معاون سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار طبیب دیگر پزشک عمومی تلقی نمی‌شوند، گفت: متأسفانه شیوع افسردگی در دانشجویان پزشکی عمومی به دلیل ناامیدی نسبت به آینده شغلی‌شان افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۵۲۴۹۶۷
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، عزت الله گلعلی‌زاده در نشست خبری رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به مسائل پزشکان عمومی پرداخت و اظهار داشت: طبق آمارها 80 هزار پزشک عمومی عضو سازمان نظام پزشکی کشور هستند ولی براساس بررسی‌هایی که صورت پذیرفته است هم اکنون 25 تا 30 هزار از این پزشکان دیگر در حیطه پزشکی عمومی فعالیت نمی‌کنند.

وی در تشریح این موضوع عنوان کرد: مثلاً 5 درصد این آمار که دیگر پزشک عمومی نیستند مربوط به پزشکان متوفی است و یا 5 درصد آنها نیز مهاجرت کرده‌اند، 12 هزار نفر نیز در استخدام وزارت بهداشت درآمدند و حدود 18 تا 20 هزار نیز طرف قرارداد با بیمه‌ها هستند و در نهایت 10 هزار پزشک عمومی طبابت نمی‌کنند بلکه برای آزمون دستیاری فقط درس می‌خوانند، بنابراین به طور جامع 25 تا 30 هزار پزشک عمومی دیگر طبابت نمی‌کنند و برخی از آنان مثلاً حدود 12 هزار نفر برای گذراندن دوره آزمون دستیاری در کنج خانه‌ها درس می‌خوانند.

معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پزشکان عمومی توانایی ارائه 85 درصد خدمات پزشکی را دارند، افزود: متأسفانه با ورود بی‌رویه اقلام و تجهیزات پزشکی گران به کشور هر روز وظایف و خدمات پزشکی عمومی در کشور کاهش یافته و به نوعی آنها محروم از ارائه خدمت شدند.

 گلعلی زاده نسبت به برخی اظهار نظرها درباره اینکه حتی پزشکان عمومی با 17 میلیون تومان دریافتی نیز کار نمی‌کنند گفت: از کسانی که این اظهارنظرها را می‌کنند این درخواست را دارم که لیست مکان‌ها و شهرهایی که این رقم به پزشکان عمومی ارائه می‌شود را ارائه کنند تا براساس درخواست مطالبه پزشکان عموم آنها بیایند و ثبت نام کنند.

وی در ادامه با تشریح روند توقف طرح پزشک خانواده در سال‌های گذشته، عنوان کرد: متأسفانه امروز شیوع افسردگی در دانشجویان پزشکی عمومی به دلیل ناامیدی نسبت به آینده شغلی‌شان افزایش یافته است.

معاون سازمان نظام پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: ما و جامعه پزشکی عمومی از مسئولان این درخواست را داریم تا چشم انداز و برنامه‌های راهبردی طولانی مدت درباره پزشکان عمومی را اعلام کنند تا با تغییر هر دولتی تصمیمات درباره پزشکان عمومی نیز تغییر نکند.

ارسال نظرات