خبرهای داغ:
حضرت مهدی عجل الله تعالی عصاره همه پیامبران، رسولان و امامان است و مجری برنامه جامعی است که با اجرای آن، اهداف همه پیامبران و رسولان و امامان(ع) اجرا خواهد شد و پیروان همه ادیان با پیروی از ایشان، به مراد و مقصود خواهند رسید.
کد خبر: ۸۵۲۴۱۴۲
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

خبرگزاری بسیج- خراسان شمالی، چه بنویسیم در شأن کسی که امام صادق علیه السلام فرمود: آقای ما قائم، هنگام ظهور بر کعبه تکیه می کند و می فرماید: ای گروه خلایق! آگاه باشید؛ کسی که می خواهد به آدم و شیث(جانشین مردم) بنگرد، من همان آدم و شیث هستم. کسی که می خواهد به نوح و فرزندش سام بنگرد، من همان نوح و سام هستم. کسی که می خواهد به ابراهیم و اسماعیل علیه السلام بنگرد، من همان ابراهیم و اسماعیل هستم. کسی که می خواهد به موسی و یوشع بنگرد، من همان موسی و یوشع هستم. کسی که می خواهد به موسی و شمعون بنگرد، من همان موسی و شمعون هستم. کسی که می خواهد به محمد صلوات الله علیه و امیر مومنان علیه السلام بنگرد، من همان محمد(ص) و امیر مومنان(ع) هستم. کسی که بخواهد به حسن و حسین(ع) بنگرد، من همان حسن و حسین(ع) هستم. کسی که بخواهد به امامان(ع) از فرزند حسین(ع) بنگرد، من همان امامان(ع) هستم، دعوت مرا اجابت کنید، من به آنچه خبر داده شده اید و خبر داده نشده اید، خبر می دهم.

حضرت مهدی عجل الله، عصاره همه پیامبران، رسولان و امامان علیهم السلام است و مجری برنامه جامعی است که با اجرای آن، اهداف همه پیامبران و رسولان و امامان اجرا خواهد شد و پیروان همه ادیان با پیروی از ایشان، به مراد و مقصود خواهند رسید.

حضرت مهدی(عج) در سحر جمعه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری در شهر سامرا در عصر خلافت معتمد عباسی(پانزدهمین خلیفه عباسی) دیده به جهان گشود، پدر بزرگوارشان امام حسن عسگری و مادر ایشان نرجس، بانوی بسیار ارجمند، پاک و با عفت است. فرزند این بانوی پاکدامن که هم اکنون، جهان به طفیل وجودش برقرار است و در پشت پرده غیبت به سر می برد، روزی خواهد آمد که همه مردم جهان، تحت پرچم رهبری او قرار می گیرند.

مهدی موعود، امام عصر، صاحب الزمان، بقیه الله، منتظر، صاحب الامر، خلف صالح، سید، حجت، قائم و.. از القاب امام دوازدهم است.

ایشان حدود 5 سال، تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان در پشت پرده خفا، می زیست تا از گزند دشمنان محفوظ بماند و هنگامی که در سال 260 هجری قمری، امام حسن عسگری علیه السلام شهید شد، مقام امامت به ایشان محول گردید.

فشار و شرایط سخت زمان، سبب شد که پس از شهادت امام حسن عسگری(ع) در سال 260 هجری قمری، حضرت مهدی(عج) غائب شوند، به طوری که حتی شیعیان خاص از دیدار او جز در موارد نادر محروم شدند.

برابر روایات، حضرت دارای دو غیبت است؛ 1-غیبت صغری که از سال 260 شروع شد و تا سال 329 ادامه داشت و حضرت حدود 70 سال توسط نمایندگان خاص که به نواب اربعه معروفند با مردم تماس داشت.

عثمان بن سعید عمری از سال 260 تا 300، محمد بن عثمان 300 تا 305، حسین بن روح نوبختی از 305 تا 326 و علی بن محمد سمری از سال 326 تا 329، نواب چهارگانه حضرت بودند.

پایان دوران غیبت صغری و شروع غیبت کبری

نایبان چهارگانه، هرکدام به دستور مستقیم حضرت مهدی(عج) یکی پس از دیگری منصوب می شدند، هنگامی که علی بن محمد سمری نایب چهارم حضرت قائم(عج) از دنیا رفت، دوران سفارت و نیابت خاص و غیبت صغری به پایان رسید.

علی بن محمد سمری شش روز قبل از وفات، نامه ای از حضرت مهدی(عج) دریافت کرد، او نامه را برای شیعیان خاص خواند و آن ها متن را به مانند اعلامیه ای از امام نوشتند، متن چنین بود: به نام خداوند بخشنده مهربان، ای علی بن محمد سمری، خداوند اجر برادرانت در مورد فقدان تو، بزرگ کند، تو پس از 6 روز از دنیا می روی، امور خود را سامان بده و آماده رحلت باش، و به هیچ کس در مورد جانشینی وصیت نکن، غیبت کامل(غیبت دوم کبری) واقع شد، دیگر ظهوری نیست مگر بعد از اذن خداوند متعال و این ظهور پس از مدتی طولانی در آن هنگام است که دل ها سخت شد و زمین پر از ظلم و جور شده است.

پاداش و ارزش انتظار:

انتظار به معنی امید و آمادگی برای آینده بهتر است که از دو بخش تشکیل شده است؛ 1-نابودی وضع موجود، 2-جایگزینی وضع نیک و عالی به جای آن.

انتظار خود بر دو گونه است؛ انتظار خام و بی مسئولیت، که به طور سطحی و روبنایی و موقت باشد و تنها به دعا، جشن، شب شعر و سخنرانی اکتفا می شود و انتظار پخته و مسئولانه که حرکت بخش و با مسئولیت باشد و موجب تلاش و پیگیری برای دگرگونی شود، به گونه ای که در روایات آمده است، منتظر مانند کسی است که در رکاب پیامبر(ص) با دشمن می جنگد و در خیمه(ستاد ارتش) امام عصر(عج) است، این تعبیر به معنای آن است که انتظار و تنها به لفظ و دعا و مجلس جشن و شعرخوانی به دست نمی آید، بلکه بستگی به آمادگی وسیع در تمام زمینه ها برای پاک سازی محیط از آلودگی ها و بهسازی در عرصه های گوناگون دارد.

به عبارتی 10 عامل زمینه ساز برای ظهور حضرت مهدی(عج) را می توان بر شمرد؛ 1-تکیه بر اسلام ناب و جدا کردن آن از اسلام یزیدی، 2- تکیه بر پیشرفت های علمی و رشد اندیشه ها و فکرهای بلند، 3- استقامت، شجاعت و قاطعیت، 4- انقلاب اخلاقی، زهد و وارستگی، 5- ایمان عمیق و توکل صحیح و تنگاتنگ به خدا، 6- برخوردها و شیوه های منطقی و استدلالی با همدیگر، 7- توجه به طبقه مستضعف و محروم، 8- اتحاد و به هم پیوستگی مسلمانان، 9- توجه به ولایت فقیه، 10- برنامه ریزی های جامع در تمام عرصه ها.

از روایات و گفتار پیامبر(ص) و امامان(ع) در ارزش و پاداش عظیم انتظار فرج حضرت مهدی(عج) بسیار سخن به میان آمده است؛ رسول خدا(ص) می فرماید: اَفضلُ العِبادهِ انتِظارُ الفَرَج، بهترین عبادت ها انتظار فرج حضرت مهدی(عج) است و امام صادق(ع) می فرماید: کسی که با اعتقاد به امامت حضرت قائم(عج) در حال انتظار بمیرد، مانند آن است که در خیمه آن حضرت مرده است.

313 یار حضرت

در روایات مربوط به حضرت مهدی(عج) روایاتی با تعبیرات مختلف نقل شده است که در آستانه ظهور ایشان، 313 نفر، در کنار کعبه به حضورش می آیند، امام مهدی(عج) در انتظار آنها به سر می برد، آنها نخستین انسان هایی هستند که با امام عصر بیعت می کنند، در همان هنگام قیام حضرت شروع می شود و مرحله به مرحله پیش می رود و آن 313 نفر پرچمداران مهدی(عج) و حاکمان نصب شده از طرف ایشان در سراسر زمین می باشند.

بر این اساس، باید آن 313 نفر از نظر علم، کمال و شجاعت و دیگر ارزش های اسلامی، در درجه ای باشند که اگر به عنوان مثال سراسر زمین را 313 بخش و ایالت کنند، هر یک از آنها شایستگی رهبری و پرچمداری یک ایالت را داشته باشند.

رفتار حضرت مهدی(عج) و برنامه های او در حکومت جهانی خود، سراسر عدل و داد، صفا و صمیمیت، اخلاق عالی انسانی و ارزش های والای اسلامی در تمام زمینه های عقیدتی، فرهنگی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و... است.

در آن وقت اهداف همه پیامبران و امامان تحقق می یابد و جامعه ایده آل و زیبای الهی پدیدار می شود. دیگر از ظلم، ستم، بی بند و باری، رشوه، تجاوز به حقوق و هرگونه انحراف، خبری نیست و عالی ترین مفاهیم انسانی و اسلامی بر همه جا حاکم خواهد شد.

توحید و اسلام ناب در سراسر جهان

امام صادق(ع) در مورد آشکار شدن ابعاد دین در حکومت حضرت مهدی(عج) می فرماید: مهدی(عج) آشکار کننده تمام ابعاد دین است، هنگامی که قائم(عج) قیام کرد، در سراسر زمین، جایی باقی نماند مگر اینکه در آن گواهی به یکتایی خدا و رسالت محمد(ص) داده شود.

هنگامی که قائم ظهور کند، اسلام از برچسب ها، پیرایه ها، خرافات و تفسیرهای نادرست پاک سازی و نوسازی می شود. قائم(عج) همان کاری که رسول خدا انجام داد، انجام می دهد، روش گذشته را ویران و نابود می کند، چنانکه رسول خدا(ص) روش دوران جاهلیت را نابود ساخت و اسلام را نو سازی کرد.

همچنین امام صادق(ع) فرمود: سوگند به خدا، اختلاف از میان ادیان برداشته می شود و همه دین ها به صورت یک دین در می آید.

عدالت، امنیت و فراوانی نعمت؛ پیشرفت های علمی و فکری

در عصر درخشان حضرت مهدی(عج) عدالت و امنیت سراسر جهان را فرا می گیرد و در همه جا نعمت های مختلف الهی فراوان می شود.

امیرمومنان علی(ع) در این باره فرموده اند: در آن عصر باران بسیار می بارد و زمین گیاهان خود را آشکار می کند، کینه ها از دل ها برطرف می شود و درندگان و حیوانات آرامش می یابند.

یکی دیگر از امتیازات عصر حکومت امام زمان(عج) پیشرفت های چشم گیر و عجیب علم، صنعت و فرهنگ است. به گونه ای که امام صادق(ع) فرمود: علم و دانش دارای 27 شعبه است، تمام آنچه پیامبران الهی تا کنون آورده اند، دو شعبه بیش نبود و مردم تا کنون جز آن دو شعبه را نشناخته اند، هنگامی که قائم ما قیام کند، 25 شعبه دیگر علم را آشکار کند و در میان مردم منتشر سازد تا 27 شعبه علم تکمیل شود.

ارتقاء فرهنگ اخلاقی، روابط خانوادگی و اجتماعی مردم، پیشرفت های کشاورزی و اقتصادی، جاده سازی و وسعت دادن به شهرها و مراکز مذهبی، از دیگر ویژگی های حکومت عصر(عج) است.

اقتدار و قدرت عظیم حضرت مهدی(عج) و حکومتش بر جهان به قدری عظیم و وسیع است که عظمت و شکوه آن قابل تصور نیست. روشن است که همه امکانات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی با تمام امکانات و امتیازات در سطح عمیق و وسیع با پیشرفت های بی نظیر و اقتدار کامل در پرتو امدادهای غیبی در جهان برقرار می شود، اما هرگز فراموش نکنیم که برای پدیدار شدن چنین حکومتی، برنامه ریزی، زمینه سازی و آمادگی کامل لازم است، باید رنج ها کشید. چنان که امام محمد باقر(ع) در پاسخ به شخصی که گفت: مردم می گویند وقتی حضرت مهدی(عج) قیام کرد، کارها به طور طبیعی پیش می رود و سامان می یابد، امام باقر(ع) چنین فرمود: سوگند به خدا چنین نیست، اگر چنین چیزی بود، در زمان پیامبر اسلام(ص) هم صورت می گرفت، در صورتی که به دندان آن حضرت در جهاد با دشمن، خون افتاد و پیشانیش شکست.

حضرت مهدی(عج) منجی عالم انسانیت است و با ظهورش بسیاری از مسائل انسانی رو به رشد می شود چرا که ایشان برای اقامه حق می آیند، لذا باید فرهنگ انتظار را در جامعه و زندگی خود متبلور کنیم و حتی همین غیبت نکردن ها، ختم قرآن، اقامه نماز امام زمان، دعای فرج و صلوات ها، ظهور امام زمان را نزدیک می کند، به گونه ای که از امام عصر(عج) نقل است که ایشان می فرماید: برای اعمال شما شیعیان، ظهور من تاخیر دارد.

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی/ دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی
دایم گل این بستان شاداب نمی‌ماند/ دریاب ضعیفان را در وقت توانایی
دیشب گله زلفش با باد همی‌کردم/ گفتا غلطی بگذر زین فکرت سودایی
صد باد صبا این جا با سلسله می‌رقصند/ این است حریف ای دل تا باد نپیمایی
مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد/ کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی
یا رب به که شاید گفت این نکته که در عالم/ رخساره به کس ننمود آن شاهد هرجایی
ساقی چمن گل را بی روی تو رنگی نیست/ شمشاد خرامان کن تا باغ بیارایی
ای درد توام درمان در بستر ناکامی/ لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی
فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست/ کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی
زین دایره مینا خونین جگرم می ده/ تا حل کنم این مشکل در ساغر مینایی

حافظ شب هجران شد بوی خوش وصل آمد/ شادیت مبارک باد ای عاشق شیدایی

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها