خبرهای داغ:
یک کارشناس زنان و خانواده با بیان اینکه دیدگاه حضرت امام(ره) در مورد زنان بر اساس مبانی وحیانی دین اسلام است، گفت: تبیین جایگاه زنان در نگاه حضرت امام خمینی(ره) مشکل زنان در دنیای معاصر را حل می‌کند.
کد خبر: ۸۵۲۴۷۵۱
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱

مریم ورزدار گفت: در حقیقت حضرت امام خمینی(ره) در خصوص جایگاه زنان با تکیه بر اصول ارزشی مباحثی را بعد از انقلاب مطرح کردند، چون قبل از انقلاب تنها یک دیدگاه وجود داشت که سنتی و تحجر گرایانه بود مبنی بر اینکه زن باید تنها در محیط خانه و آشپزخانه حضور داشته باشد و رکن رکین خانواده را هم برای زنان قائل نبودند و دیدگاه فریبایی شاه ملعون برای زنان وجود داشت که با زن عروسک مأبانه برخورد می‌کردند.

وی ادامه داد: رویکرد حضرت امام خمینی(ره) در خصوص جایگاه زن در دوران قبل از انقلاب هم و جود داشت و زمانیکه برخورد امام(ره) با خانواده ایشان را بررسی می‌کنیم و با بررسی دیدگاه‌ها و نظرات ایشان متوجه می‌شویم که چون دیدگاه‌های ایشان مبتنی بر نظرات دینی بوده است از همان ابتدا نقش و جایگاه ویژه‌ای را برای زنان قائل بودند اما در روند انقلاب این روند به صورت پررنگ‌تر و شفاف تر در جامعه مطرح شد دیدگاهی که شاید جهانیان اصلا گمان نمی‌کردند که قابل عملیاتی شدن باشد و پاسخگوی نیاز امروز باشد.

وی اظهار داشت: اما حضرت امام(ره) جایگاه و نقش بی بدیلی را برای زنان مطرح کردند که زنان ایران اسلامی نیز سریع این پیام را گرفتند علی رغم اینکه هیچ تجربه‌ای نداشتند که در عین حال که زن عفیف، نجیب باشد حضور اجتماعی نیز داشته باشد.

ورزدار افزود: تا آن زمان جز زنان صدر اسلام هیچ تجربه تاریخی نداشتیم، ولی حضرت امام(ره)  این دیدگاه نوین را مطرح کردند که مبتنی بر نظرات وحیانی و سیره عملی حضرت رسول(ص) بود، نابراین حضرت امام(ره) از همان ابتدا همان نقشی را که برای زنان قائل بودند بر آن تأکید کردند و پس از انقلاب هم ملتزم به همان دیدگاه بودند و زمانیکه وصیتنامه ایشان را نیز در این زمینه‌ها را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که هیچ تغییری در دیدگاه حضرت امام (ره) مشاهده نمی‌شود چون مبتنی بر مبانی وحیانی و سیره حضرت رسول(ص) است.

وی ادامه داد: ممکن است شبهاتی به ذهن برسد که ممکن است حضرت امام(ره) در مورد نقش و جایگاه زنان در برهه‌هایی تغییر دیدگاه داشته اند در صورتیکه تغییر دیدگاه وجود نداشت بلکه موقعیت‌ها متفاوت بود.

ورزدار اظهار داشت: در دوره‌ای حضور زنان در جامعه چیزی جز ابتذال به همراه نداشت و در زمان طاغوت دولت تمام تلاش خود را می‌کرد که حضور زنان را در میهمانی‌های شبانه پررنگ‌تر کند در آن دوره اگر حضرت امام(ره) با حضور زنان مخالفت می‌کنند علت این بوده که حضور زنان حضور اجتماعی نبوده است بلکه استفاده ابزار گونه‌ای بوده است که حضرت امام خمینی(ره) می‌دانستند این مسیر به کجا خواهد رسید.

وی تصریح کرد: حتی در دوران بعد از انقلاب نیز که بحث سینما مطرح می‌شود حضرت امام(ره) می‌گویند ما با اصل سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالف هستیم و حتی ایشان حضور اجتماعی زنان را به عنوان یک تکلیف مطرح کردند و این یعنی آخرین جایگاهی که برای زن مطرح می‌کنند.

ورزدار افزود: این دیدگاه، دیدگاه یک انسان روشنفکر نیست که بر اساس شرایط زمان تغییر کند بلکه دیدگاهی ثابت است که بر اساس مبانی وحیانی دین اسلام است و ما هیچوقت ندیدیم تفاوت و تغییر دیدگاهی در مورد جایگاه زنان در نظرات  امام خمینی(ره) وجود داشته باشد.

ورزدار گفت: ما اگر بخواهیم تفکرات حضرت امام(ره) را جاری و ساری کنیم بالاترین مصداق فرمایشات مقام معظم رهبری در تبیین دیدگاه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است و بنده مطمئن هستم که اگر دنیا این فرمایشات را بشنوند و بفهمند همه تشنه دین مبین اسلام می‌شوند، بنابراین اندیشمندان باید در این عرصه‌ها به سراغ سیره حضرت امام(ره) بروند و نقشی که ایشان برای زنان قائل هستند باید تبیین شود تا مشکلات امروز جامعه با کمک از آن دیدگاه ها حل شود.

ارسال نظرات