دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما با توجه به شناختی که از سنت های الهی و فرمایشات معصومین داریم ایمان داریم که این روز حتماُ فرا خواهد رسید و ایمان داریم که ما می توانیم این روز را نزدیک تر کنیم.
کد خبر: ۸۵۲۴۹۱۹
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

"آیت الله محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج مداحان در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی حس انتظار مهدوی و تشریح حس درونی انسان درباره منجی گفت: احساس امیدی که در معمول انسان های سالم دیده می شود مربوط به آن چیزی است که ما از آن به فطرت خدا شناسی است یاد می کنیم، احساس دیگری که در انسان ها وجود دارد و این احساس روشنتری از احساس قبلی است که البته هر دو این احساسات از یک جا نشاٌت می گیرند و آن احساس امنیت در این جهان است.

وی ادامه داد: ما انسان ها روی گره ای زندگی می کنیم که معلق در هواست، در فضای زندگی می کنیم پر از آتش و خطر، اگر یکی از کرات آسمانی از نظم را از دست دهد و به کره زمین برخورد کند و یا بخش کوچکی از آن کره به کره زمین برخورد کند، همه ما نابود می شویم اما اصولاٌ وقتی که ما روی زمین راه می رویم احساس امنیت داریم، این پرسش در اینجا مطرح است که این امنیت از کجا سرچشمه می گیرد؟

آیت الله محسن اراکی گفت: این احساس امنیت از اینجا سرچشمه می گیرد که انسان در نهان خود معتقد است که این جهان محکوم یک قانونی است. این قانون را یک منشع و فرومان روای عادل و خیر خواهی با ایجاد نظم در جهان در دست دارد و مدیریت می کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر مثالی عنوان کرد: اگر وارد شهری بشویم و این شهر حاکم نداشته باشد یا اینکه حاکم شهر طغیانگر باشد شما احساس امنیت نخواهید داشت ولی وقتی وارد شهری شدید که می دانید قانون بر آن حاکم است و یک مدیریت با حکمت بر آن شهر حاکم است شما احساس آرامش می کنید. ما همین نوع آرامش را در این جهان شاهد هستیم، از همین جا هم این نقطه به وجود می آید که احساس می کنیم سرانجام جهان باید سرانجام خوبی باشد چرا که معتقدیم مدیریت جهان را کسی بر عهده دارد که خیر خواه همه انسان هاست.

وی با بیان اینکه همه انسان ها در نهان خودشان ایمان به مدیرت خیر خواه در جهان هستند تصریح کرد: این ایمان در نهاد همه انسان ها وجود دارد حتی اگر به زبان به این ایمان اغرار نکنند و یا هر شک ذهنی نسبت به این اعتقاد برای آنها به وجود آید ولی این اعتقاد در دل و نهان وجود دارد که به این ایمان رسیده اند که نهان این جهان، نهان حکمت است ولذا احساس امنیت و آینده خوب در انسان ها وجود دارد که هر زمانی برایشان مشکلی پیش می آید و همه درها بسته باشد باز این احساس و امید در انسان وجود دارد که ممکن است یک راه حل دیگری وجود داشته باشد. اینکه انسان در هر شرایطی منتظر است دری به سوی فرج باز شود این همان چیزی است که در نهان انسان هاست.

آیت الله اراکی در پاسخ به این سوال که یک منتظر در این مسیر برای رسیدن به نهایت انتظار باید به چه نشانه های توجه کند گفت: مطالبی که ما گفتیم فطرت است که این فطرت خود به خود زمینه ساز انتظار است ولی مسئله انتظار خیلی فراتر از فطرت است. سنت های را خدای متعال در قرآن کریم و بیانات معصومین بیان فرموده است که مهمترین این سنت ها این است که خداوند متعال جامع بشر را برای عدالت آفریده است و این کره را آفریده که بشر به عدالت دست بیابد، منتهی این عدالت دو شرط دارد که شرط اول وجود حاکمیت عادل است که این فرماندهی عادل هم با اشاره و دلالت خداوند متعال حاصل می شود و چون برقراری حکومت عدل مرحون انتخاب بشر است لذا باید بشر به جایگاهی برسد که این انتخاب را انجام دهد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: آموزه های دینی ما نشان می دهند که این مرحله حتماُ تحقق پیدا خواهد کرد یعنی حتماٌ بشر به جایگاهی خواهد رسید که ببیند باید این انتخاب را انجام دهد یعنی به این باور برسد و یک راٌی عمومی و شبه اجماع عمومی در جامعه بشر شکل بگیرد که باید این راهی که خدای متعال مقّرر فرموده است را انجام دهند این همان روز حکومت مهدوی است.

 

وی در ادامه با تاکید کرد: ما با توجه به شناختی که از سنت های الهی و فرمایشات معصومین داریم ایمان داریم که این روز حتماُ فرا خواهد رسید  و نیز ایمان داریم که ما می توانیم این روز را نزدیک تر کنیم، اما اینکه با چه چیز ما می توانی این روز را نزدیک تر کنیم؟ انتظار حقیقی همین است. ما سعی کنیم خودمان که در انتظار هستیم سریع تر به آن دست پیدا کنیم. آنچه که می تواند ما را به این نقطه برساند این است که این باور را در خود نهادینه کنیم که روزگاری بشر و جامعه بشر این روزی را که در آن حاکمان عادل در آن فرمان روایی می کنند را خواهند دید. یعنی همین اکنون باید بر این باور باشیم که باید عدل برقرار باشد. تا ما خودمان عدل را بر خودمان پیاده نکنیم نمی توانیم ادا کنیم که ما به این باور رسیده ایم که سرانجام این زندگی جامعه بشر سرانجام زندگی عادلانه است.

آیت الله اراکی گفت: وقتی می گویم سرانجام خیر منظورمان سرانجام هدایت‌منده و بی ضابطه نیست بلکه این سرانجام سرانجامی ضابطه مند است و ضابطه آن این است که انسان ها این سرانجام ضابطه را بپذیرند، چون خدای متعال همه امکانات لازم را فراهم ساخته است، مثلا اگر کسی زمین حاصل خیز، آب خوب، توان، صحت بدنی و دانش کشاورزی داشته باشد ولی کشاورزی نکند خواه یا ناخواه گرسنه خواهد بود و از همه نعمت های که خداوند برای او در نظر گرفته است بی نصیب خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مسئله امام معصوم و قانون عدل نیز از این قبیل نعمت ها است، اینکه ما در کنار این نعمت باشیم و از این نعمت بهره نبریم مسئله است، بهره بردن از نعمت به کار، تلاش و انتخاب نیاز دارد، ما باید انتخاب کنیم. اگر بخواهیم منتظر دولت مهدوی باشیم باید همین امروز راه امام زمان(عج) را انتخاب کنیم، حاکمیت خدا را انتخاب کنیم، انتخاب کنیم که فرمانبر خدا و رسول الله صل الله علیه واله باشیم. اگر این انتخاب را نکنیم نباید ادا کنیم که ما منتظر مهدوی هستیم منتظر آن کسی است که زمینه ها را فراهم کند.

وی بیان کرد: اگر انتخاب ها به تدریج گسترش یابد و کم کم تعداد بیشتر شد و جامعه ما همگی به این انتخاب رسیدند و به تدریج از جامعه ما به جوامع دیگر رسید و گسترش یافت تا به یک اکثریت غالب برسد آن روز، روزی است که باید امام زمان عجل الله تعالی فرج والشریف ظهور بفرماید و قرآن کریم از آن روز به نام روز فتح یاد کرده است.

آیت الله اراکی افزود: کسانی که روز فتح را باور ندارند سوال می کنند که روز پیروزی مومنین چه زمانی است و قرآن می فرماید روزگار فتح خواهد رسید و در آن روز کسی که ایمان نیاورده است ایمانش در آن روز پذیرفته نیست یعنی باید انسان قبل از آن روز انتخاب خود را انجام داده باشد. کسی که قبل از آن روز انتخاب نکرده باشد و بگوید که من روز فتح انتخابم را انجام می دهم این انتخاب انتخابی نیست که به سود او باشد و به دردش بخورد، این نکته بسیار مهمی است. معنی انتظار ایمان قبل از روز فتح است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: ما باید قبل از روز فتح باور و ایمان داشته باشیم که حکم خدا علاج درد بشر است باید باور داشته باشیم که خدایی وجود دارد که باید او بر ما فرمانروایی کند و ما باید فرمانبر فرمان او باشیم. باید باور داشته باشیم که این آرزو و آرمان های دینی، قرآنی و اسلامی همان چیزهای است که خواسته های ما را محقق خواهند کرد اگر معنی این باورها را از قبل داشته باشیم می توان گفت که ما نیز منتظربوده ایم.

وی با اشاره به دو نوع انتظار مطرح شده در دین گفت: دو نوع انتظار مطرح است، یکی انتظار خیر خواهان و حق طلبان و دیگری انتظار جبهه مقابل است. جبهه مقابل هم انتظاری دارد. جبهه مقابل انتظار شکست ما را دارد و از طرفی ما انتظار پیروزی. این دو انتظار متقابل منجبر به تحقق انتظار اهل خیر و منتظران خیر خواهد شد. سنت حاکم بر جهان سنت خیر خواهی، عدل، فضیلت، سعادت، رو به سوی خیر بودن است در قرآن کریم به روشنی آمده است که در روز فتح که همان روز ظهور قدرت اسلام و عدل است کسانی که بخواهند آن روز ایمان بیاورند سودی نخواهند برد بلکه این ایمان باید از قبل باشد. این ایمان و این باور پیشین همان انتظار حقیقی است که البته انتظار تنها نیست بلکه لوازم لازم آن نیز به همراه آن است. ما اگر باور کردیم که خدایی فرمان روای ماست که امر، امر اوست و باید پایبند به امر او باشیم این سنت انتظار است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: جوانان ما بدانند آن چه از خدا و رسول نقل شده است حقی است که از هر مقوله ی برهان بر صحت آن بیشتر است یعنی در این جهان هر اتفاق و گزاره ی را اگر بیاورند که دلیل یر صحت آن ده، صد و هزار باشد گزاره های دینی ما هزاران برابر گزاره های غیر دینی دلیل و برهان دارند، این گزاره که خدا وجود دارد و قادر است و رسولی به نام محمد صل الله علیه واله و صلم فرستاده است و قرآنی از سوی خدا توسط آن حضرت به مردم عرضه شده است و ائمه معصومین از سوی خدا برای برقراری عدل الهی آمده اند و این گزاره که دوازدهمین فرستاده خدا عدل و داد را بر جهان حاکم خواهد کرد آنقدر دلیل بر صحت دارند که هیچ گزاره علمی و غیر علمی دلیل بر صحت ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات