خبرهای داغ:
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارزش علم را غیر از ارزش عالم دانست و گفت: ممکن است علم هایی همانند فقه، تفسیر و کلام دارای ارزش بسیار باشد اما هر فقیهی نزد امام زمان محبوب نیست، بودند فقهایی که آگاهانه یا بدون آگاهی ابزار دست دشمن شدند.
کد خبر: ۸۵۲۲۱۱۶
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امروز در دیدار جمعی از مسؤولان و طلاب مدرسه علمیه علوی قم که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: ریشه موفقیت های کشور، فعالیت های مخلصانه امام راحل، یاران ایشان و شهدای جامعه است.


وی افزود: اگر نهضت حضرت امام خمینی(ره) و فداکاری های شهدا نبود هرگز مردم جامعه چنین موقعیت های خوب علمی، پژوهشی، فرهنگی و سیاسی نداشتند، همه باید به عنوان شکر منعم به یاد آنان باشیم و یاد آنان را پاس بداریم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا هر علمی مطلوب بوده و هر عالمی لزوما دارای ارزش های علم نیز هست، اظهار داشت: قرآن کریم علم را با جهل مقایسه کرده و می فرماید عالم و جاهل با یکدیگر مساوی نیستند.


وی ادامه داد: رسول اکرم(ص) فرمودند برای کسب علم تا چین نیز بروید، در آن زمان چین به عنوان سمبل یک شهر دور تلقی می شد؛ از همین رو این فرمایش اهمیت کسب علم را بیان می کند؛ بنابراین منظور کسب هرگونه علمی نیست بلکه حضرت می فرماید دوری نباید مانع از طلب علم شود.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از ائمه طاهرین(ع) در زمینه اهمیت کسب علم ابراز داشت: معصوم فرموده اگر مردم می دانستند علم چه اندازه فایده دارد، برای کسب آن به زیر دریا رفته و خون یکدیگر را نیز می ریختند.


وی عنوان کرد: اگر همه علوم مجاز باشند، به یقین بایکدیگر مساوی نبوده و کسب برخی از آن ها واجب است؛ بنابراین کسب برخی از علوم بر دیگر علم ها مقدم است و نمی توان همه علوم را با یکدیگر برابر دانست.


آیت الله مصباح یزدی با طرح این سؤال که آیا در زمانی که علم ارزش پیدا کند عالم نیز دارای ارزش می شود یا ارزش علم غیر از ارزش عالم است، خاطرنشان کرد: کارها گاهی حسن فعلی و گاهی نیز حسن فاعلی دارند، کار خوب دلیل نمی شود که انجام دهنده آن نیز خوب باشد.


وی اضافه کرد: به عنوان مثال تأسیس بیمارستان با هدف مادی و جلب آرا برای انتخابات حسن فعلی داشته اما حسن فاعلی ندارد، بر فرض مطلوب بودن تمامی علوم نمی توان گفت که همه عالمان دارای ارزش هستند؛ هر عالمی دارای ارزش های متعالی نیست.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به حکمت هایی از نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت ها در بیان تفاوت های علم و ثروت می فرمایند علم می تواند جان و روح انسان را حفظ کند اما در باره ثروت انسان باید آن را حفظ کند.

 

وی افزود: همچنین حضرت فرمودند ثرمندان حتی در زمانی که زنده هستند مرده اند اما علما تا ابد زنده بوده و با وجود این که بدنشان از بین می رود همواره در یاد مردم زنده خواهند بود؛ امام علی(ع) در ادامه می فرمایند که برخی تثبت در علم نداشته و با اندک شبهه ای شک می کنند، برخی از علم برای شهوات خود استفاده می کنند تا عنوان و مقامی پیدا کنند، کسانی هم علمرا ابزاری برای روزی خود قرار می دهند؛ این افراد برای برای تربیت عالیه ارزش ندارند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هر جامعه بر اساس نظام ارزشی خود به علما احترام می گذارد، اظهار داشت: به کسانی می توان علوم عالیه آموخت که که هدفشان قرب به خداوند متعال و خدمت به مردم و جامعه باشد.


وی ادامه داد: انسان نخست باید بفهمد که علم چه تأثیری در کمال و سعادت انسان ها دارد، فراگیری علمی که انسان را در مسیر سعادت قرار می دهد بر دیگر علوم مقدم است؛ علومی که انسان را در پیدا کردن راه صحیح یاری می کند ارزش دارد.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که متأسفانه اکثر مردم به ضرورت فراگیری علم نافع توجه نداشته و فقط به مسائل مادی فکر می کنند، ابراز داشت: یکی از فلسفه های وجودی انبیا توجه دادن مردم به راه صحیح است.


وی عنوان کرد: خودشناسی نخستین علمی است که بر اساس عقل، فطرت و نقل فراگیری آن ضرورت دارد، در سایه این علم علوم دیگر دارای ارزش می شوند به عنوان مثال علم پزشکی به دلیل این که انسان تا بدن سالمی نداشته باشد نمی تواند وظایف دینی خود را انجام دهد دارای ارزش می شود.


آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: همه علوم ابزاری برای خودشناسی انسان و قرب به خداوند متعال هستند؛ حتی فراگیری علم سحر گاهی عبادت است، برای ابطال سحر و دفع آفات و بلایا فراگیری علم سحر واجب می شود.


وی اضافه کرد: ملاک حسن فاعلی است، احتمال دارد دو نفر وارد مسجد شده و در آن به یک صورت نماز بخوانند اما یکی بهشتی و دیگری جهنمی شود، شخص نخست به دلیل انجام اطاعت الهی بهشتی شده و دیگری برای خود نمایی جهنمی شد.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که آنچه به فعالیت های انسان ارزش می دهد انگیزه در کارها است، گفت: کسب علم نباید برای مباهات به عالمان، خود نمایی در بین مردم و مرید سازی باشد.


وی ارزش علم را غیر از ارزش عالم دانست و افزود: ممکن است علم هایی همانند فقه، تفسیر و کلام دارای ارزش بسیار باشد اما هر فقیهی نزد امام زمان محبوب نیست، بودند فقهایی که آگاهانه یا بدون آگاهی ابزار دشت دشمن شدند؛ فتوای اعدام شیخ فضل الله نوری را یک عالم صادر کرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کسب علم برای امور دنیوی ارزش ندارد، اظهار داشت: فراگیری علم برای شهرت، پست، مقام، شهوت و کسب درآمد انگیزه های فاسدی است، ارزش علم لزوما سبب ارزش عالم نمی شود.


وی ادامه داد: اگر عالم در راه شیطان قرار بگیرد ضررش از هر جاهلی بیشتر خواهد بود، از همین رو طلاب باید تلاش کنند تا انگیزه پاک خود در زمان ورود به طلبگی را حفظ کنند؛ علم نباید ابزاری برای زندگی دنیا شود، فراگیری علم برای کسب درآمد با دیگر شغل ها هیچ تفاوتی ندارد.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: علمی که ارزش ها را در وجود انسان نهادینه می کند خود شناسی است، از همین رو همه انسان ها باید نخست به علم خودشناسی توجه داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها