ادامه مخالفت مجلس و لغو دوباره جلسه اعلام برنده مزايده استقلال و پرسپوليس
شنيده مي‌شود مخالفت شديد مجلس با تصميم دولت براي واگذاري سرخابي‌ها به دو شركت خودروسازي سبب شده تا دولتي‌ها فعلاً دست نگه دارند و آينده خصوصي‌سازي اين دو در وضعيت نامعلومي قرار بگيرد.
کد خبر: ۸۵۲۲۱۳۶
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالي كه ديروز همه در انتظار اعلام نام برندگان مزايده استقلال و پرسپوليس بودند، باز هم جلسه اعلام برنده لغو شد تا سرخابي‌ها همچنان در بلاتكليفي بمانند. نرسيدن نامه تأييد اهليت خريداران به سازمان خصوصي‌سازي دليل اعلام نشدن نتيجه مزايده چهارم اعلام شده است، اين در شرايطي است كه شنيده مي‌شود مخالفت شديد مجلس با تصميم دولت براي واگذاري سرخابي‌ها به دو شركت خودروسازي سبب شده تا دولتي‌ها فعلاً دست نگه دارند و آينده خصوصي‌سازي اين دو در وضعيت نامعلومي قرار بگيرد. 
قرار بود پس از 24 ساعت تأخير سرانجام ديروز سازمان خصوصي‌سازي نام برنده مزايده چهارم دو تيم بزرگ پايتخت را اعلام كند، يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه سايپا، استيل‌آذين و بهنام پيشرو سه‌خريدار پرسپوليس بودند و آن‌سو شركت سمند از زيرمجموعه‌هاي ايران خودرو تنها خريدار استقلال بود. قرار بود پس از بررسي اهليت خريداران نتيجه مزايده اعلام شود و به همين خاطر همه نگاه‌ها ديروز به ساختمان سازمان خصوصي‌سازي در شهرك غرب بود. در حالي كه تنها چند ساعت تا زمان اعلام شده براي معرفي برندگان مزايده مانده بود، براي دومين روز متوالي خبر لغو جلسه اعلام برنده مزايده سرخابي‌هاي پايتخت منتشر شد. سازمان خصوصي‌سازي با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد به دليل نرسيدن نظر نهايي اعضاي هيئت واگذاري به اين سازمان در خصوص اهليت خريداران سرخابي، جلسه اعلام نتيجه مزايده چهارم سرخابي‌ها برگزار نخواهد شد. 
سيدجعفر سبحاني، مشاور شركت خصوصي‌سازي در اين باره ديروز به خبرگزاري‌ها گفته است: «به دليل نرسيدن صورتجلسه لغو شده است و به محض اينكه صورتجلسه توسط وزيران امضا شود و به دست سازمان خصوصي‌سازي برسد، با برگزاري نشست خبري به رسانه‌ها اعلام مي‌شود. علت طولاني شدن اعلام نتيجه اين است كه دو نفر از وزيران هيئت دولت در پايان هفته گذشته در سفر استاني بودند و ما به آنها دسترسي نداشتيم، علاوه بر اينكه براي مزايده سوم هم با وجود اينكه يك متقاضي وجود داشت، اعلام نتيجه دو روز زمان برد، لذا طبيعي است كه اعلام نتيجه مزايده چهارم كه چهار متقاضي دارد زمانبر است زيرا از لحاظ قانوني موظف هستيم صورتجلسه وزيران عضو هيئت واگذاري و تأييد نهايي آنها را داشته باشيم.»

   مخالفت مجلس دليل لغو اعلام برنده؟

در شرايطي سازمان خصوصي‌سازي نرسيدن نامه تأييد وزرا را دليل اعلام نشدن برنده مزايده چهارم فروش استقلال و پرسپوليس اعلام كرده‌ كه گمانه‌زني‌ها نشان مي‌دهد مخالفت مجلسي‌ها با واگذار شدن سرخابي‌ها به دو شركت خودروسازي در لغو دوباره آن بي‌تأثير نبوده است. پس از اينكه دو شركت خودروسازي براي خريد استقلال و پرسپوليس پاكت‌هاي قيمت‌هاي پيشنهادي‌شان را به سازمان خصوصي فرستادند، شنيده‌ها حكايت از آن داشت كه دولت براي اينكه همچنان بر دو تيم بزرگ پايتخت سيطره داشته باشد، دو شركت زيرمجموعه سايپا و ايران‌خودرو را كه تنها در ظاهر خصوصي هستند، وارد مزايده كرده است تا مالكيت قرمزها و آبي‌ها به اين دو شركت برسد. پس از آن بود كه موج مخالفت‌ها آغاز شد و منتقدان با اشاره به اينكه شركت‌هاي خودروسازي كشورمان جزو بدهكاران هستند، نمي‌توانند استقلال و پرسپوليس را بخرند و در صورتي كه اين اقدام عملي شود، سايپا و ايران‌خودرو با افزايش قيمت خودروها، بودجه استقلال و پرسپوليس را تأمين خواهند كرد. 
در مجلس هم نمايندگان با مخالفت شديد با واگذاري سرخابي‌ها به خودروسازان با امضاي طرح دوفوريتي خواهان متوقف شدن مزايده استقلال و پرسپوليس شدند. اگرچه برخي نمايندگان حامي دولت در مصاحبه‌هايشان از ورود دو شركت خودروسازي به مزايده حمايت كردند اما اكثريت مجلس با اين واگذاري مخالف بود. به همين خاطر هم مقداد نجف‌نژاد، يكي از نمايندگان مجلس با امضاي طرح دوفوريتي كه 135 نماينده آن را امضا كردند، خواهان توقف مزايده چهارم شد، طرحي كه قرار است امروز در صحن علني مجلس مطرح شود. موافقان ‌آن از تصويب آن خبر مي‌دهند و آن‌سو مخالفان مي‌گويند اين طرح رأي نمي‌آورد. 

   سازمان خصوصي سازي: نظر مردم اهميتي ندارد!

با توجه به هجمه زياد انتقادها به سازمان خصوصي‌سازي لغو پي در پي اعلام برنده مزايده نمي‌تواند بي‌ارتباط با انتقادات و مخالفت‌ها باشد. به نظر مي‌رسد دولتي‌ها با رو شدن دست‌شان فعلاً دست نگه داشته‌اند، اگرچه مشاور سازمان خصوصي‌سازي نظر ديگري دارد. سبحاني در خصوص اصرار دولت به واگذاري اين دو باشگاه به خودروسازان مي‌گويد: «دولت نظري ندارد كه اين دو باشگاه را به گروهي بدهد يا ندهد بنابراين مزايده با توجه به اهليت انجام مي‌شود و زمانبر بودن آن طبيعي است و براي اينكه بررسي چهار پرونده با حساسيت و دقت لازم صورت بگيرد زمان برده است، زيرا نبايد دقت و صحت را فداي سرعت كرد. لذا اگر تأملي صورت گيرد كه كار درست انجام شود بهتر از اين است كه كار با سرعت پيش برود اما دچار مشكل شويم.»
رئيس سازمان خصوصي‌سازي هم كه مهمان برنامه تلويزيوني يك شنبه شب پايش بود درباره مخالفت 80 درصدي شركت‌كنندگان در نظرسنجي اين برنامه با واگذاري استقلال و پرسپوليس به سايپا و ايران خودرو به صورتي كنايه‌آميز گفته است: «نظر مردم در واگذاري سرخابي‌ها به خودروسازان در تصميم‌گيري بي‌اثر است، تعجب مي‌كنم كه همه دل‌نگراني‌هاي مردم مشتاق اين دو تيم منوط به خودروسازان شده است.» 
ارسال نظرات