مجلس خواستار پيگيري بي‌احترامي به نفت و پرسپوليس شد
پرسپوليس و نفت، دو نماينده ايران كه براي رويارويي با الهلال و الاهلي در دور برگشت يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا راهي عربستان شده بودند، بار ديگر با كارشكني‌هاي اين كشور مواجه شدند.
کد خبر: ۸۵۲۲۴۲۳
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، پرسپوليس و نفت، دو نماينده ايران كه براي رويارويي با الهلال و الاهلي در دور برگشت يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا راهي عربستان شده بودند، بار ديگر با كارشكني‌هاي اين كشور مواجه شدند.

عربستاني‌ها عادت به بازي جوانمردانه ندارند. آنها همواره از هر ترفند كثيفي براي رسيدن به اهداف شومشان استفاده مي‌كنند. باورش سخت نيست، وقتي مي‌شنويم براي بلند نشدن پرواز پرسپوليس از فرودگاه امام خميني تهران خرجي ميلياردي مي‌كنند. چاه‌هاي نفتي كه بي‌حساب و كتاب خرج مي‌شود، به آنها اين فرصت را داده تا به واسطه خرج كردن دلارهاي بي‌زبان هر كاري بكنند براي آنكه به اهداف شوم خود برسند. اين البته اصلاً تازگي ندارد. سال‌هاست كاروان‌هاي ايراني در فرودگاه‌هاي جده و رياض و ساير شهرهاي عربستان معطلي‌هاي چندساعته را به جان مي‌خرند و زمان زيادي را به پاي كارشكني‌هاي عربستاني‌ها تلف مي‌كنند. انگشت‌نگاري، بازديد بدني، برخوردهاي غيراخلافي، معطلي‌هاي چندساعته براي بررسي رواديد و حتي انتظارهاي چندساعته براي رسيدن اتوبوس و دور زدن‌هاي بي‌دليل در سطح شهر براي رسيدن به هتل محل اقامت از عادت‌هاي عربستاني‌هاست. 

اين‌بار اما آنها وقيحانه‌تر از هميشه رفتار كرده‌اند، چرا‌كه اگر پيش‌تر نيمي از نگاهشان سياسي بود و نيمي ديگر ورزشي و به دنبال كسب نتيجه از راه‌هايي ديگر جز فوتبال بودند، حالا به جرئت مي‌توان گفت كه نگاه آنها به حضور نمايندگان ايران در عربستان و بازي‌هاي پيش‌رو جز نگاه مغرضانه سياسي نيست. در واقع همانند بازي‌هاي فوتبال، آنها در جنگ‌هاي سياسي هم ترجيح مي‌دهند از راه‌هاي غيراخلاقي وارد شوند و با رفتارهاي غيرانساني به اهدافشان برسند. 

البته نمي‌توان از بي‌تفاوتي‌هاي ايراني‌ها هم در تشديد اين رفتار زشت و زننده نيز گذشت. سال‌هاست كه با رفتارهاي زشت عربستاني‌ها مواجه مي‌شويم و به بهانه‌هاي مختلف از جمله رفتار ديپلماتيك چشم بر آن مي‌بنديم تا آنها هر روز پرروتر از قبل شوند و گاهي هم اگر حرفي از شكايت يا نارضايتي به ميان آمده تنها يك تهديد زباني بوده كه خيلي زود به دست فراموشي سپرده شده است.

بعد از اتفاقي كه براي سرخپوشان رخ داد و تأخيري كه در بلند شدن هواپيماي پرسپوليس صورت گرفت و معطلي كاروان اين تيم در فرودگاه عربستان، اين كارشكني ها  براي نفتي‌ها هم تكرار شد و ديگر نماينده ايران نيز به محض ورود به فرودگاه عربستان با كارشكني‌هاي عربستان مواجه شد. به طوري‌كه نفتي‌ها تصميم به بازگشت داشتند و قنبرزاده، مديرعامل اين تيم گفته بود كه زير بار ظلم عرب‌ها نمي‌روند و قصد بازگشت كرده بود. اما سرانجام بعد از مجادله‌اي شديد، ويزاي كاروان نفت بعد از چهار ساعت تأخير و معطلي صادر شد. آن هم در حالي كه نماينده الاهلي كه از ماجرا اطلاع داشت دو ساعت دير به استقبال نفت آمد و در طول مدت هم خود را كنار كشيده بود كه در فرودگاه پليس تصميم‌گيرنده است. مسئله‌اي كه باعث شده بود اعضاي كاروان نفت و تاج كه اين تيم را همراهي مي‌كرد به شدت شاكي و عصباني شوند. اما اين اتفاقات(چهره‌نگاري، انگشت‌نگاري و معطلي‌هاي بي‌مورد) باعث شد تا مديرعامل نفت تأكيد كند كه تيمش هم‌قسم شده انتقام اين بي‌احترامي‌ها را در زمين بازي بگيرد. 
در پي اين اتفاقات كه خبر آن به سرعت در ايران پيچيد، سيدمهدي هاشمي، نايب‌رئيس فراكسيون ورزش از وزارت خارجه خواست تا پيگير رفتار ناشايست عربستان با فوتباليست‌هاي ايراني شود: «ما هميشه با نمايندگان عربستان به خوبي رفتار كرده‌ايم اما آنها در مقابل همواره سعي كرده‌اند با انجام بازي‌هاي رواني، فضا را براي تيم‌هاي ايراني متشنج كنند. به نظرم اگر ما هم مانند خودشان رفتار كنيم و اعتراضاتمان را به طور جدي پيگيري كنيم بالاخره جلوي اين رفتارها را خواهيم گرفت. درست است پرسپوليس و نفت شكايت كرده‌اند، اما اين كافي نيست. چراكه پيشتر هم براي ديگر تيم‌هايمان اين رفتارها تكرار شده بود و وزارت امور خارجه و فدراسيون بايد به اين مسئله ورود و آن را به طور جدي پيگيري كنند.» نجف‌نژاد، رئيس فراكسيون ورزش مجلس نيز تداوم رفتار بد عربستاني‌ها در فرودگاه‌ رياض با اعضاي تيم‌هاي فوتبال ايران را نيازمند پيگيري بيشتر دانست و تأكيد كرد كه فدراسيون فوتبال درخصوص رفتار عربستاني‌ها با ورزشكاران ايراني بايد به AFC شكايت كند.

البته عربستاني‌ها كه ديشب ميزبان پرسپوليس بودند و امروز قرار است برابر نفت، ديگر نماينده ايران به ميدان بروند، به اين اندازه كارشكني اكتفا نكرده‌اند و محمد حنزاب، رئيس مركز امنيت ورزشي عربستان سعودي كه بالاترين مقام امنيتي در ورزش اين كشور است، در گفت‌وگوي اختصاصي با روزنامه الشرق الاوسط، اتهام‌زني به ميزباني ايران را وارد فاز تازه‌اي كرده و مدعي شده در استاديوم آزادي تماشاگران ايران از المان‌هاي سياسي ضدكشورش استفاده كرده‌اند و براساس قوانين فيفا داور بايد بازي را قطع و نتيجه را سه بر صفر به سود مهمان اعلام مي‌كرد. روزنامه الشرق الاوسط هم كه اين گفت‌وگو را منتشر كرده در تحليلي كوتاه تلاش كرده با اتكا به همين ادعاها كنفدراسيون فوتبال آسيا را متقاعد كند به نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا فشار بيشتري وارد كند. اين در حالي است كه پايگاه خبري كووره گزارش مي‌دهد برخي گروه‌هاي تندرو در عربستان درحال تدارك شعارهاي سياسي عليه ايران در ورزشگاه هستند. 

پرسپوليس شب گذشته در ديدار برگشت مرحله يك‌هشتم به مصاف الهلال رفت و نفت تهران نيز امروز با الاهلي اين كشور ديدار مي‌كند؛ ديداري كه نتيجه آن مي‌تواند پاسخي محكم به كارشكني عربستاني‌ها باشد. 
ارسال نظرات