در نگارش سریال حضرت موسی (ع) 24 نفر از علما نقش داشتند و بزرگان دینی ما این کار را تایید کردند.
کد خبر: ۸۵۲۲۷۳۱
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳

آئین نکوداشت 33 سال فعالیت هنری «فرج الله سلحشور» کارگردان متعهد سینمای انقلاب بعد از ظهر روز پنجم خرداد ماه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم که چهره‌های سرشناس کشوری حضور داشتند، فرج‌الله سلحشور ضمن اشاره به سخنان سایر سخنرانان این مراسم درباره شخصیت وی، در سخنانی گفت: در شرایطی که همه افراد حاضر در اینجا از من تعریف کردند، من چه باید بگویم؟ مرا شرمنده کردید در صورتی که خود را قابل این میزان از محبت شما نمی‌دانم و باید بگویم به نظر من در بسیاری از مواقع کوتاهی کردم و لازم می‌دانم از همین تریبون از خبرگزاری فارس و عزیزانی که در برپایی این مراسم زحماتی را کشیدند تشکر و قدردانی کنم.

سلحشور ضمن اشاره به صحبت‌های جمال شورجه و شهریار بحرانی گفت: این دو عزیز خودشان می‌دانند که از اساتید من هستند و در این جا شکسته نفسی کردند. من فیلم‌سازی، اخلاق و ادب را از این دو یاد گرفتم که امیدوارم خدا حفظشان کند.

وی در ادامه درباره فیلم‌سازی در کشور گفت: به عقیده من فیلم‌سازی موجود در کشور ما فیلم‌سازی جمهوری اسلامی نیست. فیلم‌سازی است که اگر دشمن ما تمام سنگرهای اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و تجاری را به ما سپرده باشد سینما را به ما نسپرده است هنوز سینمای ما را غرب و هالیوود رهبری می‌کند.

کارگردان سریال یوسف پیامبر (ع) ادامه داد: در اینجا لازم است به چند پارامتر اشاره کنم که اگر تحقق یافتند ما به سینمای اسلامی دست یافتیم. علما و بزرگان دینی در سخنرانی‌های خود از ائمه اطهار سخنانی را ایراد می‌کنند. این سنت دین ماست یعنی که عالم دینی حضور خودش را مطرح نمی‌کند و فقط می‌خواهد نقل قول ائمه را به گوش مردم برساند. در این شرایط فیلم‌ساز نیز با فیلم‌سازی‌اش تبلیغ دین خود را می‌کند و مبلغ اسلام است او حق ندارد از خودش حرفی را به مردم القاء کند و نباید دنبال جشنواره جایزه و غیره باشد. به عقیده من هر زمان فیلم‌سازان ما از خودشان حرفی را نگفتند و فقط حرف خدا را ملاک ساخت آثار خود قرار دهند آن زمان است که فیلم‌سازی داخلی ما صحیح و درست می‌شود.

وی با اشاره به صحبتی از آیت‌الله حائری گفت: یادم است زمانی در محضر ایشان گفتم ما به این رسیدیم که قصه‌های واقعی را بسازیم گفتم کاکو می‌دونی تفاوت قصه‌های واقعی و غیرواقعی در چیست. ایشان گفت: به اندازه تفاوت خدا تا بشر. سینمای ما قصه‌های غیرواقعی را نشان می‌دهد و ما باید به دنبال قصه‌های واقعی باشیم.

سلحشور ضمن اشاره به بزرگداشتی که برای فیلم‌سازان تلویزیونی برگزارشده بود گفت: بارها گفته‌ام اگر فیلم‌سازان ما واقعا ضد صهیونیست هستند باید کمک کنند تا سریال حضرت موسی (ع) را بسازیم که هنوز این اتفاق نیفتاده، یادم هست چندی پیش فیلمی که صهیونیست‌ها از حضرت موسی ساخته بودند به نمایش درآمده بود که به عقیده من بدتر از آن نمی‌شد حضرت موسی و قومش را نشان داد.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که در نگارش سریال حضرت موسی (ع) 24 نفر از علما نقش داشتند و بزرگان دینی ما این کار را تایید کردند اما جالب است که در ساخت این سریال هیچ‌گونه دخالتی نداریم و حتی برای ساخت آن هم پیشقدم نمی‌شویم. حال در این شرایط باید پرسید که تفاوت ما با صهیونیست‌ها در چیست‌ آنها در این حوزه فیلم‌های دروغین می‌سازند و ما که پتانسیل ساخت حقایق را داریم چنین سریال‌هایی را نمی‌سازیم.

وی خطاب به فیلم‌سازان ایرانی گفت: بیایید چهره خود را عوض کنیم من خود را قابل نمی‌دانم اما هر چه دارم از قرآن و اهل بیت دارم. سریال یوسف و ایوب پیامبر را ساختم که همه می‌گویند کار بزرگی کرد اما این طور نیست، تار عنکبوت پیامبر اسلام (ص) که در غار پنهان شده بودند را نجات داد، حال یک سوال دارم آیا تار عنکبوت کار بزرگی کرده است؟ نه و من هم اگر کار مثبتی کرده‌ام اندازه همان تار عنکبوت بوده است و امیدوارم بتوانیم سینمای اسلامی را بنیان‌گذاری کنیم.

کارگردان سریال «مردان آنجلس» در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر و متاسفانه سینماگران ما به صراحت می‌گویند اگر بتوانیم زیر پای سینمای انقلاب اسلامی را خالی می‌کنیم، چنین سینمایی و تفکر این فیلم‌سازان دردی را از سینمای ما درمان نمی‌کند اینها افرادی هستند که دغدغه‌شان گرفتن دریافت گرین‌کارت و سفر به آمریکاست.

در ادامه این مراسم محمد سلیمی مجری پیام تبریک آقای رحیمیان تولیت مسجد جمکران را بیان کرد و افزود: امشب بنا به گفته آقای رحیمیان در مسجد جمکران مراسم دعا برای شفای آقای سلحشور برگزار خواهد شد.

در پایان این مراسم بسیاری از چهره‌های سیاسی و هنری نظیر صفار هرندی، شهریار بحرانی، حسینی، فرجی، احسانی، نائینی، رضا توکلی، یوسف مرادیان، لیلا بلوکات، سعید حدادیان و ... که در این مراسم حاضر شده بودند به روی سن آمده و در اهدای تقدیرنامه ارگان‌هایی نظیر حوزه هنری، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، هدیه‌ ویژه خبرگزاری دانشجو و اهدای تقدیرنامه و هدیه ویژه خبرگزاری فارس توسط سید نظام‌الدین موسوی به سلحشور شرکت کردند. همچنین از تمثال هنری و تمبر نکوداشت فرج‌الله سلحشور رونمایی شد و همه چهره‌های حاضر در مراسم این تمبر را به یادگار امضا کردند در پایان نیز از کتاب قطره‌های تبیان سلحشور رونمایی شد.

ارسال نظرات