خبرهای داغ:
گردهمايي مسئولان ذي حسابي دستگاههاي اجرايي استان سمنان در محل كاروانسراي تاريخي قصر بهرام برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۲۲۱۵۴
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، به نقل از روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، ذي‌حسابان دستگاه‌هاي اجرايي استان سمنان با حضور در منطقه پارك ملي كوير و كاروانسراي قصر بهرام از نزديك با جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي اين منطقه واقع در گرمسار به خصوص جاده تاريخي سنگفرش آشنا شدند.

نشست اين مسئولان نيز در محل كاروانسراي تاريخي قصر بهرام برگزار شد.

اين گردهمايي توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان و با هدف آشنايي هر چه بيشتر مسئولان با جاذبه هاي گردشگري استان برگزار شد.

پارك ملي كوير در جنوب غربي استان سمنان در حد فاصل كوير مركزي ايران و درياچه نمك واقع شده است.

 اين منطقه در سال 1361 به دو قسمت پارك ملي و منطقه حفاظت شده تقسيم و بخش جنوبي و جنوب شرقي آن با مساحت 462 هزار و 212 هكتار شامل سياه كوه، نخجير ، سفيد آب با عنوان پارك ملي ابقاء شد.

منطقه كوير مركزي داراي 31 گونه پستاندار، 131 گونه پرنده و 20 گونه خزنده است.

جاده‌ی دست‌ساز سنگ‌فرش که با سنگ‌‌های تراش‌خورده روی بستر کویر گرمسار ساخته شده، بطول 35 کیلومتر و عرض 5 متر در مسیر شاهراه تاریخی اصفهان ساری در دوره صفوی برای سهولت رفت وآمد کاروانیان که در این مسیر به باتلاقها و نمک زارهای جنوب گرمسار برخورد می‌كردند، احداث شده است .

کاروانسراي قصر بهرام از مهم ترین بناهای سیاهکوه است که با پلان مستطیل شکل ساخته شده است و مصالح عمده جهت ساخت این کاروانسرا سنگ می باشد و  در بخشهایی نیز از آجر استفاده شده است.

بنای بيرونی اين قصر چهار گوش و دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی است و روکار آن از سنگهای بزرگ آهکی صیقل شده سفيد رنگ است که از کوههای مجاور  آورده شده‌اند.

سفال‌هايي که از اطراف اين بنا به دست آمده به احتمال قوی از دوره تيموری و نشانه آن است که اين بنا پيش از صفويه برپا بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها