خبرهای داغ:
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مقطع مشترک مجلس نهم با دولت یازدهم یک مقطع طلایی است و اعضای کابینه دولت یازدهم بیشترین معدل رأی اعتماد در مجالس و دولت‌های قبل بوده است.
کد خبر: ۸۵۲۲۸۰۲
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج محمدرضا باهنر نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته در گفت‌و‌گوی ویژه خبری در تشریح تعاملات مجلس و دولت اظهارداشت: شروع کار مجلس نهم با دولت یازدهم شروع بسیار خوب و مبتنی بر آمار و کار تطبیقی بود و معدل رأی اعتماد وزرا از مجلس در طول مجالس و دولت‌های قبل بالاترین معدل بود.

وی ادامه داد: اما در ادامه، مسأله وزیر علوم پیش آمد که پس از رد و بدل شدن صحبت‌ها در طول شش ماه در نهایت منجر به تصویب طرح استیضاح وی شد و در بحث این وزارتخانه چالشهایی وجود داشت.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: من فکر می‌کنم که مقطع مشترک میان مجلس نهم و دولت یازدهم که مدت زیادی از آن سپری شده یک مقطع طلایی‌ است و از سوی دیگر معتقدم که برخی از مشکلاتی که در کشور به دلیل عدم استفاده از خرد جمعی و موارد دیگر به وجود آمده را می‌توان با کمک یکدیگر مرتفع کرد و همدلی و همزبانی را می‌توان با قدرت و قوت بیشتر ادامه داد.

باهنر خاطرنشان کرد: شاکله دولت و مجلس یک وجدان عمومی دارد و یک رفتار عمومی که معتقدم رفتار عمومی دولت یازدهم رفتاری بسیار متین و قابل قبول است و اینگونه رفتار به وجود آورنده همان همدلی و همزبانی است.

وی افزود: وجدان عمومی مجلس نظم و انضباط و اقتدار را می‌پسندد و به آن تمکین می‌کند در دولت هم ممکن است فردی حرفی را بزند که خوشایند نباشد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: یکی از مسائلی که رهبر انقلاب در دیدار امروز نمایندگان مطرح کردند رعایت ادب در گفتار بود که مصادیق آن را متأسفانه سراغ داریم.

باهنر اضافه کرد: به عنوان مثال واژه دلواپسی، ما می‌گوییم دلواپسی خوب است و ضرورت هم دارد دلواپس هم باید باشیم اما این دلواپسی نباید به حدی غلیظ شود که فرد مذاکره‌کنندگان را خائن تصور کند و به عنوان کسانی که تعهد ندارند شناخته شوند.

وی افزود:‌دلواپسی بر سر جای خود محفوظ است دشمن غدار، مکار و حیله‌گر است و به تعهدات خود پایبند نیست و به همین دلیل همه ما باید دلواپس باشیم و من فکر می‌کنم شخص وزیر امور خارجه هم در همین معنا جزو دلواپسان است اما اینکه دلواپسی به اینگونه تفسیر شود که برخی می‌خواهند مملکت و ارزش‌ها را بفروشند من فکر می‌کنم که این مسئله ظلم بزرگی است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اداممه داد: دولت صدها هزار کارگزار در سطح کشور دارد و شاید آقای رئیس‌جمهور 10، 15 و یا 20 مشاور داشته باشد حال یکی از مشاوران بر اثر بی‌دقتی حرفی را می‌زند ما فکر می‌کنیم بهترین فردی که می‌تواند آن را جمع و جور کند خود آن فردی است که به طور غیرمترقبه حرفی را مطرح می‌کند.

باهنر خاطرنشان کرد: در گزارشی که در بهمن ماه سال گذشته به رهبر انقلاب ارایه کردم  در گزارش خود بحث‌های مختلفی را مطرح کردم که از جمله آن اقتصاد مقامتی بود؛ رهبر انقلاب رهنمودهای خوبی را فرمودند و ما استفاده کرده‌ایم، ایشان فرمودند که من شاید بیش از هزار بار کلمه اقتصاد مقاومتی را از زبان شما مسئولان شنیده‌ام اما بای در این زمینه کار کنید.

وی افزود: یکی از بندهای قانون اقتصاد مقاومتی کاهش هزینه‌های دولت بود اما حال اینکه کاهش هزینه‌‌های دولت با چه قدرتی، با چه قیمتی، با چه هزینه‌هایی و از چه راه‌هایی ممکن است، پاسخ‌های متعددی شنیده می‌شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: وقتی که ما این اشتباه را مرتکب شویم که بیکاری در کشور که متأسفانه وضعیت مناسبی ندارد باید یک فکر جدی برای آن کرد، ما باید این را بفهمیم که ایجاد شغل به معنای بستن یک بیکار به خزانه دولت نیست اگر بنا باشد این بیکار به خزانه دولت وصل شود به توسعه بیکاری دامن می‌زند. اینها موارد ریز و دقیقی است که باید یک به یک حل شود.

باهنر افزود: پذیرش بعضی از لوازم اقتصاد مقاومتی سخت است و باید بر روی آن کار کرد. به عنوان نمونه ما از ابتدای دولت یازدهم می‌دانستیم که هدفمندی یارانه‌ها 400 تا 600 میلیارد تومان کسری دارد که این کسری باید با بالا بردن درآمد از طریق افزایش قیمت حامل‌های سوخت جبران می‌شود و یا باید هزینه‌ها کاهش پیدا کند و یا یارانه تعدادی از افراد حذف شود و یا اینکه یک خط اعتباری از بانک مرکزی گرفته شود که این مسئله به تورم و افزایش پایه پولی دامن می‌زند که هر سه راه‌حل‌ها ضرر و زیان‌هایی را دارد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما باید به نقطه‌ای برسیم که کمترین ضرر و بیشترین منفعت را برای ما به همراه دارد.

باهنر اظهار داشت: من معتقدم رسانه باید زمانی را مشخص کند که دولت و مجلس در مورد اقدامات‌شان توضیح دهند من معتقدم که کار زیادی انجام شده اما به نقطه اجرا نرسیده اما از نظر مطالعات و موارد دیگر اقدامات زیادی انجام شده اما قدم‌های اجرایی که باید برداشته شود با تأخیر همراه است.

وی افزود: نکته دیگری که در جلسه امروز مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود سیاست‌های برنامه ششم توسعه است، از این رو من هم معتقدم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید سایه سنگینی بر روی برنامه ششم داشته باشد و برنامه ششم با محوریت اقتصاد مقاومتی بسته شود.

نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه درآمد نفت دولت ظرف یک سال به نصف کاهش پیدا کند و باز کشور با این وضعیت اداره می‌شود و باز هم با همین بودجه و اجرای درستی که دولت‌ خواهد داشت در سال جاری با نصف درآمد نفتی سال گذشته کشور را به پیش ببریم از آثار اقتصاد مقاومتی است.

باهنر خاطرنشان کرد: در دیدار نمایندگان با رهبر انقلاب در بحث مذاکرات هسته‌ای رهبری فرمودند ممکن است برخی از مسئولان بگویند که ما با کمبود منابع مواجه هستیم اما نباید این کم بودن منابع برای ما بن‌بست به وجود بیاورد و ما می‌توانیم این کمبودها را از طرق مختلف جبران کنم که از جلمه آن اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی است که این راه‌ها را باز می‌کند.

وی افزود: در بودجه این مسئله لحاظ نشده که تحریم برداشته شود و ما به راحتی به زندگی خود ادامه دهیم و بودجه سال 94 را مبتنی بر واقعیات موجود تدوین کرده‌ایم اما این را هم باید بدانیم که اگر گشایشی اتفاق افتاد آیا ما این آمادگی را داریم که از این وضعیت استفاده مطلوب را داشته باشیم و یا مانند گذشته 100 میلیارد 100 میلیارد مصرف کنیم گرفتاری‌های سابق به وجود بیاید و اینها پیش‌بینی‌هایی است که دولت باید مدنظر داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها