مدیرکل محیط زیست استان تهران در جمع خبرنگاران:
مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه اگر عنوان پارک برای منطقه لار در نظر نمی‌گرفتند و ۸ محیط‌بان از آن استفاده نمی‌کردند امروز شاهد لواسانات دیگری بودیم، گفت: برخی بانک‌ها به نام خود پروانه چرای دام در این منطقه گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۵۲۳۹۲۸
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، هادی حیدرزاده طی بازدید از پارک ملی لار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 56 هزار هکتار در پارک ملی لار شکار ممنوع است که امیدواریم میزان آن ارتقا یابد.

وی با بیان این‌که کیفیت پوشش گیاهی بیرون از پارک ملی لار بهتر از داخل پارک ملی است، گفت: سالانه 100 هزار پروانه چرا داریم که بیش از 2 برابر حد ظرفیت است چرا که باید این موضوع پروانه نیز کاهش یابد تا شاهد کیفیت مرتع در این منطقه باشیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به این‌که خرس قهوه‌ای و پلنگ در این منطقه وجود دارد، گفت: برخی از سنگ‌های پارک ملی لار دارای گل‌سنگ است که نشان از آلودگی هوا است؛ ماهی قزل‌آلای خال قرمز نیز از حسنیات پارک ملی لار محسوب می‌شود.

حیدرزاده با اشاره به این‌که حضور دام بیش از حد در منطقه باعث تخریب منطقه شده است، اظهار داشت: 27 هکتار پارک ملی لار بوده که تنها با 8 محیط‌بان و 4 پاسگاه فعال مورد حفاظت قرار می‌گیرد و 3 پاسگاه دیگر غیرفعال هستند. 

وی ادامه داد: برای ساماندهی ییلاق و قشلاق عشایر با مدیرکل منابع طبیعی امروز جلسه‌ای خواهیم داشت تا لیست عشایر و کارت ورود برای آن‌ها صادر شود چرا که عشایر مشکل جدی ما محسوب می‌شوند بنابراین در این زمینه باید اقدام مؤثری انجام پذیرد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران بیان کرد: برخی مسئولان دولتی به پارک ملتی لار دشت لار می‌گویند که باید بگویم این منطقه پارک ملی لار نام دارد و این عنوان برای آن مناسب است چرا که اگر این عنوان را یدک نمی‌کشید ما شاهد وضعیت بدتری برای پارک ملی لار بودیم؛ بارها با مسئولان جلسه داشتیم ولی هنوز ممیزی جدید برای مرتفع در بسیاری از استان‌ها انجام نشده است.

حیدرزاده افزود: برخی پروانه‌های چرا برای دام به نام برخی بانک‌هاست که باید این موضوع مشخص شود و ممیزی برای مرتع در نظر گرفته شود چرا که سالانه 100 هزار پروانه چرای دام داریم؛ اگر 8 محیط‌بان پارک ملی لار را حفاظت نمی‌کردند اکنون به لواسان تبدیل شده بود، بنابراین به خاطر عنوان پارک ملی ما شاهد وضعیت بهتری هستیم.

وی با بیان این‌که روز گذشته دادستان کل کشور در همایش حقو‌ق بیت‌المال شمیرانات مطرح کرد که باید از پارک ملی لار حفاظت شود که همین جا بنده می‌گویم اگر عنوان پارک برای لار یدک کشیده نمی‌شود ما شاهد لواسانات جدیدتری بودیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: برخی از عشایر زیر چادر ساخت و ساز کرده و حتی به صید ماهی‌های قزل‌آلای خال قرمز این منطقه می‌پردازند که با دستور مقام قضایی جلوی ساخت و ساز آن‌ها گرفته و تخریب شد.

حیدرزاده ادامه داد: پارک ملی گلستان که دارای سند است نیز از مواردی است که باید مدنظر قرار ‌گیرد اتا شاهد وضعیت خوبی برای این منطقه باشیم. بحث دولت این است که تمامی اراضی ملی به نام دولت سند بخورد که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد تا سازمان محیط زیست نیز در خصوص حفاظت دخیل باشد چرا که یکی از تهدیدهای جدی این است که مطرح می‌کند متولی تمامی اراضی ملی سازمان جنگل‌هاست که این خود مشکل جدی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که با وجود تعداد کم محیط‌بان در منطقه لار، پارک ملی لار منطقه بکری بوده و به عنوان آخرین منطقه دارای اکولوژیک در ایران است. بناببراین از پارک ملی نباید اتوبان کشید چرا که این منطقه بکر است و باید از آن دفاع کرد. 

مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: برخی مستثنیات در این منطقه وجود دارد که حصارکشی کرده و این امر نیز نباید افزایش یابد در واقع امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی و دولت به میدان بیایند و با وجود تاکیدات رهبری از این پارک حفاظت کنند.

حیدرزاده بیان کرد: مهم‌ترین مشکل پارک ملی لار مشکل دام و گردشگران است که فشار بسیاری به این منطقه وارد می‌کنند و ما بیشترین درگیری را با عشایر که اقدام به ریختن زباله می‌کنند داریم ولی در این میان برخی از عشایر با ما همکاری می‌کنند و حتی متخلفان را به ما تحویل می‌دهند که ما می‌خواهیم در بحث حفاظت از آن‌ها کمک بگیریم.

وی با بیان این‌که هیچگاه آموزش عشایر را نداشتیم چرا که در آموزش کوتاهی شده است، گفت: گردشگران پنج‌شنبه و جمعه‌ها به این منطقه می‌آیند و با آفرود مشکلات جدی وارد می‌کنند حتی ما در هفته گذشته چند حریق در این پارک داشتیم که به خاطر عدم همراهی مشکل‌ساز شد ولی این حریق را اطفا کردیم؛ ما تفاهمنامه‌ای با راهنمایی و رانندگی خواهیم داشت پلاک‌هایی را که آفرود می‌کنند اعلام کنید تا سریعاً اعمال قانون صورت گیرد و با آن‌ها برخورد شود چرا که برخی خودروها در اراضی ملی آفرود می‌کنند و مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد که یگان حفاظت مأموریت دارد در این زمینه ورود کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان این‌که گردشگران مشکل جدی محسوب می‌شوند که هیچ همکاری نمی‌کنند و باعث تخریب و ریختن زباله می‌شوند، گفت: طرح جامع گردشگری حفاظت پارک ملی لار در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال تدوین است که امیدواریم با تدوین این طرح بسیاری از مشکلات حل شود و بتوانیم به شکل درست از این پارک ملی حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های اکوتور واقعی باید به این منطقه بیایند نه اینکه تمام گردشگران به این‌جا آمده و هیچ مدیریتی صورت نگیرد چرا که ما نمی‌توانیم در خصوص تمام گردشگران مدیریت انجام دهیم بنابراین باید شرکت‌های گردشگری اقدام به این امر کنند تا بتوانیم مدیریت و نظارت بیش‌تری داشته باشیم.

ارسال نظرات