علی اشرف خانلری
به همت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد کرج؛
خبرگزاری بسیج: کارگاه آموزشی «بیماری اوتیسم در کودکان» به منظور آشنایی با اصول برخورد با کودکان اوتیسمی در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۲۲۶۹۸
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ منیژه ضیا آبادی، مدرس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج در این کارگاه آموزشی گفت: بيماري اوتيسم يك اختلال رواني در كودكان است كه به دليل ناكارآمدي درست مخچه صورت مي‌گيرد كه طي آن كودك مبتلا توانايي ارتباط‌گيري با افراد را ندارد.

وی با اشاره به علائم این بیماری افزود: از علائم مهم اين بيماري ناتواني فرد بيمار در ايجاد رابطه و تكلم با افراد خانواده است به طوری‌كه خانواده قادر به برطرف‌كردن نيازهاي وي نبوده و در نتيجه كودك به دليل عدم برطرف‌شدن نيازهايش خوي پرخاشگري به خود مي‌گيرد و به مرور زمان از خانواده و جامعه به موجب چنين رفتارهايي طرد مي‌شود.

ضیا آبادی خاطرنشان کرد: عواملي همچون ژنتيك، تفاوت سني زياد والدين، ناخواسته باردار شدن، آلودگي هوا، سموم موجود در غذاها مي توانند باعث چنين بيماري شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: علائم بيماري اوتيسم از سنين بسيار كم و حتي قبل از 6 ماهگي قابل تشخيص مي‌باشد كه دير دندان درآوردن، دير راه رفتن، روي نوك پنجه راه رفتن، عدم توانايي برقراري ارتباط چشمي و گريزان بودن از مكان‌ها و انسان‌هاي ناشناخته از جمله این علائم است.

ضیا آبادی گفت: بيماران اوتيسم در سنين بالاتر به‌دليل طرد شدن از اجتماع و خانواده به افراد پرخاشگر و سنگدل تبديل مي‌شوند كه ممكن است هر رفتار خشونت آميزي از آنها نمايان شود.

وی ادامه داد: طرز برخورد با این کودکان بسیار حائز اهمیت است به خصوص در دوران بلوغ که والدین باید بکوشند در رفتار با فرزندشان دقت بیشتری داشته باشند.

ضیا آبادی در پایان به نحوه‌ی برخورد با کودکان اوتیسمی اشاره کرد و گفت: به این کودکان باید فرصت داده شود تا خلاقیت‌های مختلف و تخیلات خود را بروز دهند تا شناخت دقیقی از ابتکار بدست آورند به عنوان مثال به آنها کارهایی که لازمه آن حرکت کردن است، بسپارید.

گفتنی است این کارگاه عصر روز گذشته پنجم خردادماه در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید این مرکز برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار