بسیج گزارش می دهد

ایستادگی امام و امت جواب داد/ خطوط قرمز هسته ای ایران تثبیت شد

ایستادگی رهبری و ملت بصیر ایران باعث شد تا در نهایت معاون وزیر امور خارجه کشورمان صراحتا اعلام کند که موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران و نظارت بر مراکز دفاعی به طور کلی از دستور کار مذاکرات کنار گذاشته است و این به معنای پیروزی اراده سیاسی ایران به حساب می آید.
کد خبر: ۸۵۲۳۸۳۰
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

بخش سیاسی:بدون شک در فرایند مذاکرات ایران و گروه 1+5 مهمترین مولفه را باید در اراده طرفین برای حل این موضوع عنوان کرد. در حالی که ایران بارها نشان داده است که به دنبال حل و فصل پرونده هسته ای است کشورهای غربی و به ویژه آمریکایی ها در تلاش هستند تا این پرونده را به عنوان یک ابزار فشار علیه ایران مفتوح نگاه دارند. یکی از موضوعاتی که آمریکایی ها از ابتدا به بهانه آن پرونده ایران را از آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند موضوعPMDو یا ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته ای ایران است. ابهاماتی که هیچ گاه آمریکایی ها حاضر نشده اند برای حل و فصل آنها اقدامی انجام دهند.

در دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 نیز آمریکایی ها تلاش داشتند تا موضوعPMDرا بهانه ای برای افزایش بازرسی های فراپروتکلی از مراکز غیر هسته ای ایران کنند و در نهایت نیز با وقاحت تمام خواستار بازرسی از مراکز نظامی ایران شدند و متاسفانه این درخواست با چراغ سبزهای برخی از افراد در داخل نیز همراه شد.

با این حال ایستادگی رهبری و ملت بصیر ایران باعث شد تا در نهایت معاون وزیر امور خارجه کشورمان صراحتا اعلام کند که موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران و نظارت بر مراکز دفاعی به طور کلی از دستور کار مذاکرات کنار گذاشته است و این به معنای پیروزی اراده سیاسی ایران به حساب می آید.

خبرگزاری بسیج در چند هفته گذشته مصاحبه های متعددی با چهره های سیاسی ، دانشگاهی و دینی در انتقاد از نظارت های مدیریت شده بر مراکز دفاعی منتشر کرد که در ذیل برخی از آنها را باردیگر با هم مرور می کنیم.

حجت‌الاسلام ‌تویسرکانی در گفتگو با بسیج:

موضع گیری های دوپهلوی آقای عراقچی دیپلماتیک است نه انقلابی

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدرضاتویسرکانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با انتقاد از مواضع اخیر عراقچی درخصوص پذیرش حدی از نظارت مدیریت شده بر مراکز دفاعی کشورمان گفت: امروز ما در یک جنگ دیپلماتیک قرار داریم و در هر دو جبهه عملیات روانی گسترده ای وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در این میان هستند افرادی که سعی دارند تا به نفع رقیب کار کنند افزود: رهبری معظم انقلاب اسلامی فرموده اند من انقلابی هستم و دیپلمات نیستم، یعنی دو پهلو صحبت نمی کنم و صریح و شفاف مواضع انقلاب را بیان می کنم.

تویسرکانی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی وظیفه همه رسانه ها و فعالان بصیر آن است که خطوط قرمز مقام معظم رهبری در زمینه مذاکرات هسته ای را روشن کنند افزود: لغو یکجای تحریم ها، عدم بازگشت پذیری تحریم ها و همچنین عدم نظارت بر مراکز دفاعی کشورمان از جمله خطوط قرمز مقام معظم رهبری در زمینه مذاکرات هسته ای است.

وی با اشاره به اینکه شاید آقای عراقچی به عنوان یک دیپلمات کارکشته توجیهاتی برای چنین موضع گیری های دوگانه ای داشته باشد افزود: اما به طور قطع این روش انقلابی نیست.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفتگو با بسیج:

تیم مذاکره کننده هسته ای مراقب ترفندهای دشمن باشد

آیت الله علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج در تحلیل بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص عدم اجازه ایران مبنی بر بازرسی از مراکز دفاعی گفت: در زمان حمله آمریکا به عراق و افغانستان این سوال از مقامات آمریکایی پرسیده شده بود که چرا شما به ایران حمله نکردید آنها گفته بودند به خاطر اینکه ما نمی دانستیم ایران چه توانایی هایی دارد و عکس العمل سپاه و بسیج نسبت به این حمله چه طور خواهد بود.

سعیدی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای ایرانیان استقلال سیاسی و دفاعی بوده است : این دو مساله برای دشمن تبدیل به کابوس شده است چرا که امروز ایران کشوری است که با سلاح و نیروی بومی از استقلال سیاسی خود دفاع می کند.

سعیدی با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری خطوط قرمز برای همه است گفت: در طی دو دهه گذشته نیز هر وقت مردم و مسئولین پیرو ولایت فقیه بوده اند توانسته اند به قله های موفقیت دست یابند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تنها در مسایل هسته ای است و لاغیر افزود: البته آمریکایی ها درصدد هستند تا این مذاکرات را به حوزه های دیگری نیز تسری دهند.

وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای باید به شدت هوشیار و مراقب ترفندهای دشمن باشد گفت: امید داریم هم دولت و هم مجلس در این خصوص به وظایف اصلیشان عمل کنند.

کوثری در گفتگو با بسیج:

مجلس زیر بار عبور از خطوط قرمز هسته ای نمی رود

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص اظهارات عراقچی در جلسه غیر علنی مجلس گفت: به نظرم آقای عراقچی تحلیل خود را بر اساس تعاریف آژانس انرژی اتمی و نگاه های غربی ها مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه مجلس مجوز نظارت بر مراکز دفاعی کشور را صادر نخواهند کرد افزود: وقتی ایشان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز حضور داشتند ما این مساله را مورد تاکید قرار دادیم.

نماینده مردم تهران ابراز امیدواری کرد آقای عراقچی بتواند در دور جدید مذاکرات هسته ای خاسته رهبری و ملت ایران را به طرف های غربی و به ویژه آمریکا تحمیل کند.

سید احمدرضا دستغیب در گفتگو با بسیج:

وزارت خارجه رهنمودهای رهبری را چراغ راه خود قرار دهد

نماینده مردم شیراز در خانه ملت در گفت گو با خبرنگار سیاسی بسیج با اشاره به اینکه آمریکایی همواره در رفتار خود پارادوکسیکال عمل کرده اند گفت: از این روآمریکایی ها قابل اعتماد نیستند و در عمل هم نشان داده اندبه حرف خود پای بند نیستند

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها در حوزه تروریسم ، حقوق بشر ، مبارزه با تسلیحات هسته ای و ... دچار تناقض های رفتاری بنیادین هستند افزود: لذا مسئولان ما باید به شدت هوشیار بوده و به لبخندهای ظاهری آمریکایی ها اعتماد نکنند.

دستغیببا اشاره به اینکه آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای از یک رو نیازمند به مذاکره با ایران هستند و از سوی دیگر نگران توسعه کشوری مستقل مانند ایران ادامه داد: وزارت امور خارجه باید مواضع و رهنمودهای رهبری را چراغ راه خویش قرار دهد تا انشاالله از این مقطع حساس به سلامت عبور کنیم.

ستار هدایت خواه در گفتگو با بسیج:

نگاه انتخاباتی به مذاکرات سم مهلکی برای منافع ملی کشور است

ستار هدایت خواه نماینده ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص اظهارات اخیر عراقچی مبنی بر احتمال پذیرش حدی از نظارت های مدیریت شده بر مراکز نظامی کشورمان گفت : قطعا با توجه به مصالح و منافع ملی و هم حدودی که رهبری برای مذاکرات مشخص کردند این مساله نمی تواند مورد تائید باشد

وی با اشاره به اینکه اثار و تبعات بازرسی از مراکزنظامی برای کشور بسیار سنگین است گفت: دشمن به دنبال ضربه زدن به نظام است وموضع گیری آقای عراقچی نیز زیرپا گذاشتن خط قرمز ها و برخلاف خطوطی است کهرهبری برای اصل مذاکره مشخص کرد ه بود.

هدایتخواه با اشاره به اینکه ورود به مساله نظامی مربوط به حوزه مذاکره کننده ها نیست گفت: مجلس باید در برابر این انحراف از خطوط قرمز موضع گیری کند.

هدایتخواه همچنین با اشاره به اینکه تفاوتی آمریکایی هاچه در سطح دولت چه تیم مذاکره کننده و چه کنگرهبه دنبال حفظ منافع ملی خود و پرستیز ابرقدرتی هستند افزود: اما متاسفانه در داخل کشور ما عده ای صرفا به منافع سیاسی داخلی فکر می کنند در حالی که نگاه انتخاباتی داشتن به مساله ای مانند مذاکرات سم مهلکی برای منافع ملی کشور است.

آیت الله ممدوحی در گفتگو با بسیج:

لزوم رعایت خطوط قرمز هسته ای

بدون شک این اظهار نظر ها که مخالف راهکارها و اتخاذ موضع مقام معظم رهبری است غیرقابل قبول است و هیچ کس حق ندارد از این خطوط قرمز تعدی کند.

آیت الله سید حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی بسیج در خصوص اظهارات اخیر عراقچی در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی که اعلام کرده بود تیم هسته ای بازرسی مدیریت شده را پذیرفته است گفت: بدون شک این اظهار نظر ها که مخالف راهکارها و اتخاذ موضع مقام معظم رهبری است غیرقابل قبول است و هیچ کس حق ندارد به این خطوط قرمز تعدی کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها ذات استکباری و استعماری دارند و هیچ وقت دست از دشمنی با ملت آزاده ایران برنخواهند داشت افزود: البته از دشمن غیر از دشمنی نباید انتظار داشت و مسئولین ما باید در این زمینه هوشیار باشند که خدای نکرده سرشان کلاه نرود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سیاست های آمریکا علیه ایران به دلیل نزدیکی واشنگتن با صهیونیسم بین الملل است خاطر نشان کرد: حتی امروز آمریکا از نزدیک ترین دوستان و شرکای خود هم جاسوسی می کند.

ممدوحی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی مذاکرات هسته ای را برای این آغاز کرد که به مطالبه افکار عمومی پاسخ داده شود افزود: اما در واقع نباید به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای خوش بین بود چرا که طرف مقابل به دنبال پایان دادن به مذاکرات نیست.

محمدحسین فرهنگی در گفتگو با بسیج:

مجلس صرفا نظارت های متعارف آژانس را خواهد پذیرفت

مجلس صرفا نظارت های متعارف آژانس بین المللی انرژی اتمی را خواهد پذیرفت....

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در خانه ملت در گفت گو با خبرنگار سیاسی بسیج در خصوص اظهارات آقای عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص نظارت های آژانس انرژی اتمی بر عملکرد اعضایnptپروتکل الحاقی وجود دارد که تاکنون برخی از کشورها نیز آن را پذیرفته اند.

وی با اشاره به اینکه در جریان مذاکرات باید مراقب بود چیزی فراتر از پروتکل بر کشور ما تحمیل نشود افزود: به نظر من اگر قرار باشد ایران این پروتکل را بپذیرد مراکز نظامی باید کاملا از این نظارت ها مستثنی شوند.

وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری حاضر نیست اسرار نظامی خود را در اختیار دیگران قرار دهد گفت: صرفا باید همان رویه های متعارف در بازرسی ها پذیرفته شود و مجلس نیز چیزی فراتر از این نظارتها را نخواهد پذیرفت.

وی در خصوص افق پیش روی مذاکرات هسته ای نیز گفت: اگر آمریکایی ها از زیاده خواهی های خود دست بردارند هنوز این امید هست که به توان به یک توافق خوب دست پیدا کرد.

فولادگر در گفتگو با بسیج:

پروتکل الحاقی با تصویب مجلس از لحاظ حقوق ببن المللی لازم الاجرا است

فولادگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اسلامی طی گفتگویی با خبرگزاری بسیج در خصوص جلسه مشترک اعضای تیم مذاکره کننده با نمایندگان ملت اذعان کرد: در جلسه مشترک کلیات جلسه به این شکل بود که ابتدای آقای ظریف یک مقدمه کوتاهی از مواردی که بحث هست از جمله آخرین موضوعاتی که در مذاکرات هست را گفت، بعد چند نفر از نمایندگان سوالاتی کردند،رئیس مجلس هم سوالاتی داشت،برخی ها هم سوالاتی را به رئیس مجلس داده بودند که از تیم مذاکره کنند بپرسد.

آقای ظریف در قسمت پایانی به آنها جواب داد،اجمال قضیه این است که تیم هسته ای معتقدند که دارند خطوط قرمز ترسیمی مقام معظم رهبری را پیگیری می کنند و بحث شان این است که خطوط قرمز را در مذاکرات دنبال می کنند.

منتقدین هم اعتقادشان این بود که دلواپسی دارند که خطوط قرمز رعایت نشود،تیم مذاکره کننده باز هم این اطمینان را می داندند که ما باید این موارد را رعایت کنیم.

ریاست مجلس تاکید داشتند که پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد،فرا پروتکل را که اصلا نباید بپذیریم،در عین حال هم اگر مجلس طرحی را بدهد که به نفع تیم مذاکره کننده باشد،لحاظ گردد.

وی تاکید کرد:پروتکل الحاقی در آخر مصوبه مجلس را حتما می خواهد،حال اینکه تیم مذاکره کننده این را داوطلبانه بپذیرند برای اینکه توافق انجام بشود بحث دیگری است،برخی دولت ها این اختیار را دارند که داوطلبانه بپذیرند،اما قانونی که در مجلس به تصویب می رسد از لحاظ حقوق ببین المللی لازم الاجرا است.


ارسال نظرات