما دفترچه بیمه این خانه را پاره کردم و خودم را در جایی دیگر بیمه کردم(مهاجر در حین گفتن این سخنان کارت بیمه جدیدش را به حاضران نشان داد).

این نخستین جلسه از نشست‌های «گفتمان ضرب اصول» با موضوع «عملکرد 15 ساله خانه موسیقی» بود که به منتقدان خانه موسیقی اختصاص داشت. قرار است جلسه دوم این نشست با فاصله یک هفته‌ای در روز یکشنبه 24  خرداد و در همان ساعت 16 تا 18 به دست اندرکاران خانه موسیقی اختصاص داشته باشد تا در فرصتی برابر و با آرامش کامل به سئوالات و نقدهای مطرح شده در جلسه نخست پاسخ گفته و همچنین مطالب مورد نظرشان را بیان کنند.

جلسه سوم این نشست‌ها نیز در روز یکشنبه  31 خرداد با حضور هر دو گروه منتقدان و دست اندرکاران خانه موسیقی از ساعت 16 آغاز می شود تا نکات و مسائل باقی مانده از دو جلسه قبلی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

با این حال مسئولان خانه موسیقی اعلام کرده‌اندکه در جلسه بعدی «گفتمان ضرب اصول» به دلیل همزمانی با جلسه هفتگی هیئت مدیره خانه موسیقی، شرکت نمی‌کنند. همچنین مسئولان خانه موسیقی زمانِ جلسه سومِ «گفتمان ضرب اصول» را همزمان با جلسه ماهیانه خانه موسیقی بیان کرده‌اند و به احتمال زیاد در این جلسه نیز حاضر نیستند.

اما در همین راستا، رضا مهدوی مجری برنامه «گفتمان ضرب اصول» اعلام کرد، برگزار کنندگان «گفتمان ضرب اصول» به مسئولان خانه موسیقی پیشنهاد داده‌اند که روزِ مناسب برای حضورشان در نشست بعدی را اعلام کنند تا جلسه بعدیِ این برنامه در همان زمان برگزار شود.

باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان خانه موسیقی حاضر می‌شوند که در نشست «گفتمان ضرب اصول» حاضر شوند و به انتقادات پاسخ دهند یا خیر. البته پیشتر از این، مسئولان خانه موسیقی با اعمال نفوذ، نخستین برنامه «گفتمان ضرب اصول» را لغو کرده بودند.

ارسال نظرات