عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با بسیج مطرح کرد:
در چنین فضایی که تحریم ها و فشارهای خارجی بر ایران تشدید می شود، تنها راه گذشتن از بحران، حرکت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است و دولت باید این امر را در اولویت فعالیت هایش قرار دهد.
کد خبر: ۸۵۲۲۶۰۰
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵

رضا مقدس رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در خصوص واردات بی رویه کالاهای لوکس و خارجی، اظهار داشت: طبق آخرین مطالعاتی که داشتم، امروز با موجی از واردات کالاهی غیرضروری به کشور روبرو هستیم که اکثریت آن نیز از طریق قاچاق وارد کشور می شوند.

این استاد دانشگاه در تشریح تبعات واردات بی رویه کالاهای خارجی به کشور، اذعان داشت: این موضوع به تولید ملی، اشتغال، اقتصاد و رشد فناوری در جمهوری اسلامی ایران آسیب های جدی وارد می کند.

وی ادامه داد: متأسفانه ما با کاهش تقاضا برای کالای داخلی مواجه هستیم و این قضیه خلاقیت و نوآوری را در کشور از بین می برد. هنگامی که ما نیاز به یک محصولی داریم که دانش تولید آن را نداریم، جوانان خلاق و مبتکر ما دست بکار شده و با نوآوری به دانش تولید آن محصول دست می یابند، اما وقتی که آن محصول از کشورهای خارجی به کشور وارد شود دیگر خلاقیتی هم برای تولید آن در کشور وجود ندارد.

مقدس با تأکید بر اینکه دولت باید در مسئله کاهش واردات کالای غیرضروری اهتمام داشته باشد، افزود: در چنین فضایی که تحریم ها و فشارهای خارجی بر ایران تشدید می شود، تنها راه گذشتن از بحران، حرکت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است و دولت باید این امر را در اولویت فعالیت هایش قرار دهد.

وی در خاتمه با اشاره به عملکرد ضعیف گمرک در کنترل واردات کالاهای خارجی، گفت: ما نباید تنها به امید کاهش واردات بنشینیم، بلکه تولید داخلی هم باید تلاش کند تا با ارتقا کیفیت محصولات خود، با کالاهای مشابه خارجی در یک سطح قرار گیرد و مردم را به سمت خود جذب نماید و در این راه دولت باید پشتیبان و حامی تولیدکنندگان باشد.

ارسال نظرات